Is linkbuilding nog belangrijk in 2018

- door

De meeste mensen hebben wel eens van linkbuilding gehoord, maar wat is het nou precies en hoe belangrijk is het voor je organische ranking? Lees er meer over in dit artikel.

Wat is linkbuilding ook alweer?

Linkbuilding houdt in dat je middels het plaatsen van links meer traffic naar je website probeert te genereren. Het belang van backlinks (links van andere websites naar jouw website) is groot omdat het kan bijdragen aan een groter bereik met als uiteindelijk doel meer traffic en een betere organische positie. Het is belangrijk om hierbij te vermelden dat je niet alleen meer traffic wilt, maar vooral kwalitatief goede links.

Linkbuilding kan ook middels interne links, dit betreft de manier waarop je pagina’s onderling met elkaar in verbinding staan. Doordat de content op de juiste manier intern wordt gelinkt, kan deze gemakkelijker worden gevonden.

Door columnisten als Kristopher Jones wordt er aangeraden om audits te houden op je interne linkstructuur. Deze audits worden gehouden om te voorkomen dat er onvoldoende link juice is. Met link juice wordt er gedoeld op een bepaalde waarde die vanuit jouw website wordt verkregen en weer door wordt gegeven aan andere pagina’s. Vooral de ontvangende pagina heeft baat bij het ontvangen van een dergelijke link. Verder is het belangrijk om te kijken welke links je wel of niet wilt laten volgen door crawlers. Deze crawler ook wel robot, spider of Google bot genoemd is 24/7 actief op het internet en speurt links op om deze te indexeren. Doordat dit dagelijks wordt gecheckt is het dus ook belangrijk dat de linkstructuur regelmatig wordt gecontroleerd.

Welke voor -en nadelen komen er kijken bij linkbuilding?

Door backlinks te plaatsen vergroot je direct je bereik. Dit bereik kan weer bijdragen aan een toename in het verkeer. Middels het gebruik van interne links kan je de gebruiksvriendelijkheid verbeteren en kan de engagement met je website toenemen. Maar niet alleen gebruikers hebben baat bij interne links, ook voor crawlers worden de verschillende pagina’s toegankelijker, met een hogere ranking als gevolg.

Het klinkt erg aantrekkelijk om linkbuilding toe te passen, maar er zitten ook haken en ogen aan. Er zijn namelijk bedrijven die backlink pakketten kopen en verkopen. Er wordt dan betaald voor grote hoeveelheden links naar een bepaalde website. Door de Penguin update van Google, wordt deze manier van frauderen eerder herkend. Dit komt doordat deze update de kwaliteit van links tussen websites beoordeeld. Er zijn grote consequenties voor websites die misbruik maken van linkbuilding, waardoor de voordelen van dergelijke linkbuilding pakketten maar van zeer korte duur zijn en uiteindelijk zelfs tegen je gaan werken.

Hoe zit dit dan in 2018?

Linkbuilding staat bij sommige ondernemers niet bovenaan het to-do lijstje. Maar toch is linkbuilding nog steeds een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie.

Links verschijnen niet random op het web, hier is van tevoren over nagedacht en hier gaan ook een aantal handelingen aan vooraf. Bovendien blijven geplaatste links vaak voor een langere tijd aanwezig, dit in tegenstelling tot social media posts waarbij de link na enkele dagen naar de achtergrond verdwijnt. Daarnaast is de invloed van links in social media berichten nog niet vastgesteld.

Ook in 2018 blijft linkbuilding een essentieel onderdeel voor je online vindbaarheid. Hierbij heeft kwantitatieve linkbuilding echter wel plaats gemaakt voor kwalitatieve linkbuilding. Denk hierbij aan het plaatsen van links op kwalitatieve en relevante sites met een hoge pagerank en het plaatsen van interessante blogs op vakgerelateerde websites. Om te checken of een website geschikt is voor kwalitatieve linkbuilding kun je o.a. gebruik maken van MOZ of Ahrefs.

Slecht linkprofiel?

Ben je erachter gekomen dat je pagina slechte backlinks heeft? dan kan dit grote gevolgen hebben voor je organische vindbaarheid. Deze websites benaderen met de vraag of ze je link er af willen halen heeft waarschijnlijk geen zin. Toch kun je wel iets doen; namelijk een disavow aanvragen. Disavow is een oplossing vanuit Google om slechte backlinks die schadelijk kunnen zijn voor je webpagina weg te halen uit jouw online profiel. Google inspecteert deze links bij het bepalen van de Google rankings om vervolgens te bepalen of deze wordt meegenomen. Wil je meer informatie over Disavow en hoe je dit kunt toepassen? Bekijk dan hier de informatie van Google.

Linkbuilding is een doorgaand proces. Crawlers indexeren iedere dag miljarden webpagina’s en al deze content wordt opgeslagen. Het algoritme van Google doet de rest. Het ziet er niet naar uit dat dit de komende jaren gaat veranderen. Er is een duidelijke samenhang tussen de hoogst gerankte pagina’s en het aantal kwalitatieve(back)links. Hieruit kunnen we concluderen dat linkbuilding een essentieel onderdeel van je SEO-strategie is en blijft.

 
postads_onlinemarketing_linkbuilding_2018_1507708585_367134492.jpg
Blog / 23 okt, 2017

Update dagbudget Google AdWords

Met Google AdWords is het mogelijk om in de zoekmachine te adverteren op bepaalde zoektermen. Bij de inrichting van een Google AdWords campagne is...

Google Rankbrain
Blog / 13 okt, 2017

Wordt RankBrain de nieuwe focus?

In 2015 werd het nieuwste programma van Google genaamd RankBrain geïntroduceerd. Deze vorm van kunstmatige intelligentie is toentertijd ontwikkeld...

Blog / 09 okt, 2017

Is linkbuilding nog belangrijk in 2018

De meeste mensen hebben wel eens van linkbuilding gehoord, maar wat is het nou precies en hoe belangrijk is het voor je organische ranking? Lees e...

Blog / 02 okt, 2017

BingAds vs. Google AdWords

Wanneer we praten over online adverteren, dan denken de meeste mensen aan Google Adwords. Hiermee kunnen websites adverteren binnen alle platforme...

Blog / 27 sep, 2017

Concurrenten nu ook in Google Shopping

Google Shopping nu ook beschikbaar voor  Vergelijk.nl ! Zoals eerder dit jaar bekend werd, heeft Google een miljardenboete gekregen. Dez...

belangrijkste SEO factor
Blog / 25 sep, 2017

De belangrijkste SEO factor van dit moment

Wil je dat klanten jouw website beter vinden? Dan zorg je dat je deze optimaliseert via zoekmachine optimalisaties (SEO). Je komt dan, na de adver...

Lokaal adverteren met Instagram Stories
Blog / 18 sep, 2017

Lokaal adverteren met Instagram Stories

Instagram Stories zijn nu een jaar in Nederland en hebben zich in die tijd enorm ontwikkeld. Ja, het is steeds meer op Snapchat gaan lijken, maar ...