De Google Analytics Suite

- door

★★★☆☆ Google werkt hard aan het verbeteren van de verschillende programma’s waar veel online marketeers gebruik van maken, zoals Google Analytics en Google AdWords. De nieuwe versie van AdWords ligt om de hoek, maar ook Analytics wordt steeds verder uitgebreid. Als je Analytics de afgelopen dagen nog hebt gebruikt, dan zal het je misschien al opgevallen zijn: de uitbreiding van het menu in de Google Analytics Suite. Hier zijn verschillende ‘’nieuwe’’ programma’s toegevoegd zoals Tag Manager, de Data Studio en Google Optimize. In dit blog gaan we alle programma’s nalopen zodat je weet wat je kunt verwachten van de nieuwe Google Analytics Suite!

Google Analytics logo

Google Analytics

Vrijwel iedere online marketeer kent het: Google Analytics. Dit programma wordt gratis aangeboden en biedt waardevolle inzichten over je website. Je kunt zelf bepalen hoever je Analytics inschakelt, van enkel de basis tot uitgebreide conversie- en e-commerce rapporten. Analytics biedt dan ook verschillende integraties van de komende programma’s.

Google Tag Manager

Google Tag Manager

Google Tag Manager is hét programma voor online marketeers die liever niet willen wachten op techneuten. Bij veel verschillende online programma’s kan je data verzamelen door en stuk code of een pixel te plaatsen op je website. Google Tag Manager stelt je in staat om dit slechts 1 keer te hoeven doen, waarna je deze code via Tag Manager kunt toevoegen zonder verdere technische kennis. Al deze aparte codes worden hierin dan ook ‘’tags’’ genoemd.

Het programma maakt het mogelijk om verschillende website events te meten, zoals klikken op een knop, een hover boven een video, het meetbaar maken van telefoon conversies vanaf smartphones en nog veel meer. Om hier meer over te leren kan je altijd terecht op de academy van Google.

Google Tag Manager is een enorm krachtig programma dat door veel online marketeers wordt onderschat. Het biedt een eenvoudige integratie van verschillende programma’s en het is een noodzakelijk onderdeel voor de komende onderdelen in de Google Analytics Suite.

Google Optimize

Google Optimize

‘’Test, adapt, personalize’’, dit is de slogan van Google Optimize. Het programma stelt bedrijven in staat om eenvoudig A/B tests uit te zetten en data te verzamelen. Op deze manier kan je verschillende paginaversies testen die beter aansluiten op een gepersonaliseerde ervaring voor bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan verschillende kleuren die je bezoekers aanspreken of de manier waarop je contactformulier wordt weergegeven. Deze testen kan je uitzetten d.m.v. verschillende containers binnen Google Tag Manager.

Google Data Studio

Data Studio

Alles wat er gebeurt rondom je website bestaat uit data. Google Data Studio biedt bedrijven de mogelijkheid al deze data op 1 locatie te zetten, waarna het mogelijk wordt om hier via deze data-visualisatietool uitgebreide visuele rapporten te maken. De nadruk bij de Data Studio wordt dan ook gelegd op het transformeren van data naar concrete inzichten.

De studio wordt steeds verder uitgebreid, waarbij het voor bedrijven eenvoudiger wordt om verschillende data verzamelplatformen te koppelen zoals Analytics en AdWords, maar ook Youtube kanalen en DoubleClick. Er wordt nog hard gewerkt aan de Google Data Studio, maar voorlopig is deze versie gratis te gebruiken, waarbij je oneindig rapporten kunt genereren, terwijl dit vroeger werd beperkt tot slechts 5 rapporten.

Google Consumer Surveys

Surveys

Het is over het algemeen makkelijker gezegd dan gedaan: ‘’Als je wilt weten wat je bezoekers ergens van vinden, vraag het ze dan gewoon’’. Google Surveys biedt hier een antwoord op. Door doelgerichte vragen te stellen aan een specifiek publiek kan je met Surveys binnen no-time waardevolle inzichten krijgen van je doelgroep op bijvoorbeeld een specifieke product- of categoriepagina op je website.

Het programma is al uitgerold in enkele landen zoals Amerika, Canada en Duitsland. In Nederland is momenteel alleen nog maar een versie beschikbaar voor mobiele Android gebruikers. Daarnaast is het programma niet gratis. De kosten kunnen variëren tussen $ 0,10 en de $ 3,00. Deze kosten hangen af van de vraagstelling en de grootte van je enquête.

 

Google Attribution

Google Attribution

Google Attribution biedt een oplossing voor omnichannel bedrijven. Attributie slaat hier dan ook op conversie attributie: ‘’Hoeveel interacties hebben klanten nodig voordat ze converteren?’’ Het programma helpt met het verzamelen en verwerken van verschillende databronnen waardoor je crossdevice inzichten kunt meten.

Een van de unieke functionaliteiten is de Media Optimizer. Door middel van predictive modelling geeft het programma advies over hoe je je media budget zo effectief mogelijk kunt inzetten. Dit kan voor online kanalen maar ook voor offline kanalen zoals TV commercials. Dit wordt gedaan d.m.v. uitzendtijden van de commercials om zo het effect op bezoek te meten.

Helaas zijn veel functionaliteiten enkel beschikbaar voor de 360 variant, dit is de betaalde versie. Er is een gratis versie van Google Attribution, maar deze mist enkele functies.

Google Audience

Audience Center

Het Audience Center is een Data Management platform (DMP) die bedrijven en marketeers helpt met het leren begrijpen van hun bezoekers en klanten, waarbij je vergelijkbare personen kunt vinden via verschillende kanalen, campagnes en apparaten. Het DMP verzamelt en organiseert verschillende databronnen, zodat de doelgroep bereikt kan worden met de juiste boodschap op het juiste moment.

 

Google Analytics Suite 360

Google Analytics Suite 360

De Google Analytics Suite 360 is de verzamelnaam van alle bovengenoemde programma’s. Het bestaat uit 6 programma’s (7 inclusief Surveys) die een totaalpakket moet bieden op het gebied van dataverwerking en het genereren van inzichten. De kosten van het volledige pakket zijn niet direct zichtbaar, want het wordt voornamelijk door resellers aangeboden. Vrijwel alle onderdelen hebben een gratis variant, zodat je zelf kunt kijken wat het programma voor jouw kan betekenen. 

Heb jij hulp nodig met Google Analytics?

Heb jij nog nieuwe opties ontdekt in Analytics die je nog niet helemaal begrijpt? Neem dan vrijblijvend contact op voor uitleg en meer informatie!

Contactformulier

Velden waar een * bij staat zijn verplicht
Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...