BingAds vs. Google AdWords

- door

Wanneer we praten over online adverteren, dan denken de meeste mensen aan Google Adwords. Hiermee kunnen websites adverteren binnen alle platformen van Google en haar partner netwerk. Maar niet iedereen gebruikt Google als standaard zoekmachine. Via desktops wordt er vaak gebruik gemaakt van Microsoft als besturingsprogramma, waarop Internet Explorer of het nieuwere Microsoft Edge als standaard browser zijn ingesteld. Hierin wordt Bing dan ook als standaard zoekmachine gebruikt. Daarnaast heeft Windows 10 Bing gekoppeld aan de taakbalk, waardoor er suggesties vanuit de zoekmachine worden doorgegeven, zodat het gebruik op een nieuwe manier wordt gestimuleerd. Mogelijk is Bing dus interessant, maar zonder cijfers kunnen we niets met zekerheid zeggen.

Zoekmachine marktaandelen 2017 Q1

Door Windows 10 gratis aan te bieden aan gebruikers heeft Microsoft een relatief groot marktaandeel verovert binnen de desktop markt, in 2014 had Bing namelijk nog maar een marktaandeel van 3,56%. Bij tablets en smartphones blijven de marktaandelen relatief laag. Binnen Nederland ziet het marktaandeel van de zoekmachines er als volgt uit:

Nederland Desktop Tablet Smartphone
Google 90,31% 98,78% 97,91%
Bing 7,00% 0,21% 0,75%
Yahoo 1,43% 0,72% 0,76%
Overig 1,26% 0,29% 0,58%



Aantal zoekopdrachten wereldwijd in 2017

Het marktaandeel van Bing en Yahoo ligt vele malen lager dan het aandeel van Google. Toch is het gemiddeld aantal zoekopdrachten in de hele wereld behoorlijk hoog te noemen. Onderstaande cijfers zijn het dagelijks aantal zoekopdrachten wereldwijd en deze blijven stijgen:

Voor meer interessante internet cijfers, klik hier!

Zoekmachine Zoekopdrachten per dag
Google 4.464.000.000
Bing 873.964.000
Yahoo 536.101.505
Overig 711.948.067


Het Bing en Yahoo netwerk

Google is en blijft voorlopig de koploper binnen de zoekmachine wereld. Google heeft met haar eigen zoekmachine en Youtube een enorme grip op het zoekverkeer in Nederland. Toch laten veel bedrijven bijna 9% van het zoekverkeer lopen door geen Bing te gebruiken. Dit is niet enkel Bing, maar ook Yahoo. Dit komt doordat Bing en Yahoo samenwerken als zoekpartners. We gaan kijken naar de voordelen en nadelen van Bing om te bepalen of het advertentieplatform interessant kan zijn voor jouw bedrijf.

De voordelen van BingAds ten opzichte van Google Adwords

Het doorklikpercentage (CTR)

Het doorklikpercentage is het aantal klikken op je advertentie gedeeld door het aantal keer dat je advertentie is vertoond, ook wel impressies genoemd. Gemiddeld ligt de CTR van BingAds hoger dan bij Google Adwords, vele malen hoger zelfs. Uit diverse case studies komt er naar voren dat de CTR bij Bing wel 34% hoger ligt dan bij Adwords. Hier moet wel rekening worden gehouden met het feit dat er lichte variaties zitten in het advertentie formaat, wat kan bijdragen aan de verschillen.

De kosten per klik (CPC)

De gemiddelde CPC of wel de kosten per klik op je advertentie verschillen enorm binnen Adwords en BingAds. We hebben verschillende accounts van PostAds bekeken die gebruik maken van zowel BingAds als Adwords. Hierbij zien we dat BingAds gemiddeld 36% goedkoper is per CPC in gelijke campagnes. Nogmaals: houd er rekening mee dat er lichte verschillen zijn in advertentie formaten die hier aan kunnen bijdragen.

Conversiepercentage & CPA

Ook hier zitten enorme verschillen in. Voor alle cijfers is er gebruik gemaakt van gelijke campagnes binnen beide kanalen, waarbij de cijfers zijn gebruikt van Q1 van 2017. Uit onze cijfers blijkt dat de gemiddelde CPA in Bing 26% lager ligt dan in Adwords, met enkele uitschieters waar het verschil in campagnes zelfs op 66% uitkomt. Het conversiepercentage van Bing ligt gemiddeld (dit is natuurlijk zeer afhankelijk van de branche) 1,7% hoger dan bij Google.

