De 7 belangrijkste advertentie extensies in Google AdWords

- door

★★★☆☆ Google AdWords zit vol met kansen die vaak nog niet allemaal benut worden. Als AdWords specialist zien wij regelmatig nieuwe accounts waarin de vele mogelijkheden nog niet worden verzilverd. Zo vergeet men vaak gebruik te maken van advertentie extensies. Uit diverse onderzoeken blijkt dat advertenties met extensies een hogere click through rate (CTR) hebben. Extensies in AdWords zorgen er namelijk voor dat jouw advertentie meer ruimte krijgt in de zoekmachine, en: hoe groter jouw advertentie, des te meer hij opvalt.

Wat zijn advertentie extensies in AdWords?

Met advertentie extensies kun je extra informatie over jouw bedrijf of product toevoegen aan een advertentie in AdWords. De aanvullende informatie kan ervoor zorgen dat jouw advertentie – mits je de extensie op de juiste wijze inzet – aantrekkelijker wordt. Met extensies in AdWords kun je namelijk direct nuttige bedrijfsgegevens zoals jouw locatie, een handige link en productprijzen tonen aan potentiële klanten. Een advertentie met één of meerdere extensies heeft vaak een hogere CTR. Een hogere klikfrequentie draagt bij aan een betere kwaliteitsscore, wat ervoor zorgt dat je een hogere advertentiepositie kunt verkrijgen tegen relatief lagere kosten.

Wanneer worden de uitbreidingen vertoond?

Het algoritme van Google bepaalt wanneer extensies bij een advertentie worden weergegeven. Grotendeels zijn er twee eisen voor een vertoning van de advertentie uitbreidingen. Ten eerste wordt een extensie weergegeven wanneer verwacht wordt dat de prestaties van een advertentie hierdoor worden verbeterd. Tevens moet de positie van de advertentie hoog genoeg zijn: advertenties met hogere posities komen namelijk als eerste in aanmerking. Worden jouw extensies niet vertoond? Mogelijk moet je dan de kwaliteit van de advertentie, het bod of zelfs beide verhogen.

Welke typen extensies heeft Google AdWords?

Google AdWords heeft diverse extensiemogelijkheden, gebaseerd op verschillende advertentiedoelen.

1. De sitelinkextensie

Door sitelinkextensies toe te voegen, kun je bezoekers vanuit de zoekmachine direct naar specifieke pagina’s op jouw website leiden. Wanneer je als doel hebt gesteld dat je meer klanten wilt laten converteren op jouw website, kun je er met sitelinkextensies voor zorgen dat mensen direct op de juiste plek terecht komen.

Op een desktop kunnen twee tot zes sitelinks worden weergegeven. Op tablets of mobiele apparaten kunnen zelfs tot acht sitelinkextensies worden getoond. Deze worden weergegeven in een carrousel.

PostAds Tip! Voorbeelden van nuttige sitelinkextensies zijn: offerte aanvragen, contact opnemen, whitepaper aanvragen en openingstijden opvragen.

Sitelinkextensie in Google AdWords

2. De highlight-extensie

Highlight-extensies in AdWords voegen een extra regel toe aan je advertentie. Hiermee kunnen de voordelen van jouw product of dienstverlening nog meer aandacht verkrijgen in de zoekmachine. Je kunt per highlight maximaal 25 tekens gebruiken om een uniek voordeel te promoten.

PostAds Tip! Highlight-extensies zijn niet alleen op accountniveau maar ook op campagne- en advertentiegroepniveau in te stellen. Zo kun je ook unieke voordelen van een specifiek product promoten, zoals een gratis verpakking.

Highlight-extensie in Google AdWords

3. Extensies voor website-informatie

Specifieke onderdelen van jouw producten of dienstverlening kun je met deze extensie meer aandacht geven. De website-informatie wordt weergegeven in de vorm van een kop (zoals merken, bestemmingen, services of voorzieningen) en een lijst (zoals Apple, Samsung, HTC en LG). Op een desktop kunnen maximaal twee koppen worden getoond. Op mobiele apparaten kan slechts één kop worden weergegeven.

