6 YouTube SEO Tips

- door

★★☆☆☆ YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld. Ruim dertig miljoen gebruikers bekijken dagelijks samen een miljard uur aan video’s. Hierdoor is het heel belangrijk om met jouw bedrijf goed vindbaar te zijn op YouTube. Tevens toont Google bij diverse categorieën zoekvragen video’s van YouTube. Het is dus van groot belang om jouw YouTube video’s SEO te optimaliseren.

Het goed laten scoren van YouTube video’s is echter niet altijd gemakkelijk. Doordat er per minuut meer dan 100 uur aan kijkplezier geüpload wordt, kan het soms moeilijk zijn om ervoor te zorgen dat potentiële klanten jouw video’s bekijken en niet die van je concurrenten. PostAds geeft je graag een aantal tips voor goede vindbaarheid en hoge posities in deze veelgebruikte zoekmachine!

Tip 1: Werk met goede zoekwoorden

Het liefste wil je niet alleen op YouTube goed scoren, maar ook op Google een hoge ranking verkrijgen. Het is bekend dat Google ook video’s in de zoekresultaten toont bij zoekvragen met ‘how-to’ en wanneer gezocht wordt naar tutorials. Wanneer jouw video binnen één van deze categorieën valt, is het van belang om te bekijken welke zoekwoorden relevant zijn bij jouw video. Zorg ervoor dat je kiest voor zoekwoorden met ten minste 100 zoekopdrachten per maand (gebruik hiervoor de Google Zoekwoordplanner in AdWords).

Google AdWords Tutorial

Kijk of er video resultaten in Google getoond worden bij de zoekwoorden die je wilt gebruiken, zodat de video de potentie heeft om ook in Google te scoren!

Tip 2: Zorg voor een goede basis van de video SEO

Om goed te scoren in YouTube is het belangrijk om – net zoals bij teksten op je website – de video te optimaliseren voor de zoekmachine. Gebruik hiervoor ten eerste je belangrijkste zoekwoord in de bestandsnaam van de video. Daarnaast moet de titel van je video ten minste vijf woorden bevatten om goed te kunnen scoren. Zo kun je tevens gemakkelijk het door jou gekozen zoekwoord in de titel verwerken. Probeer hierbij het zoekwoord als eerste woord te gebruiken; YouTube waardeert het eerste woord namelijk als hoogste.

Noem jouw zoekwoord in de bestandsnaam en gebruik een titel van ten minste vijf woorden.

Tip 3: YouTube kan jouw video niet lezen

Anders dan bij teksten op een website kan de zoekmachine van YouTube niet lezen wat er in de video gebeurt. Hierdoor is het van belang YouTube hierbij te helpen met een uitgebreide video description. Beschrijvingen met slechts drie regels tekst zijn hiervoor niet voldoende. Hoe meer jij YouTube kan leren over jouw video, hoe beter deze gerankt wordt. Gebruik minimaal 250 woorden, zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord in de eerste alinea wordt genoemd en vermeld het hierna nog drie tot vier keer. Voor een hoge Click Through Rate plaats je bovendien de link naar jouw website bovenaan de video description. Ook het gebruik van tags helpt YouTube te leren waar de video over gaat. Tags helpen echter niet alleen bij een hogere ranking, maar ze zorgen er ook voor dat een video vaker vertoond wordt bij gerelateerde video’s. Zo komt jouw video vaker naar voren bij bezoekers die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp en bereik je gemakkelijker jouw doelgroep!

Gebruik minimaal 250 woorden in jouw video description en voeg relevante tags toe aan je video zodat deze aan potentieel geïnteresseerden getoond wordt.

Tip 4: Zorg voor een aantrekkelijke thumbnail

Een thumbnail is de verkleinde weergave van de video waarop bezoekers kunnen klikken om de video af te laten spelen. Door te kiezen voor een aantrekkelijke thumbnail zullen meer mensen jouw video afspelen. YouTube biedt je de mogelijkheid om zelf een thumbnail te uploaden voor iedere YouTube video.

Aantrekkelijke Thumbnail PostAds

Verzorg zelf een mooie thumbnail voor je video!

Tip 5: Zorg voor veel verkeer naar je video

De basis is natuurlijk altijd om een goede video te plaatsen. Wanneer je de reeds genoemde YouTube SEO tips hebt verwerkt, is het van belang om jouw YouTube kanaal een impuls te geven door veel kijkers te verkrijgen en hen betrokken te houden bij de video. Om meer kijkers te verkrijgen, kan het handig zijn om je nieuwste video bijvoorbeeld te vermelden in je emailhandtekening. Ook is het aan te raden om video’s in te sluiten in relevante teksten op je website. Dit deden wij bijvoorbeeld ook met onze video over Multi Funnel Marketing op onze website.

Post je video op relevante plekken voor meer traffic naar YouTube.

Tip 6: Nodig kijkers uit tot interactie

Ten slotte vindt YouTube gebruiksvriendelijkheid van het platform extreem belangrijk. Wanneer bezoekers jouw video’s lang bekijken, leuk vinden of delen, geeft dit een signaal over een goede gebruiksvriendelijkheid. Om goed te scoren in de zoekmachine van YouTube is het dus belangrijk om likes, reacties en volgers te verkrijgen. Tevens kijkt YouTube naar het aantal favorites: het aantal kijkers dat jouw video heeft toegevoegd aan een eigen ‘bekijk later’ lijst. Om meer interactie te verkrijgen kun je je kijkers aan het einde van je video vragen om je kanaal te volgen of specifieke vragen stellen om reacties uit te lokken.

Plaats een interessante video en zorg voor veel kijkers, likes, reacties en volgers!

En nu? Aan de slag!

Ben jij klaar om meer kijkers op YouTube binnen te halen? PostAds helpt je graag bij het verzorgen van jouw YouTube SEO! Je kunt altijd vrijblijvend telefonisch contact met ons opnemen via 076 501 80 21 of per e-mail via info@postads.nl om meer informatie te verkrijgen over YouTube SEO als onderdeel van onze Multi Funnel Marketing.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...