Orderwaarde

Uit een onderzoek van Bing zelf komt naar voren dat de gemiddelde orderwaarde van Bing hoger ligt dan in Google. Hiermee wil het bedrijf ook aantonen dat bezoekers via Bing eerder geneigd zijn echt een bestelling te plaatsen. De cijfers komen uit 2014, maar Bing geeft aan dat Bing gebruikers 6,8% meer geld uitgeven dan Google gebruikers. Voor meer informatie klik dan hier!

Overzicht percentages van Bing

Gemiddelde percentages t.o.v. Adwords

BingAds Percentages
CTR + 34%
CPC + 36%
CPA + 26%
Conversiepercentage + 1,7%
Orderwaarde + 6,8%


Concurrentie & topposities

Gebruikers van Google Adwords zullen waarschijnlijk al wel hebben gemerkt dat de concurrentie bij Google in bepaalde branches behoorlijk hoog kan zijn. Door het veiling systeem waarbij bedrijven bieden op zoekwoorden worden deze kosten opgevoerd. Hierdoor kan je als bedrijf soms enorm veel betalen voor een toppositie. Doordat Bing kleiner is op vele vlakken, zijn er ook minder gebruikers van het advertentieplatform. Hierdoor is de concurrentie veel lager en behalen bedrijven sneller topposities binnen de Bing zoekresultaten.

Afbeelding extensies

Wat veel online marketeers zullen merken is dat ongeacht wat voor een kanaal je gebruikt, afbeeldingen bezoekers eerder zullen interesseren dan berichten zonder afbeelding. Dit komt doordat afbeeldingen een bepaalde emotie met zich meebrengen, dit is lastiger wanneer je enkel tekst gebruikt. Bing speelt hier handig op in door in de betaalde resultaten afbeelding extensies toe te voegen.

Google heeft hier in het verleden mee geëxperimenteerd, maar dit is nooit op dezelfde wijze doorgevoerd. Momenteel is Google hier nog steeds mee bezig, wat naar alle waarschijnlijkheid ‘’Visual Sitelinks’’ zal gaan heten. De huidige status van deze toepassing is nog niet bekend. Meer informatie vind je hier!

 

De nadelen van Bing ten opzichte van Adwords

Natuurlijk is Bing adverteren niet plotseling het gouden ei van 2017. Er zitten enkele nadelen aan het platform die benoemd moeten worden om een eerlijk antwoord te kunnen geven op de vraag of dat BingAds de moeite waard is. De volgende onderdelen zijn niet alleen de nadelen van BingAds, maar ook de voordelen van Google Adwords.

Bereik & doelgroep

Zoals al eerder is aangegeven, heeft Bing ondanks haar groeiend marktaandeel maar een beperkt deel van de markt in handen. Hierdoor is het bereik van Bing veel beperkter dan het bereik van Google. Daarnaast zitten er ook verschillen in de doelgroepen van beide platformen.

40% van de Bing gebruikers is tussen de 35 en 54 jaar oud. 44% van deze gebruikers is getrouwd en heeft gemiddeld een hoger inkomen. Google gebruikers zijn vaak jonger.

Smartphones en tablets

Bing heeft relatief weinig marktaandeel op het gebied van smartphones en tablets. Google bezit door haar samenwerking met Apple een enorm aandeel binnen de zoekmachinemarkt op smartphones. Deze samenwerking houdt in dat Google een kleine 3 miljard dollar heeft betaald om de standaard zoekmachine te blijven. Deze samenwerking zorgt ervoor dat er minder ruimte overblijft voor Bing en Yahoo, die respectievelijk 0,67% en 1,21% marktaandeel bezitten in de maand juli 2017. Google is hier de grote koploper met 96,38%.

Locatie instellingen van campagnes

AdWords biedt adverteerders veel mogelijkheden als het gaat om het targeten van je doelgroep binnen het advertentieplatform. Stel dat je als bedrijf mensen in en rondom Breda wil bereiken. Binnen Adwords kan je ervoor kiezen dat je advertenties alleen worden vertoond in de stad Breda, maar ook de gemeente Breda of zelfs in een zelf gekozen straal qua kilometers rondom Breda. Binnen Adwords kan je je advertenties dus focussen op hele specifieke locaties.

