Google maakt meta descriptions weer korter

- door

★★☆☆☆ De meta descriptions in Google zijn weer ingekort. Een meta description, ook wel snippet genoemd, is het stukje tekst dat onder de URL van een organisch zoekresultaat wordt getoond. Het geeft een korte samenvatting van de tekst op de pagina en laat jou in één oogopslag zien of de site past bij jouw zoekopdracht. 

Lange meta descriptions van korte duur

Op 6 december van 2017 kondigde Google nog de langere meta descriptions aan. Waar ze voorheen rond de 160 karakters lagen, werden er na de update descriptions getoond die ongeveer twee keer zo lang waren tot een maximum van 320 karakters. Dit gaf marketeers en website-eigenaren een stuk meer speelruimte om alle relevante informatie te verwerken in het kleine stuk tekst onder de URL. Met de langere omschrijvingen konden oriënterende mensen eerder bepalen of een pagina relevant was voor hun zoekopdracht, aldus Google.  

Deze lange meta descriptions zijn inmiddels weer teruggedraaid. Danny Sullivan, Google’s ambassadeur voor alles omtrent Search, bevestigt op Twitter dat de snippets in Google gemiddeld korter zijn dan in de afgelopen weken, maar wel langer dan ze waren vóór de wijzigingen in december van vorig jaar. Echter zegt hij ook dat er geen vaste lengte is voor hetgeen dat Google toont in de zoekresultaten. De lengte van de meta description wordt gebaseerd op wat het Google algoritme het nuttigst vindt voor degene die de zoekopdracht uitvoert. Precies om deze reden wil – en kan – Google geen vaste lengte meer vaststellen. Het lijkt er echter op dat de lengte teruggezet is naar 160 karakters voor desktop en 130 karakters voor mobiel, aldus SEO Roundtable.

Korte meta descriptions terugkomst 2018

Wat betekent dit voor marketeers en website beheerders?

Hoewel de langere meta descriptions een fijne toevoeging waren, brengt de terugkeer van de kortere snippets weinig verandering teweeg. Een onderzoek door Moz toont aan dat maar ongeveer 35% van de zoekresultaten de originele meta descriptions zoals ze zijn ingesteld tonen. Ook zagen ze dat in 15% van de gevallen, de originele meta description aangevuld werd met extra tekst om beter aan te sluiten bij de zoekopdracht. Google adviseert daarom om niet te veel aandacht te besteden aan de lengte van de meta descriptions, omdat de kans groot is dat deze dynamisch gegenereerd wordt. Danny Sullivan zegt ook dat ze met de introductie van langere snippets erg duidelijk waren dat website beheerders hun descriptions niet aan hoefden te passen.

Wat kun je wel doen? Zorg dat je meta description en titel een korte samenvatting van je pagina weergeven, zodat de lezer meteen kan zien of jouw website relevant is voor zijn zoekopdracht. Richt je dus vooral op het schrijven van goede content, zodat relevante informatie dynamisch gegenereerd wordt; zoals in ongeveer 65% van de zoekopdrachten het geval is.

PostAds houdt alle verschuivingen met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie nauwlettend in de gaten. Wij passen onze kennis graag toe op jouw bedrijf! Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met het optimaliseren en schrijven van teksten die gevonden worden in Google? Neem contact met ons op of kom langs bij ons op kantoor in Breda!

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...