Dé 3 Online Marketing tips voor webshops in 2018

- door

★★★★☆ Ook dit jaar was PostAds aanwezig bij de dynamische Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs in Utrecht. Dit grote e-commerce event heeft ons nieuwe kennis en mooie inzichten opgeleverd waardoor wij met online marketing meer rendement kunnen behalen voor jouw winkel of webshop. Leroy en Arianne lichten graag de drie belangrijkste aandachtspunten voor 2018 voor jou uit!

1. Ultieme klanttevredenheid

Webwinkels zien er over de hele wereld grotendeels hetzelfde uit. Er zijn veel onderzoeken uitgevoerd naar conversie gerichte lay-outs voor een webshop, waardoor er nog weinig verschil te zien is. Pieter Zwart, oprichter en eigenaar van Coolblue, noemt dit het ‘plaatje, prijsje, knopje’ principe. Vrijwel iedere webwinkel werkt op een productpagina namelijk met een productafbeelding, toont de prijs van het product en gebruikt een Call to Action button om het product te kopen. Doordat zoveel webwinkels op dezelfde manier zijn ingericht, ontstaat een situatie waarbij bijna alleen de verkoopprijs een verschil kan maken met concurrenten.

Concurreren op uitsluitend prijs is vaak geen gewenste situatie. Een gezond bedrijf zoekt een balans tussen enerzijds omzet en anderzijds ultieme klanttevredenheid. Een tevreden klant komt namelijk bij je terug en promoot tevens jouw webwinkel in zijn netwerk. Doordat dit netwerk tegenwoordig niet alleen mond-tot-mond kan worden aangesproken maar ook online, wordt klanttevredenheid steeds belangrijker als onderscheidend aspect.

Net Promotor Score

Klanttevredenheid kan worden gemeten met de veelgebruikte Net Promotor Score. De enige vraag die wordt gesteld om de NPS te meten is: Hoe waarschijnlijk is het dat u ons bedrijf zou aanbevelen aan vrienden, familie of collega’s? Klanten geven antwoord op deze vraag op schaal van 0 tot en met 10. Vervolgens worden de scores verdeeld in drie groepen:

  • Promotors: klanten die een score van 9 of 10 geven.
  • Passives: klanten die een score van 7 of 8 geven.
  • Detractors: klanten die een score van 0 tot en met 6 geven.

De NPS wordt berekend door de detractors af te trekken van de promotors. Zoals je ziet aan de manier van berekenen is het dus niet voldoende om alleen de basis op orde te hebben. Het is van belang om de verwachtingen van klanten te overtreffen: alleen dan zullen zij een 9 of een 10 geven. Door de grote online concurrentie is het op tijd verzenden van een bestelling en de telefoon opnemen bij vragen niet langer genoeg.

Persoonlijke dienstverlening

Coolblue scoort een NPS van 64. Dit is extreem hoog voor een webwinkel. Coolblue heeft de gehele dienstverlening ingesteld om meer te leveren dan klanten verwachten. Dit begint met algemene voorwaarden die wél leuk zijn om te lezen, een klantenservice die handgeschreven kaartjes stuurt na een telefoongesprek en verzenddozen met grapjes. Verder streven zij naar de ultieme klanttevredenheid met snelle en gratis bezorging, helpen ze met de installatie van bijvoorbeeld witgoed, werken er alleen vrolijke en behulpzame bezorgers en nemen ze als het even kan ook een oud en kapot product mee terug.

Ook jouw klanten verrassen?

Deze verrassende en persoonlijke werkwijze zorgt ervoor dat klanten verrast worden, hun ervaringen (online) delen én dus vaak een 9 of een 10 geven aan de dienstverlening van Coolblue. Heb jij interesse in een NPS onderzoek voor jouw shop? Of heeft jouw webwinkel moeite met het verrassen van klanten? PostAds helpt je graag met het bedenken van een online marketing strategie voor jouw webshop waardoor jouw klanten écht blij worden van je dienstverlening!

Het belang van data bij webshops

2. Data, data en data!

Hoe laat ik mijn webshop groeien? Wat drijft klanttevredenheid? Wie zijn mijn klanten en zullen ze in de toekomst nog vaker producten kopen? Data lijkt key te zijn tijdens de Webwinkel Vakdagen! De grootste uitdaging van een moderne webwinkel is om relevant te zijn en te blijven voor consumenten. Dit doe je door de juiste boodschap bij de juiste persoon op de juiste plaats te tonen. Maar hoe weet je welke boodschap de juiste is? En wat is dan de juiste plaats? Veel webshophouders hebben meer data tot hun beschikking dan ze denken, waardoor ze nog grote kansen missen. Jij ook?