Binnen Bing is dit momenteel helaas nog niet mogelijk. Hier kan je alleen de grote Nederlandse steden targeten, maar niet de kleine niche gemeentes die veel voor een bedrijf kunnen betekenen.

Partnernetwerk

Google heeft door de jaren heen een enorm partnernetwerk opgebouwd. Iedere website kan door middel van AdSense advertentieruimte vrijmaken op de website. Bij Bing ligt dit iets anders. Hier word je via het partnernetwerk enkel getoond in Bing en het Yahoo! Netwerk. Ook hier zijn partnerwebsites, maar momenteel is het niet mogelijk om hier een keuze in te maken, in tegenstelling tot Google.

Betaal mogelijkheden

Google Adwords biedt je diverse manieren om te betalen. Dit kan zijn d.m.v. een automatische betaling, een handmatige betaling en je kan een bedrag storten waarvan je advertentie budgetten worden afgeschreven. Ook kan je maandelijks een factuur ontvangen die je zelf moet overboeken. Dit laatste is echter alleen mogelijk wanneer je een maandelijks bedrag van € 5.000,- besteedt aan Adwords. Je kan in Adwords betalen middels een automatische incasso, creditcard of iDeal.

Bij BingAds zijn er minder opties. De standaard optie voor Bing is om vooraf te betalen. Gebruikers die meer dan € 1.000,- besteden kunnen een advertising account aanvragen. Hierbij heb je als gebruiker dan wel de optie om achteraf te betalen. Vooraf betalen kan gedaan worden d.m.v. een creditcard, debitcard of overschrijving. Achteraf betalen dan alleen met een credit- of debitcard.

Google heeft door de vele opties een streepje voor op Bing.

Conclusie

Bing en BingAds bieden enorme voordelen ten opzichte van Google AdWords, vrijwel alle variabelen om advertentie prestaties te meten liggen hoger dan bij AdWords. Maar door het relatief kleine marktaandeel van Bing is enkel BingAds voor vele bedrijven niet voldoende om rendabel te blijven. Daarom adviseren we altijd om te beginnen met AdWords. Google heeft een groter partnernetwerk en werkt beter qua locatie targeting.

Zodra AdWords goed loopt is het verstandig om BingAds als aanvulling te gebruiken. Het platform biedt een zeer koopkrachtige en voornamelijk volwassen doelgroep, maar enkel met Bing redden de meeste bedrijven het niet. Ben je op zoek naar een partner die u alles kan vertellen over het adverteren op Bing? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Blog / 23 okt, 2017

Update dagbudget Google AdWords

Met Google AdWords is het mogelijk om in de zoekmachine te adverteren op bepaalde zoektermen. Bij de inrichting van een Google AdWords campagne is...

Google Rankbrain
Blog / 13 okt, 2017

Wordt RankBrain de nieuwe focus?

In 2015 werd het nieuwste programma van Google genaamd RankBrain geïntroduceerd. Deze vorm van kunstmatige intelligentie is toentertijd ontwikkeld...

Blog / 09 okt, 2017

Is linkbuilding nog belangrijk in 2018

De meeste mensen hebben wel eens van linkbuilding gehoord, maar wat is het nou precies en hoe belangrijk is het voor je organische ranking? Lees e...

Blog / 02 okt, 2017

BingAds vs. Google AdWords

Wanneer we praten over online adverteren, dan denken de meeste mensen aan Google Adwords. Hiermee kunnen websites adverteren binnen alle platforme...

Blog / 27 sep, 2017

Concurrenten nu ook in Google Shopping

Google Shopping nu ook beschikbaar voor  Vergelijk.nl ! Zoals eerder dit jaar bekend werd, heeft Google een miljardenboete gekregen. Dez...

belangrijkste SEO factor
Blog / 25 sep, 2017

De belangrijkste SEO factor van dit moment

Wil je dat klanten jouw website beter vinden? Dan zorg je dat je deze optimaliseert via zoekmachine optimalisaties (SEO). Je komt dan, na de adver...

Lokaal adverteren met Instagram Stories
Blog / 18 sep, 2017

Lokaal adverteren met Instagram Stories

Instagram Stories zijn nu een jaar in Nederland en hebben zich in die tijd enorm ontwikkeld. Ja, het is steeds meer op Snapchat gaan lijken, maar ...