Lokaal adverteren met Instagram Stories

- door

Instagram Stories zijn nu een jaar in Nederland en hebben zich in die tijd enorm ontwikkeld. Ja, het is steeds meer op Snapchat gaan lijken, maar dan wel als het verbeterde broertje naar onze mening. In dit blog beschrijven we wat Instagram Stories zijn, maar nog belangrijker, wat je ermee kan als lokaal bedrijf.

Wat is Instagram Stories?

Het is een manier om de leuke momenten van je dag te delen zonder ze echt te plaatsen op je profiel. De Stories verdwijnen na 24 uur en zijn daarna niet meer terug te halen. Er zit geen limiet op de hoeveelheid content die je deelt en je kan er een hoop creativiteit in kwijt door filters, tekeningen en emoticons.

Stories zie je bovenaan je Instagram feed en kan je bekijken door ze aan te klikken. Ze worden net zoals je tijdlijn gesorteerd op recent geplaatst en de accounts waar je de meeste interactie mee hebt. Daarnaast kan je op de Stories reageren door onderaan te klikken op “Schrijf een chatbericht…”.

Instagram Stories werken via dezelfde privacy instellingen als jouw gehele Instagram account. Staat je account op privé? Dan zien alleen jouw volgers wat je plaatst.

Wat ons betreft zijn Stories een echte aanvulling voor het platform Instagram en de online ondernemer!

Instagram Stories lokaal inzetten

Lokaal gebruik maken van Instagram Stories? Zeker! Je kan namelijk veel creativiteit en content kwijt zonder het op je Instagram feed te plaatsen. Zoals de volgende ideeën die niet alleen lokaal te gebruiken zijn:

  • Kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf wanneer jullie een product fotoshoot hebben of een vergadering
  • Je nieuwe collectie of recept laten zien zodat mensen naar jouw bedrijf toe komen
  • Actie lanceren waar jouw volgers een screenshot van moeten maken omdat deze maar 24 uur beschikbaar is en bijvoorbeeld alleen die week kunnen inleveren
  • Wil je echt lokale content delen? Maak niet alleen foto’s op jouw bedrijfslocaties maar ook bij herkenbare plaatsen zoals op de Grote Markt in Breda (Vraag of ze jouw nieuwe salade komen proeven).

Door een GPS-coördinaat of lokale hashtag toe te voegen aan jouw post, kun je mensen lokaal benaderen. Wist je dat je kans hebt om in de lokale resultaten te komen? Zoek maar eens bij plaatsen naar Breda en je ziet daar de Instagram Stories van mensen die Breda als GPS-coördinaat hebben toegevoegd! Dit kan ook met hashtags om meer publiek te bereiken.

Opmerking: Je mag maar 1 GPS-coördinaat of hashtag toevoegen aan jouw Stories.

Tips voor advertenties maken

Je kan Instagram advertenties maken via de app maar voor de Stories heb je de Facebook Bedrijfsmanager nodig. Dit raden we overigens altijd aan voor zowel Instagram als Facebook. Via de bedrijfsmanager kan je eenvoudig meerdere advertenties maken en alle instellingen goed zetten. Daarnaast heb je een mooi overzicht van al je campagnes zoals bij bijvoorbeeld Google AdWords.

Maak nu jouw campagne 

Campagne en marketingdoelstelling

In de bedrijfsmanager maak je een advertentie en kies je ten eerste een marketingdoelstelling.

Er zijn 3 marketingdoelstellingen die gebruikt kunnen worden voor de Stories:

  • Bereik: Je advertentie aan zoveel mogelijk mensen weergeven
  • Verkeer: Mensen naar een bestemming sturen buiten Instagram zoals een app of Messenger
  • Conversies: Stimuleer mensen om een aankoop te doen op jouw website

Met bovenstaande doelstellingen krijg je andere campagne instellingen die hier beter bij aansluiten. Let er dus altijd op dat je de juiste doelstelling kiest omdat je anders niet het optimale resultaat uit je advertentie haalt.

Marketingdoelstellingen Facebook Bedrijfsmanager

Advertentieset

Je advertentieset bevat belangrijke onderdelen zoals je doelgroep, plaatsingen, budget en advertentieplanning. Om jouw Stories lokaal te targeten kan je bij doelgroep selecteren dat je de locatie van je Facebook-pagina wilt gebruiken of jouw adres toevoegen bij de targeting.