Vraag en aanbod optimaal matchen

Online winkels bevinden zich in een competitieve markt, dat merkt ook voordeelspecialist HotelSpecials. Om alle beschikbare data beter te benutten hebben zij een eigen tool opgezet. Deze methode helpt hen om data uit het verleden in te zetten als voorspellende waarde, waardoor ze effectiever kunnen sturen op online marketing.

HotelSpecials wilde namelijk een manier ontwikkelen om het aanbod van hotels beter te matchen aan de vraag van consumenten. Alle hotels ontvangen een score op basis van beschikbaarheid en aanbod van speciale deals, zoals wellness of high-tea. Data uit bijvoorbeeld Google Analytics toont aan naar welke hotels veel vraag is en naar welke hotels minder consumenten op zoek zijn. Kort gezegd komen hier drie mogelijkheden uit:

  • Veel bekeken maar relatief weinig geboekt: is de prijs competitief genoeg?
  • Veel bekeken en veel geboekt: kunnen er meer kamers beschikbaar worden gemaakt?
  • Weinig bekeken maar relatief veel geboekt: kan online marketing ingezet worden voor meer verkeer?

In het laatste geval kan online marketing helpen. Het hotel lijkt namelijk erg geliefd te zijn, maar wordt nog te weinig gevonden door potentiële consumenten. Het is dan belangrijk om te bekijken hoe dit hotel met online marketing beter en meer onder de aandacht gebracht kan worden. Dit kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden met betaalde advertenties in de zoekmachines, e-mailmarketing of een passende campagne op social media.

Ook jouw data inzetten als voorspellende waarde?

Door het inzetten van data als voorspellende waarde is de conversieratio van HotelSpecials met 15% gestegen. Kan PostAds jou helpen met het inzetten van data in online marketing voor jouw webshop? Wij kunnen alle kanten op met de beschikbare data uit bijvoorbeeld Google Analytics en brainstormen graag met jou over passende online marketing inspanningen.

Clicks and bricks

3. Clicks and bricks

Inhakend op het relevant zijn en blijven voor jouw klanten is het belangrijk om ook keuzes te maken op het gebied van verkoopkanalen. Doordat er de laatste jaren steeds minder bezoekers in de winkelstraten kwamen, zijn veel webshops opgericht. Echter zijn niet alle producten geschikt om uitsluitend online te (ver)kopen. Veel consumenten hebben bijvoorbeeld bij de aankoop van schoenen en brillen, maar ook bij het kopen van televisies, moeite om in te schatten of het product bij hen past.

In gesprek met jouw klanten

Belangrijk is om het gesprek met klanten aan te gaan om achter hun precieze wensen te komen. Piet Coelewij, CEO van online warenhuis Wehkamp, ging het gesprek aan met ruim 400 vrouwen met als grootste uitdaging om relevant te blijven voor de doelgroep. Ook Coolblue streeft ernaar om de ultieme klantbeleving te realiseren. Per productgroep wordt onderzocht via welk kanaal consumenten het product graag aankopen. Zo is bij hen gebleken dat witgoed prima online gekocht kan worden. Iedere wasmachine ziet er immers hetzelfde uit en de functionaliteiten kunnen duidelijk worden omschreven in de webwinkel. Heel anders is dat bij de aanschaf van een nieuwe televisie. Consumenten hebben namelijk vaak moeite met het inschatten van de afmetingen. Oriënteren kunnen zij goed online, maar aankopen doen veel consumenten het liefste in de winkel, nadat zij overtuigd zijn dat de televisie past bij de afmetingen van de kamer.

Optimale clicks and bricks strategie

Om deze reden heeft Coolblue inmiddels verschillende fysieke winkels: niet gevuld met witgoed, maar wel met productcategorieën die consumenten graag in het echt bekijken. Ben jij ook op zoek naar de beste combinatie tussen clicks and bricks? PostAds heeft verschillende klanten al geholpen met het uitzetten van een passende online/offline strategie. Je kunt ons telefonisch bereiken via 076 501 80 21. Ook kun je ons een mail sturen via info@postads.nl of een berichtje op onze chat sturen!

Bovenstaande afbeelding via Webwinkel Vakdagen twitter.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...