4 redenen waarom jouw nieuwe website niet rankt

- door

★★★☆☆  Herken je dit? Je begint vol enthousiasme met jouw nieuwe webshop. Alles is tot in de puntjes geregeld; de producten zien er geweldig uit, de website werkt naar behoren en jouw huisstijl staat als een huis. Laat die bezoekers maar komen dus! Dit blijft echter uit doordat de website niet op Google te vinden is.

De “Google Sandbox”

Hoewel het geen echte geruststelling is, ben je niet de enige met dit probleem; ook geroemde online marketeers lopen tegen dit fenomeen aan. De experts onder ons hebben het zelfs een naam gegeven: de Google Sandbox. Het bestaan van dit “algoritme” is nooit door Google bevestigd, maar in de praktijk lijkt het er toch echt op dat nieuwe websites expres niet worden getoond.

Met Google Sandbox wordt de periode bedoeld waarin een nieuwe website niet in Google rankt, ondanks de SEO-optimalisaties die zij hebben uitgevoerd. In andere zoekmachines zoals Yahoo en Bing scoort de site al perfect, maar de Google ranking blijft uit voor een aantal weken (of zelfs voor een paar maanden). Doordat vrijwel alle Nederlanders Google als eerste instappunt gebruiken, wordt het erg lastig om in de eerste maanden gevonden te worden. Hierdoor wordt de investering (en de teleurstelling) aan het begin des te groter.

Factoren die meewerken aan het Sandbox effect

Expertise, autoriteit en vertrouwen; dat zijn de belangrijkste karakteristieken van een kwalitatieve website voor Google. Daarnaast zijn er nog zo’n 200 andere factoren waar Google naar kijkt om jouw website te voorzien van de juiste ranking. Het vertrouwen van Google moet je winnen, en dat duurt nu eenmaal een tijdje. Door de volgende 4 factoren kan het zijn dat Google jouw site nog niet volledig vertrouwt:

1. Gebrek aan content

Het is mogelijk dat Google het moraal van jouw verhaal op je site nog niet volledig begrijpt doordat er te weinig content is om doorheen te crawlen. Door relevante content toe te voegen, kan het algoritme van Google beter haar werk doen. Zorg er wel voor dat je op voorhand research naar relevante zoekwoorden doet. Op deze manier zie je het snelste resultaat.

2. Gebrek aan gebruikers

Veel experts zijn ervan overtuigd dat de click-through-rate, het bouncepercentage en de sessieduur belangrijke rankingfactoren zijn. Een nieuwe site heeft weinig tot geen data over gebruikers, waardoor het voor Google moeilijk wordt om bovenstaande factoren in kaart te brengen. Het is dus mogelijk dat Google het ranken van jouw website uitstelt totdat er meer data beschikbaar is.

3. Gebrek aan kwalitatieve backlinks

Het hebben van backlinks is één van de meest belangrijke rankingfactoren voor Google. Wanneer je een zwak backlinkprofiel hebt, zal Google jouw website inschatten als een niet relevante site waar niemand naartoe wilt linken. Door het gebrek aan zogeheten “link juice” wordt jouw website er op deze manier uitgefilterd.

Het opbouwen van een kwalitatief backlinkprofiel vergt tijd, maar is wel iets waarin je moet investeren. Je kan onder andere linkjes aanvragen op linkpagina’s, maar ook het geven van interviews of het schrijven van blogs voor externe website zijn onderdelen die bijdragen aan een beter linkprofiel.

4. Een competitieve branche

Wanneer jouw product zich in een competitieve markt bevindt, is het ranken in Google extra moeilijk. Dit geldt zelfs voor websites die al jarenlang bestaan. Voor een nieuwe website is het des te moeilijker om hier tussen te komen doordat er nog geen waarde aan de site is toegekend.

PostAds laat jouw nieuwe site in Google ranken

Niet alle bovenstaande factoren zijn direct te beïnvloeden, maar het schrijven van content en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks zeker wel! Wij helpen je graag met de “klim” uit de Google Sandbox. Met SEO-optimalisatie, kwalitatieve linkbuilding en conversie optimalisatie zorgen wij ervoor dat jouw website meer bezoekers krijgt en dus beter in Google gaat ranken.

Zin om samen te sparren? Neem dan contact met ons op!

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...