B2B-marketing: inzet van LinkedIn

- door

★★☆☆☆ LinkedIn is, sinds de introductie in 2003, uitgegroeid tot het grootste sociale platform voor de zakelijke markt. Wereldwijd heeft de website meer dan 400 miljoen geregistreerde leden, waarvan er zo’n 6 miljoen zich op Nederlandse bodem bevinden. Veel gebruikers bekijken de pagina’s van bedrijven op LinkedIn voor extra informatie, openstaande vacatures of interessante blogposts. Hierdoor is dit netwerk enorm in populariteit gestegen op de business-to-business markt. Maar hoe maak je optimaal gebruik van je LinkedIn pagina? Wij geven je graag een aantal handige tips!

Content is key

Om de B2B markt te bereiken, is een duidelijke content strategie nodig die aansluit op het product of de dienst die jouw bedrijf verkoopt. Hier lenen diverse social media kanalen zich voor, maar op de zakelijke markt is LinkedIn een overduidelijke hoogvlieger. Niemand wil na het googlen van jouw bedrijfsnaam op een lege LinkedIn pagina terechtkomen. Zorg er dus voor dat jouw pagina goed gevuld is met interessante content.

Met content kan je een potentiële klant of business partner aanspreken. Laat bijvoorbeeld je eerdere werk zien, deel leuk of interessant nieuws uit de branche of geef interessante tips.

Let bij het plaatsen van content op het verschil tussen updates en artikelen. Bij een update deel je namelijk enkel een link, te vergelijken met de berichten op Facebook en Twitter. Hierbij is de beste strategie om de boodschap kort en krachtig te houden (eventueel met een bijpassende afbeelding).

Een artikel biedt daarentegen de ruimte voor meer content. Het voordeel van een artikel is ook dat al je volgers een melding ontvangen zodra je artikel is geplaatst. Het vergt wellicht wat meer werk, maar voor de B2B markt is dit zeker de moeite waard!

LinkedIn adverteren

LinkedIn adverteren

Het online adverteren blijft nog altijd het meest populair via Google AdWords – maar liefst 70% van de B2B-marketeers maakten hiervan gebruik in 2016 en er wordt een stijging van 5% verwacht in 2017. Uit onderzoek van Online Success is gebleken dat het adverteren via LinkedIn het aankomend jaar een enorme stijging zal meemaken. Maar liefst 62% van de B2B-marketeers denken hier in 2017 gebruik van te gaan maken, ten opzichte van 39% in dit jaar. Hierbij ligt de focus van de advertenties op het in contact komen met potentiële klanten.

In vergelijking met de advertentiemogelijkheden op andere social media kanalen is LinkedIn advertising relatief aan de dure kant. Dit is mede te danken aan het hoge conversiepercentage dat uit deze advertenties wordt gerealiseerd. Deze investering levert dus in de meeste gevallen meer klanten en dus ook meer rendement op.

Welk type advertentie zet ik in?

Je hebt op LinkedIn meerdere mogelijkheden op het gebied van adverteren. Heb je bijvoorbeeld een interessant blog geschreven die je graag met andere managers of medewerkers in dezelfde (of juist een potentiële) branche wilt delen? Dan is de optie "Gesponsorde Content" een ideaal middel om in te zetten. Door gebruik te maken van de slimme filters die LinkedIn aanbiedt (waaronder functie, locatie, studie et cetera) kan je heel gericht online adverteren en jouw blog aan het juiste publiek tonen.

Deze filters kan je ook gebruiken voor de zogeheten "Text Ads" van LinkedIn. Jouw bedrijf wordt dan met logo en een korte, introducerende tekst getoond aan de gekozen doelgroep. Hiermee zorg je ervoor dat jouw bedrijf top-of-mind blijft.

Naast bovengenoemde advertentiemogelijkheden is het ook mogelijk om mensen persoonlijk op LinkedIn te benaderen door gebruik te maken van "Sponsored InMail". Met deze optie stuur je een gepersonaliseerd bericht naar de privé-inbox van een persoon uit de door jou gekozen doelgroep - handig en zeer effectief!

TIP: Kies bij het opmaken van een advertentie altijd "Engels" als taal. Veel Nederlanders gebruiken om uiteenlopende redenen de Engelse versie van LinkedIn, waardoor je op deze manier meer gebruikers kan benaderen. Wanneer je vervolgens bij locatie kiest voor "Nederland", dan benader je automatisch alle 6,8 miljoen LinkedIn gebruikers in Nederland (ten opzichte van zo'n 4 miljoen gebruikers wanneer je de taal naar "Nederlands" aanpast).

Activeer je medewerkers

LinkedIn rolt op dit moment een nieuw design voor de desktop-versie uit, welke compleet anders is ingericht dan de huidige versie. Het nieuwe design biedt een overzichtelijk menu waarbij je kan kiezen voor het algemene overzicht (overview), de openstaande vacatures (jobs) en meer te weten kan komen over het bedrijf zelf en haar medewerkers (life). In deze laatste categorie is het mogelijk om door medewerkers geschreven content te delen, zodat men ook meer te weten komt over deze medewerkers en hun expertises.

Door je medewerkers te activeren en te stimuleren om gebruik te maken van LinkedIn, krijgt jouw bedrijfspagina meer leven en geeft het een goed beeld van de capaciteiten van het bedrijf en de daarbij horende medewerkers. Je medewerkers bepalen nu eenmaal een groot gedeelte van het imago van het bedrijf - en dat weten andere bedrijven ook!

Wil jij ook het beste uit jouw LinkedIn bedrijfspagina halen? Bekijk als voorbeeld onze LinkedIn pagina en volg ons voor tips en updates! Uiteraard helpen wij jou ook graag met het creëren van een goede LinkedIn strategie. Bel of mail ons, of kom een keertje langs om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken!

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...