De 404 pagina: de meest vergeten pagina op je website

- door

★★☆☆☆ Hoelang bekijk je onze website al? Langer dan 15 seconden? Mooi! Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bezoekers tijdens de eerste tien tot vijftien seconden op een website bepalen of ze blijven of niet. Dit betekent dat je dus maar kort de tijd hebt om een goede indruk te maken op een bezoeker. En een foutmelding maakt natuurlijk geen goede indruk!

De meeste bedrijven hebben de homepagina, productpagina’s en winkelmandjes helder ingericht, maar vergeten iets belangrijks. Er zijn immers meer pagina’s die bijdragen aan de ervaring van bezoekers en die de gebruiksvriendelijkheid van een website kunnen verbeteren. Eén van die pagina’s is de errorpagina 404. Heb jij deze pagina nog niet ingericht? Geen zorgen! Wij vertellen je meer over deze vaak vergeten pagina en geven je graag een aantal praktische tips om jouw 404 pagina te optimaliseren.
 

Error 404: page not found

Een 404 pagina wordt getoond wanneer een opgevraagde URL niet (meer) bestaat. Bezoekers komen op deze pagina terecht via een foutieve link of wanneer ze bijvoorbeeld een typefout maken in de URL. Wanneer je een URL aanpast raden wij daarom altijd aan om een redirect in te stellen. Dit is een verwijzing in de code die door jouw webbouwer kan worden ingesteld. Zo kun je het probleem grotendeels duurzaam oplossen. In Google Search Console kun je eenvoudig zien welke pagina’s een 404 foutmelding geven.

Het is echter niet altijd te voorkomen dat een bezoeker op de 404 pagina terecht komt. Daarom is het van belang om ook deze pagina te optimaliseren, zodat je jouw bezoekers weer op weg kunt helpen.


De meest voorkomende fouten

De 404 pagina is pas goed ingericht wanneer deze pagina bezoekers weer op weg helpt. Wij zien vaak dezelfde fouten voorbijkomen, waar we je graag voor willen behoeden:
1. Er wordt een standaard of lege 404 pagina getoond;
2. Er wordt niet gewerkt met een passende tone of voice;
3. Er wordt geen contact gezocht met de bezoeker;
4. Er worden geen alternatieve links of een zoekfunctie getoond.

1. Een standaard of lege 404 pagina

De eerste stap in het gebruiksvriendelijker maken van de errorpagina is om te controleren of jouw website een verzorgde foutmelding geeft. Wanneer er op jouw website geen 404 pagina is ingesteld, kunnen bezoekers een standaard melding vanuit de browser te zien krijgen. Ook worden er regelmatig wel errorpagina’s aangemaakt door webbouwers, maar niet voldoende ingericht. Een gemiste kans! Potentiële klanten zijn na het zien van deze pagina namelijk eerder geneigd om een andere website te bezoeken.

 2. Een passende tone of voice

Maar hoe richt je een goede 404 pagina dan in? Het belangrijkste is dat de pagina past bij jouw organisatie en dat dezelfde tone of voice wordt gebruikt als op andere pagina’s. Vaak weten bezoekers niet wat de term 404 inhoudt, dus het is van belang om begrijpelijk uit te leggen waardoor zij op deze pagina terecht zijn gekomen. Hema doet dit op een originele manier en versterkt het merk op de 404 pagina met de "mispouce". Ook Bol.com werkt met hét icoon van het merk: Billie!

 

 

3. Contact met de bezoeker

Het kan voorkomen dat een pagina een andere plek op je website heeft gekregen of dat deze vervangen is door andere content. Om de bezoeker niet te verliezen is het belangrijk om hem de mogelijkheid te geven gemakkelijk contact met je op te nemen. PostAds doet dit in de vorm van een rijm, waarin zowel naar het e-mailadres als naar het telefoonnummer gelinkt wordt.

4. Alternatieve links of een zoekfunctie

Om te voorkomen dat een bezoeker je website verlaat na het zien van een 404 pagina, raden wij aan links te plaatsen naar veel bezochte pagina’s. Zo help je bezoekers snel en gemakkelijk verder. Ook is het een goede oplossing om een zoekfunctie op de 404 pagina te integreren of een link naar de sitemap te plaatsen. E-mail marketing platform Mailchimp verwerkt de zoekfunctie op de volgende manier:

Ik wil aan de slag!

Wil je na onze tips aan de slag met het optimaliseren van je 404 pagina of één van de andere vaak vergeten pagina’s? Wij helpen je graag verder! Je kunt ons telefonisch (of via WhatsApp) bereiken via 076 501 80 21. Ook kun je een mail sturen naar info@postads.nl.

Bronnen:
404 pagina van Hema.nl
404 pagina van Bol.com
404 pagina van Mailchimp.com

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...