Doelgroep opties Facebook Bedrijfsmanager

Doordat je dit toevoegt kan je vanaf 1 km rondom jouw bedrijfslocatie mensen bereiken! Je hebt vast al gemerkt dat je mensen vanaf 17 km rondom jouw plaats kan bereiken, als je alleen een plaatsnaam toevoegt. Hierdoor is jouw advertentie dus veel minder lokaal dan dat je wilt.

Bij plaatsingen kies je voor plaatsingen bewerken en zorg je dat alleen Instagram > Verhalen is geselecteerd. Je snapt het al, hierdoor worden jouw advertenties alleen bij de Stories vertoond en gaat er geen onnodig budget naar de andere kanalen.

Plaatsingen Facebook Bedrijfsmanager

Advertentie

Wanneer je alle andere instellingen hebt doorlopen kan je je advertentie gaan maken. Je kan een afbeelding of video toevoegen. Beide opties hebben wel een aantal vereisten en die zullen we hieronder opsommen:

Afbeeldingspecificaties:

  • Aanbevolen afbeeldingsformaat: 1080 × 1920 pixels
  • Aanbevolen afbeeldingsverhouding: 9:16
  • Gebruik om het aantal advertentieweergaven te maximaliseren een afbeelding met weinig of geen tekst op de voorgrond

TIP: Bewerk jouw foto via Instagram Stories met de herkenbare tekst, achtergronden of stickers en sla deze op.  Zo ziet jouw advertentie er meer als een normaal bericht uit.

Videospecificaties:

  • Aanbevolen indeling: .mp4 of .mov
  • Resolutie: ten minste 720p
  • Bestandsgrootte: 2,3 GB max.
  • Aanbevolen beeldverhouding: 9:16
  • Instagram Stories: maximaal 15 seconden

Zorg altijd dat je aan bovenstaande vereisten voldoet, anders zal je advertentie minder presteren of afgekeurd worden. We raden zeker aan om de tekst in jouw afbeelding te beperken tot het minimum omdat dit enorm kan schelen in het aantal weergaven.

Wanneer je je afbeelding hebt toegevoegd kan je jouw website-URL koppelen en een aanzet tot actie selecteren die aansluit bij jouw afbeelding of video zoals meer informatie, shoppen of downloaden.

Advertentie opties Facebook Bedrijfsmanager

Start met Instagram Stories

We hopen dat je meer te weten bent gekomen van Instagram Stories en je strategie kunt gaan uitwerken. Wil je hier advies over en nog meer slimme tips om het maximale uit jouw Stories te halen of onze Multi funnel werkwijze? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 076 501 80 21 of info@postads.nl.

Blog / 23 okt, 2017

Update dagbudget Google AdWords

Met Google AdWords is het mogelijk om in de zoekmachine te adverteren op bepaalde zoektermen. Bij de inrichting van een Google AdWords campagne is...

Google Rankbrain
Blog / 13 okt, 2017

Wordt RankBrain de nieuwe focus?

In 2015 werd het nieuwste programma van Google genaamd RankBrain geïntroduceerd. Deze vorm van kunstmatige intelligentie is toentertijd ontwikkeld...

Blog / 09 okt, 2017

Is linkbuilding nog belangrijk in 2018

De meeste mensen hebben wel eens van linkbuilding gehoord, maar wat is het nou precies en hoe belangrijk is het voor je organische ranking? Lees e...

Blog / 02 okt, 2017

BingAds vs. Google AdWords

Wanneer we praten over online adverteren, dan denken de meeste mensen aan Google Adwords. Hiermee kunnen websites adverteren binnen alle platforme...

Blog / 27 sep, 2017

Concurrenten nu ook in Google Shopping

Google Shopping nu ook beschikbaar voor  Vergelijk.nl ! Zoals eerder dit jaar bekend werd, heeft Google een miljardenboete gekregen. Dez...

belangrijkste SEO factor
Blog / 25 sep, 2017

De belangrijkste SEO factor van dit moment

Wil je dat klanten jouw website beter vinden? Dan zorg je dat je deze optimaliseert via zoekmachine optimalisaties (SEO). Je komt dan, na de adver...

Lokaal adverteren met Instagram Stories
Blog / 18 sep, 2017

Lokaal adverteren met Instagram Stories

Instagram Stories zijn nu een jaar in Nederland en hebben zich in die tijd enorm ontwikkeld. Ja, het is steeds meer op Snapchat gaan lijken, maar ...