4 Google Shopping updates

- door

★★★★☆  Google is hard op weg om Google Shopping te verbeteren. Natuurlijk omdat de feestdagen eraan komen, maar ook om hun concurrenten zoals Amazon voor te blijven. Wij hebben de 4 belangrijkste updates op een rij gezet zodat jij ook op de hoogte bent.

  1. Smart Shopping campaigns
  2. Showcase ads
  3. Local inventory ads
  4. Shopping actions
     

1. Smart Shopping campaigns

Recent heeft Google de Smart Shopping Campaigns (Slimme Shopping campagnes) gelanceerd. Dit is een alternatief voor Google Shopping en dynamische remarketing in één. Met deze campagnes wordt je productfeed gecombineerd met machine learning om zo in verschillende netwerken advertenties te weergeven. Voor deze campagnes heb je dus een Merchant Center nodig. Hier haalt Google de productie informatie vandaan die ze in de advertenties verwerken. Daarnaast moet je afbeeldingen en tekst aanleveren, die gebruikt worden voor de Display advertenties. Alle vereisten om een Smart Shopping campaign op te zetten lees je in het Google Support blog.

Google combineert al jouw gegevens en toont de advertenties op de volgende kanalen: Zoeknetwerk van Google, Google Display Netwerk, YouTube en Gmail.

2. Showcase ads

Shopping-showcase advertenties kunnen mensen helpen nieuwe producten en merken te ontdekken. Wanneer je zoekt op een algemene term zoals bijvoorbeeld ‘t-shirt’ kan je advertenties weergeven die hieraan gerelateerd zijn. Deze advertentievariant kan je zelf inrichten door gerelateerde producten te groeperen. Wanneer hierop geklikt wordt, vouwt de advertentie uit en worden alle producten weergeven. Je kan al advertenties maken met tientallen producten of een hele categorie.

Deze advertentievariant maakt gebruik van CPE-biedingen (kosten per engagement). Dit betekent dat er een maximaal bod wordt ingesteld voor een betrokkenheidactie, zoals het openen van de advertentie. Er moet dan wel tien seconden naar de advertentie gekeken worden of een klik plaats vinden.

Dit is nog niet mogelijk in Nederland.

3. Local inventory ads

Met local inventory ads (lokale winkelvoorraad advertenties) kan je direct in Google Shopping jouw lokale voorraad laten zien. Op deze manier kan je dus winkelbezoeken stimuleren. Wanneer er wordt geklikt op jouw advertentie komen bezoekers terecht op een pagina die door Google gehost is, dit noemen ze de winkelpagina. Op deze pagina is het mogelijk om de voorraad te bekijken en informatie over jouw winkel op te vragen.

Met deze advertentie kan je dus jouw winkel promoten en krijg je meer inzicht in de bijdrage van advertenties aan jouw offline verkoop.

Dit is nog niet mogelijk in Nederland.

4. Shopping Actions

Met Shopping Actions kunnen bezoekers hun aankoop afronden in de Google omgeving. Dit zorgt ervoor dat bezoekers sneller kunnen converteren doordat alles door Google gehost wordt. Er kan direct afgerekend worden met de betaalgegevens die zijn opgeslagen in het Google account. Een ander voordeel van deze functie is dat jouw advertenties weergeven kunnen worden op Google Express, Google Search en Google Assistant.

Deze functie werkt met een commissie die maandelijks gefactureerd wordt.

Dit is nog niet mogelijk in Nederland.

Meer weten?

Dit waren de 4 Google Shopping updates waar jij direct mee aan de slag kan. Meer weten over Google Shopping en wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via info@postads.nl of bel ons op 076 501 80 21.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...