PostAds Tip! Het algoritme van Google AdWords bepaalt welke kop of welke combinatie van koppen het beste presteert, dus je kunt zoveel relevante koppen toevoegen als je wilt.

Extensie voor website-informatie in Google AdWords

4. De oproepextensie

De oproepextensie zorgt ervoor dat potentiële klanten vanuit de zoekmachine met één klik jouw bedrijf kunnen bellen. Op desktop wordt het telefoonnummer in de advertentie weergegeven. Op mobiele apparaten wordt zelfs een aparte knop vertoond, waardoor deze optie nog meer opvalt.

PostAds Tip! Wanneer je alleen tijdens openingstijden gebeld wilt worden, raden we aan een advertentieplanning in te stellen voor je oproepextensie. Hiermee kun je specifiek aangeven wanneer de oproepextensie vertoond mag worden, zodat klanten je eenvoudig telefonisch kunnen bereiken.

Oproepextensie in Google AdWords

5. De locatie-extensie

Vooral voor lokale advertenties is het waardevol om het adres van het bedrijf of de winkel weer te geven in de advertentie. Op desktop worden potentiële klanten bij een klik op het adres doorverwezen naar de betreffende locatie op Google Maps. Op mobiele apparaten opent tevens een link met de routebeschrijving vanaf de huidige locatie.

PostAds Tip! Niet alleen voor lokale ondernemingen is de locatie-extensie een waardevolle toevoeging. Ook voor webshops zonder fysieke winkel adviseren wij regelmatig om de locatie-extensie toe te voegen, omdat dit de betrouwbaarheid van een webwinkel verhoogt.

Locatie-extensie in Google AdWords

6. Prijsextensies

Advertenties krijgen meer waarde voor potentiële klanten wanneer prijsextensies worden toegevoegd. Prijsextensies zijn aanpasbaar en gemakkelijk bij te werken, waardoor ze eenvoudig ingezet kunnen worden om meer aandacht te vestigen op jouw aanbod. Je kunt maximaal 8 prijsextensies toevoegen aan een advertentie. Vanuit het prijsmenu worden gebruikers direct naar het betreffende item op jouw website geleid. Zo komen potentiële klanten direct op de plek die hen het meest interesseert.

PostAds Tip! Het is goed om te weten dat je ook prijsextensies kunt inzetten met een vanaf-prijs. Zo kun je eenvoudig gebruik maken van de prijsextensie wanneer jouw bedrijf werkt met wisselende, seizoensafhankelijke prijzen.

Prijsextensie in Google AdWords

7. De promotie-extensie

Afgelopen jaar is Google gebruik gaan maken van de nieuwe interface van AdWords. Hieraan is ook een nieuwe extensie toegevoegd, waarmee jouw advertentie er nog meer uitspringt ten opzichte van de concurrentie: de promotie-extensie. Leroy schreef in december al over deze nieuwe extensie, die bijvoorbeeld met de feestdagen ingezet kan worden. Met de promotie-extensie kan een kortingscode, speciale aanbieding of sale item gepromoot worden. Doordat je tot een maximum van twee regels tekst kunt toevoegen in de promotie-extensie, valt je advertentie extra op.

PostAds Tip! Google geeft je de mogelijkheid om een begin- en einddatum in te stellen voor je promotie-extensie. Ook kun je instellen dat de promotie alleen op specifieke tijden getoond wordt. Zo ben je ervan verzekerd dat de promotiecode alleen wordt vertoond tijdens de betreffende actieperiode!

Promotie-extensie in Google AdWords

Aan de slag met extensies in AdWords

Je bent nu weer een stap verder met het optimaliseren van je AdWords campagnes. Wil je meer informatie over extensies in AdWords of heb je behoefte aan meer ondersteuning? Wij helpen je graag verder! Wij bieden je tevens graag een gratis AdWords check aan, waarbij je van ons vrijblijvend nuttige en praktische tips krijgt, specifiek voor jouw AdWords campagnes.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...