De voordelen van YouTube adverteren

★★★★☆ De tijd dat YouTube een klein medium was waarop maar weinig mensen actief waren lijkt ver achter ons. YouTube is niet meer alleen een platform waarop filmpjes bekeken kunnen worden. Inmiddels is YouTube namelijk uitgegroeid tot de op één na grootste zoekmachine. YouTube is dus hoogstwaarschijnlijk ook de plaats waar jouw doelgroep zich bevindt. Een goede reden dus om te beginnen met adverteren op YouTube.

De verschillende mogelijkheden van adverteren op YouTube

Binnen YouTube adverteren zijn er verschillende mogelijkheden. Welke advertentievorm het meest geschikt is voor jouw bedrijf, hangt sterk af van je doelstelling en je bedrijf. PostAds helpt je graag bij het uitkiezen van een geschikte strategie op het gebied van YouTube adverteren.

1. TrueView InStream-advertenties

Er zijn twee typen advertenties binnen InStream-advertenties. Er zijn advertenties die worden getoond voorafgaand aan een andere video op YouTube en advertenties die tijdens een video op YouTube worden getoond.

Doordat de eerste advertentievorm al na vijf seconden overgeslagen kan worden, is het belangrijk om de belangrijkste boodschap op een pakkende manier in deze eerste vijf seconden te stoppen. Op deze manier zorg je ervoor dat je boodschap altijd overkomt bij de kijker van de video.

De tweede advertentievorm wordt tijdens YouTube video’s getoond die langer zijn dan 10 minuten. In feite kunnen deze advertenties vergeleken worden met de advertentieblokken die tussen programma’s door plaatsvinden op tv. Het is voor de kijker dan ook niet mogelijk om deze advertenties over te slaan.

InStream-advertenties zijn het meest geschikt om korte boodschappen over te brengen. Daarom zijn ze bij uitstek de beste advertentievorm om heel kort nieuwe producten of diensten onder de aandacht te brengen. Op deze manier kan de aandacht van de kijker gewekt worden waardoor de gebruiker doorklikt naar een geschikte landingspagina op jouw website.

2. TrueView InSearch-advertenties

Dit zijn advertenties die getoond worden nadat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert op YouTube. Net als bij Google worden er op YouTube bovenaan de lijst met organische zoekresultaten, gesponsorde advertenties weergegeven. Dit zijn de TrueView InSearch-advertenties. Deze advertenties worden getoond op basis van zoekwoorden die zich in de zoekopdracht van de gebruiker bevinden. Dit zorgt ervoor dat de advertentie die getoond wordt zeer relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker.

Doordat gebruikers eerst echt op deze video’s moeten klikken voordat ze deze video’s te zien krijgen, hebben deze video’s de aandacht van de gebruiker al gewekt. Deze advertentievorm is dan ook meer geschikt om leads te genereren. Dit kan gedaan worden door middel van ‘how-to’ video’s of handleidingen over een bepaald product.

3. TrueView InDisplay-advertenties

Er zijn twee mogelijkheden binnen TrueView InDisplay-advertenties, namelijk: videosuggesties en tekstoverlays. Videosuggesties worden weergegeven rechts naast de video die wordt bekeken. Je advertentie wordt hier bovenaan weergegeven op basis van interesses die overeenkomen met de video die wordt gekeken. Tekstoverlays worden weergegeven aan de onderkant van de video die wordt bekeken door de gebruiker.

Net zoals veel van de advertententievormen op YouTube zijn ook de TrueView InSearch-advertenties het meest geschikt om naamsbekendheid te creëren. Door de lage kosten en de grote groep gebruikers haal je maximaal resultaat tegen lage kosten.

4. YouTube Bumper Ads

Deze laatste advertentievorm bestaat nog niet zo heel lang en kan het beste vergeleken worden met TrueView InStream-advertenties. Deze Bumper Ads worden weergegeven aan het begin van een video, maar het is voor de kijker niet mogelijk om deze advertenties over te slaan. Bij Bumper Ads is het dus net als bij TrueView InStream-advertenties van groot belang dat de boodschap makkelijk te onthouden moet zijn binnen 6 seconden.

Doordat gebruikers deze advertentievorm niet over kunnen slaan, moet altijd de gehele advertentievideo bekeken worden. Deze video’s zijn echter alleen geschikt voor korte boodschappen en kunnen net zoals de TrueView InStream-advertenties het beste gebruikt worden om nieuwe producten of diensten onder de aandacht te brengen en om naamsbekendheid te creëren.

Waarom zou ik beginnen met adverteren op YouTube?

Er zijn een aantal redenen waarom adverteren op YouTube voor jouw bedrijf aantrekkelijk kan zijn. De eerste reden is al genoemd, namelijk het feit dat jouw doelgroep zich hoogstwaarschijnlijk op dit alsmaar groeiende platform bevindt. Niet adverteren op YouTube is dus een gemiste kans om jouw doelgroep te bereiken.

Een tweede voordeel van YouTube adverteren is het feit dat het gebruikt kan worden voor verschillende marketingdoelstellingen. Zo kan YouTube adverteren gebruikt worden voor:

  • Het genereren van meer naamsbekendheid;
  • Het genereren van traffic naar jouw website;
  • Het introduceren van een nieuw product;
  • Het trekken van meer bezoekers naar je bedrijf (offline).

Het derde voordeel van adverteren op YouTube zijn de gerichte targetingmogelijkheden. Net als in Google Adwords is het op YouTube mogelijk om te targeten op: interesses, locatie, leeftijd, taal en geslacht. Naast deze targetingmogelijkheden is het ook mogelijk om remarketing toe te passen. Remarketing kan toegepast worden op bezoekers van je website, gebruikers die een hele advertentievideo hebben afgekeken en gebruikers die een video van jouw kanaal hebben bekeken.

Het laatste en misschien wel belangrijkste voordeel van adverteren op YouTube voel je direct in je portemonnee. Je betaalt namelijk pas wanneer:

  • Een gebruiker op je advertentievideo klikt (TrueView InDisplay & TrueView InSearch-advertenties);
  • Een gebruiker meer dan 30 seconden van de advertentievideo heeft gekeken (TrueView InStream-advertenties);
  • Een gebruiker de gehele video kijkt wanneer deze korter is dan 30 seconden (TrueView InStream-advertenties);
  • Een gebruiker een interactief element gebruikt zoals een Call-To-Action (Dit geldt voor alle advertenties);
  • Een advertentie 1000 keer is vertoond (YouTube Bumper Ads).

De kansen liggen voor het oprapen

Wil je met jouw bedrijf effectief je doelgroep bereiken op een steeds groter wordend platform? Online marketing bureau PostAds is je persoonlijke partner op het gebied van YouTube adverteren. Schakel dus snel de hulp in van één van onze professionals op het gebied van video advertising. Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden wat betreft het adverteren op YouTube.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...