Wat is online marketing?

- door

Niets is zo veranderlijk als de wondere wereld van online marketing. Deze branche zit in een constante flow van updates, upgrades en nieuwe features, waardoor ook de definitie voor online marketing ook constant veranderd. Met deze infographic met trends binnen de online marketing in 2017 willen wij een zo goed mogelijk beeld geven van wat online marketing nu precies is.

Wat is online marketing anno 2017?

Wij krijgen regelmatig de vraag wat online marketing is en waaruit het bestaat. Heel kort kunnen we zeggen: online marketing zorgt voor meer rendement uit online kanalen. Online marketing, ook wel internet marketing genoemd, bestaat uit alle onderdelen om meer rendement uit online kanalen te halen. Dit kunnen aanvragen of verkopen door kwalitatieve bezoekers via een website of webshop zijn.

De definitie van online marketing blijft in principe altijd wel hetzelfde; hoe dit het beste kunt toepassen is daarin een tweede. Zoals we hierboven al aangaven, is de online marketing wereld er een die constant in beweging is. Wij willen dan ook graag een aantal trends uitlichten die jouw bedrijf weer up-to-date zullen maken.

Zoals de infographic laat zien, lichten wij 4 onderdelen binnen de online marketing uit:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Online adverteren
  • Social media
  • Conversie optimalisatie

Lees hier de voor- en nadelen en trends binnen deze online marketing onderdelen!

Zoekmachine optimalisatie

Door goed gevonden te worden in Google komen er meer bezoekers op een website. Door middel van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, wordt de website optimaal vindbaar op de meest relevante zoektermen voor uw bedrijf.

Voordelen SEO

  • Hogere positie in Google waardoor er meer bezoekers op een website komen.
  • Effectief op de lange termijn.
  • Meer kwalitatieve bezoekers.

Nadelen SEO 

  • Niet direct zichtbaar, het effect van zoekmachine optimalisatie kan soms pas na enkele maanden zichtbaar zijn.
  • Er is SEO kennis nodig aangezien er meer dan 200 factoren zijn waar Google websites op rangschikt.
  • Doordat zoekmachines als Google constant aan het algoritme (het systeem dat jouw website beoordeeld op relevantie) werken, is het mogelijk dat de SEO optimalisaties in een later stadium moeten worden herzien.

Trends binnen SEO

Trends binnen zoekmachine optimalisatie

Mobile first - Niet alleen zoekopdrachten, maar ook complete aankopen worden op mobiele apparaten gedaan. De voorspelling is dat het aantal views en aankopen op een smartphone alleen maar groter gaat worden, waardoor een goede mobiele website vanaf 2017 een vereiste is geworden. (Bron: IAB Nederland)

Voice search - Steeds meer mensen gaan gebruik maken van het zogeheten voice search. In 2016 bestond maar liefst 20% van alle mobiele zoekopdrachten in Google uit gesproken zoekopdrachten (bron: Google). Google verwacht dat dit percentage de komende 5 jaar gaat stijgen naar 50% van alle zoekopdrachten.

Doordat men anders spreekt dan schrijft, zal de zoekmachineoptimalisatie voor gesproken zoekopdrachten ook heel anders zijn. Sommige woorden zeg je nu immers niet snel (zoals immers), waardoor het mogelijk is dat zoekmachines jouw teksten bij een gesproken zoekopdracht niet als relevant kunnen beschouwen.

Online adverteren

Via Google Adwords of Bing is het mogelijk om in zoekmachines te adverteren, waardoor advertenties boven de zoekresultaten komen. Wanneer een bezoeker op 1 van de advertenties klikt worden er pas kosten in rekening gebracht.

Voordelen

  • Hoogst mogelijke posities, advertenties staan boven de gratis resultaten.
  • Effectief op korte termijn, vandaag aanzetten = vandaag resultaat.
  • Betaal alleen per bezoeker.

Nadelen

  • Betalen per klik, voor iedere bezoeker via de advertentie betaal je aan Google of Bing.
  • Voor optimaal resultaat kennis van SEA nodig.

Trends binnen online adverteren

Mobile first - Mobile first geldt niet alleen voor zoekmachine optimalisatie, maar ook andere online marketing middelen als online adverteren. De verwachting is namelijk dat Google in de loop van 2017 de search index gaat opsplitsen in een mobile search index en een overige index. De eerste zal uiteindelijk ook als primaire index gaan fungeren. Een focus op mobile only campagnes in AdWords loopt dan ook samen met deze trend. Daarnaast kan je ook bod-aanpassingen toepassen voor bezoekers op mobiele apparaten of gebruik maken van de “IF”-functie; een stukje code dat ervoor zorgt dat iemand een bepaalde tekst (zoals “snel en eenvoudig mobiel boeken”) te zien krijgt zodra hij/zij gebruik maakt van een mobiel apparaat.

Personalisatie – Advertenties kunnen steeds beter worden getarget. Hoewel er al langer mogelijkheden waren voor het personaliseren van tekstadvertenties, kan nu ook de targeting veel slimmer en beter worden ingericht. Zo kan je onder andere targeten op basis van demografische gegevens, interessegebieden en CRM-gegevens. Het slim inzetten van je AdWords-budget wordt hiermee vergemakkelijkt. Sleutel tot succes is dan wel dat je je doelgroep goed kent.

