De belangrijkste SEO trends in 2019

- door

★★★★☆ Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er ieder jaar nieuwe trends te ontdekken waarvoor je jouw website moet optimaliseren om zichtbaar te blijven in deze populaire zoekmachine. In dit blogartikel bespreken we de 5 belangrijkste SEO trends waarmee je in 2019 rekening moet houden. Op deze manier kan jij je alvast voorbereiden op de ontwikkelingen die gaan komen, waardoor je gelijk een streepje voor hebt op je concurrenten.

SEO trend 1: Mobile First

Deze trend is niet specifiek nieuw, maar is en blijft wel een belangrijke pijler binnen zoekmachine optimalisatie in 2019. Sinds maart 2018 is Google bezig met de migratie van sites naar de mobile first index. Dit betekent niet dat je nu alleen een mobiele site moet hebben, maar deze moet wel goed en gebruiksvriendelijk zijn om ervoor te zorgen dat je ook in de mobile first index goed blijft presteren. Kies dus voor een responsieve website die zich aanpast naar het mobiele apparaat dat de websitebezoeker gebruikt. Controleer daarnaast ook de gemiddelde laadsnelheid van jouw site op een mobiel apparaat. Dit kan je eenvoudig doen met PageSpeed Insights; een tool van Google zelf die tevens laat zien waarom jouw (mobiele) website niet optimaal presteert.

SEO trend 2: Paginasnelheid

Hierboven noemden we het al; de snelheid van jouw website wordt van essentieel belang voor jouw SEO-score in 2019. Sinds juli 2018 meet Google niet alleen de paginasnelheid op een desktop, maar ook op mobiele apparatuur. De scores die je via PageSpeed Insights kan inzien, werden in eerste instantie gebaseerd op technische parameters. Dit heeft Google aangepast, waardoor er nu 2 pijlers meetellen: optimalisatie en snelheid. De score voor de eerste pijler, optimalisatie, kan je vrij eenvoudig zelf verhogen door simpelweg de verbeterpunten die Google zelf aangeeft binnen PageSpeed Insights door te voeren. De pijler “snelheid” is gebaseerd op het Chrome User Experience Report, welke kan meten hoe jouw website bij iedere individuele bezoeker laadt.

Maar welke pijler is nu het belangrijkste? Uit onderzoek van SEO Powersuite is gebleken dat er een duidelijke correlatie bestaat tussen de pijler “optimalisatie” en de positie binnen Google, maar niet met de nieuwe pijler “snelheid”. Hier wordt wel al gelijk een kanttekening bij gezet omdat de laatste pijler vrij nieuw is. Hierdoor kan dit in 2019 wel degelijk een rol gaan spelen bij de bepaling van jouw positie in Google.

SEO trend 3: Merkvermeldingen

Tijdens het evenement Pubcon in Londen verklaarde Gary Illyes, analist bij Google Webmaster Trends, dat online merkvermeldingen worden opgenomen in het zoekalgoritme. Deze vermeldingen kunnen op 2 manieren als rangorde signaal worden gebruikt:

  1. Google leert door middel van niet-gekoppelde merkvermeldingen dat jouw merk een serieuze speler op de markt is. Door alle eigenschappen te analyseren die dit vermelden, krijgt de zoekmachine een beter beeld van jouw autoriteit op een bepaald gebied.
  2.  De context van het verhaal op de externe site is ook van belang. Hiermee leert Google namelijk het goede van het slechte te onderscheiden. In de richtlijnen voor de zoekkwaliteit staat bijvoorbeeld dat de reputatie van een bedrijf van belang is voor de ranking. De merkvermeldingen worden dus als één van de bronnen gezien die Google kan gebruiken om dit nader te kunnen bepalen.

Aangezien linkbuilding een tijdrovend karwei is, kan je ook gebruik maken van deze merkvermeldingen (dus zonder links). Hiermee bouw je een sterk merk op wat daarnaast beter door Google kan worden geïndexeerd. Maak bijvoorbeeld gebruik van een monitoring tool om op de hoogte te blijven van de merkvermeldingen. Daarnaast kan je zelf ook zorgen voor meer merkvermeldingen door onder andere contact op te nemen met influencers.

SEO trend 4: GDPR

GDPR staat voor General Data Protection Regulation, wat in Nederland ook wel AVG wordt genoemd. Deze nieuwe privacywet is in mei 2018 door de Europese Unie ingevoerd en beschermt de privacy van websitebezoekers. Hierdoor dient iedere website duidelijk kenbaar te maken welke data er wordt opgeslagen en voor welke doeleinden dit gebruikt kan worden. Daarnaast moet de bezoeker de optie krijgen om de niet noodzakelijke cookies (welke de gegevens verzamelen) te weigeren of uit te schakelen.

Als gevolg van de GDPR, heeft Google dit meegenomen als één van de pijlers die jouw positie binnen de zoekmachine bepalen. Check dus goed of jouw site AVG-proof is en voldoet aan de privacy-regels van dit moment.

SEO trend 5: Amazon

Amazon maakt op dit moment een opmars in vrijwel alle landen. In Nederland staat het nog in de kinderschoenen, maar trendwatchers geloven in een snelle groei van dit platform. Ben je dus een verkoper van boeken, muziek, elektronica of andere producten? Dan kan Amazon een mooie toevoeging zijn op jouw verkoopkanalen!

De SEO trends van 2019 toepassen?

Al met al blijft het altijd gissen wat de daadwerkelijke SEO trends van 2019 zullen zijn. Bovenstaande trends vallen echter nu al op en worden aangemerkt door SEO specialisten als trends waar we zeker op moeten letten. De toepassing ervan kan in ieder geval zeker geen kwaad! Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan zeker contact met ons op!

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...