Social media 

Via social media kanalen kan je gemakkelijk en laagdrempelig in contact komen met (potentiële) klanten: je gaat een dialoog aan met je volgers en laat zien waar je merk voor staat. Daarnaast zorgt social media voor een hogere naamsbekendheid.

Voordelen social media marketing

  • Naamsbekendheid merk versterken.
  • Fans en community creëren.
  • Toegankelijk om op te pakken.

Nadelen

  • Alleen indirect effect op positie van de website in Google.
  • Wordt vaak gebruikt zonder duidelijke strategie
  • Veel werk om bij te houden.


Trends binnen social media

Livestreams & andere video’s – delen, delen en nog eens delen. We willen onze volgers altijd en overal laten zien wie we zijn en wat we doen. Hier haken social media kanalen maar al te graag op in door onder andere livestreams en andere videomogelijkheden aan te bieden. Naar verwachting zal dit in 2017 nog verder worden uitgerold waardoor hier een enorme kans op het gebied van advertising komt te liggen.

Chatbots – de technologie heeft natuurlijk ook niet stilgestaan. De opkomst van “Artificial Intelligence” in de vorm van chatbots is dan ook een belangrijke trend voor de online marketing in 2017. Door het stellen van slimme vragen kan de chatbot je tot het gewenste antwoord brengen. Dit geeft bedrijven een mogelijkheid tot een nieuw level van service bieden.

Social advertising – Adverteren via zoekmachines als Google is voor vele marketeers al bekend terrein, maar adverteren op social media kanalen wordt vaak over het hoofd gezien. Ook op deze kanalen kunnen namelijk tegenwoordig veel filters worden toegepast om zodoende precies de juiste doelgroep te kunnen targeten. Dit biedt enorm veel mogelijkheden om kanalen als Facebook, LinkedIn, Instagram en binnenkort ook Pinterest.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Veel bezoekers op een website krijgen is vaak niet voldoende, het gaat om de juiste bezoekers. Via conversie optimalisatie wordt de zogeheten “customer journey” van een website verbeterd. Hierbij staat de klanttevredenheid

Voordelen conversie optimalisatie

  • Van bezoekers klanten maken.
  • Hogere waardering van de website, doordat de vragen van de bezoekers via deze weg beter kunnen worden beantwoord.
  • Customer journey volgen en verbeteren.

Nadelen

  • Veel factoren voor optimalisatie.
  • Kan pas bij veel bezoekers.

Trends binnen conversie optimalisatie

Customer experience – Oude optimalisatie “trucjes” werken niet meer. De knappe koppen van Google zitten natuurlijk ook niet stil, waardoor hun algoritme alsmaar sterker wordt. Teksten die écht voor de klant worden geschreven zijn nu de belangrijkste factor.

Better safe then sorry – In 2014 waarschuwde Google er al voor, maar vanaf 2017 wordt een beveiligde online omgeving één van de kernwaarden van een goede website. Lees hier meer over in ons blog: Vanaf januari 2017 sta je lager in Google als je geen SSL certificaat gebruikt

Online marketing infographic

Bekijk onze online marketing infographic, inclusief de trends hieronder of op ons Pinterest account.

Meer weten over online marketing en onze werkwijze? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 076 501 80 21 of info@postads.nl.

Blog / 23 okt, 2017

Update dagbudget Google AdWords

Met Google AdWords is het mogelijk om in de zoekmachine te adverteren op bepaalde zoektermen. Bij de inrichting van een Google AdWords campagne is...

Google Rankbrain
Blog / 13 okt, 2017

Wordt RankBrain de nieuwe focus?

In 2015 werd het nieuwste programma van Google genaamd RankBrain geïntroduceerd. Deze vorm van kunstmatige intelligentie is toentertijd ontwikkeld...

Blog / 09 okt, 2017

Is linkbuilding nog belangrijk in 2018

De meeste mensen hebben wel eens van linkbuilding gehoord, maar wat is het nou precies en hoe belangrijk is het voor je organische ranking? Lees e...

Blog / 02 okt, 2017

BingAds vs. Google AdWords

Wanneer we praten over online adverteren, dan denken de meeste mensen aan Google Adwords. Hiermee kunnen websites adverteren binnen alle platforme...

Blog / 27 sep, 2017

Concurrenten nu ook in Google Shopping

Google Shopping nu ook beschikbaar voor  Vergelijk.nl ! Zoals eerder dit jaar bekend werd, heeft Google een miljardenboete gekregen. Dez...

belangrijkste SEO factor
Blog / 25 sep, 2017

De belangrijkste SEO factor van dit moment

Wil je dat klanten jouw website beter vinden? Dan zorg je dat je deze optimaliseert via zoekmachine optimalisaties (SEO). Je komt dan, na de adver...

Lokaal adverteren met Instagram Stories
Blog / 18 sep, 2017

Lokaal adverteren met Instagram Stories

Instagram Stories zijn nu een jaar in Nederland en hebben zich in die tijd enorm ontwikkeld. Ja, het is steeds meer op Snapchat gaan lijken, maar ...