Google Shopping optimalisatie

- door

★★★★☆ Vanwege oneerlijke concurrentie heeft Google een boete opgelegd gekregen van de Europese Commissie. Om deze boete te omzeilen is Google dan ook gestart met het doorvoeren van de eerste wijzigingen binnen Google Shopping. Dit is en blijft en belangrijk kanaal voor alle webshops in Nederland en daarbuiten, waardoor het een belangrijk onderdeel zal blijven van de online marketing strategie.

Om meer uit jouw Google Shopping campagnes te halen kan je de tips uit dit blogartikel toepassen zodat je betere resultaten kan behalen.

Feed optimalisatie

Voordat we beginnen met het optimaliseren van campagnes is je shoppingfeed één van de belangrijkste zaken. De feed is namelijk de basis van een Shopping campagne en dient dus goed ingesteld te zijn.

Zorg dat je je feed vult met zoveel mogelijk beschikbare data. Wanneer je dit doet zullen je advertenties beter presteren omdat Google Shopping advertenties laat zien op basis van de beschikbare data.

Om dit verder te specificeren in concrete optimalisatie stappen staan hieronder een aantal belangrijke punten:

  • Goede titel en beschrijving

Zorg er altijd voor dat jouw producten de juiste benaming en beschrijving hebben. Hierdoor weet Google precies wanneer ze jouw advertentie moeten laten zien bij een specifieke zoekvraag. Dit zijn de belangrijkste kolommen om een zoekvraag aan een advertentie te koppelen. Zorg er dus altijd voor dat jouw titel de exacte productbenaming bevat en dat dit in de beschrijving terug komt.

Daarnaast is het ook belangrijk om een synoniem toe te voegen zoals bijvoorbeeld “laptop” wanneer je een specifieke HP laptop verkoopt. Jouw advertentie zal dan op de specifieke productbenaming naar voren komen maar ook op HP laptop.

Als laatste is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw titel schoon is en dus geen speciale tekens of symbolen bevat of dat je hoofdletters op de verkeerde plekken gebruikt.

  • Google Product Category toevoegen

Wanneer je jouw producten in je feed zet zorg er dan voor dat je de Google Product Category ook toevoegt. Hierdoor kan Google jouw producten beter opdelen in categorieën en kan je zelf makkelijker onderscheid maken tussen de verschillende producten die je aanbiedt.

Zorg er dus voor dat je als je een horloge koopt je deze plaatst in de volgende Google Product Category: Kleding en accessoires > Sieraden > Horloges.

  • Voeg alle product informatie die je hebt toe

Wanneer je een Google Shopping Feed bouwt krijg je van Google de mogelijkheid om additionele informatie toe te voegen aan producten. Voor sommige producten is dit niet interessant maar een aantal kolommen zijn bij veel retailers wel van toepassing:

  • Extra afbeeldingen: Als je meerdere product afbeeldingen hebt en deze wilt laten zien in jouw advertentie [additional image link];
  • Reclameprijs: Is jouw product in de aanbieding? Laat dit zien bij jouw advertenties zodat je je onderscheidt van de concurrentie. Je kan hier ook een verloopdatum aan toevoegen zodat je dit niet nogmaals hoeft aan te passen [sale_price] of [sale_price_effective_date]
  • Kleur: Is het product in meerdere kleuren beschikbaar? Geef dit aan met de tag [color].

Alle mogelijkheden voor extra informatie kan je lezen op het support forum van Google.

  • Microdata voor prijs en beschikbaarheid

Werk je met prijzen die vaak veranderen en heb je daarom vaak afgekeurde producten in jouw feed? Voeg dan microdata toe aan je producten. Met microdata kan Google deze informatie rechtstreeks van je website halen en worden je producten dus meermaals per dag aangepast in plaats van eenmaal per dag via jouw Google Shopping Feed.

Zorg wel dat je “Automatische artikelupdates” inschakelt in het Google Merchant Center zodat dit ook daadwerkelijk wordt gedaan.

Google Shopping campagnes optimaliseren

Nu jouw feed is geoptimaliseerd is het belangrijk om je campagnes te verbeteren. Je campagnes kan je op verschillende manieren optimaliseren en doe dit altijd stapsgewijs zodat je het altijd terug kan draaien mocht het niet goed gaan.

Biedingen en budget

Iedere campagne is verschillend en daarom zal ook iedere campagne anders presteren. Hier kan je op inspelen met biedingen en verschillende budgetten. Zo kan je van goed presterende productgroepen de CPC verhogen en verlagen bij de slecht presterende productgroepen.

Dit kan je ook per product doen zodat je jouw bestsellers vaker kan laten meedoen in de veiling. Let er wel op dat biedingen in Google Shopping anders werken dan bij Google Search. Bij Search koop je namelijk in op zoekwoorden en weet je zeker dat je op de door jouw bepaalde zoekwoorden wordt vertoond. Bij Shopping worden de zoekopdrachten gekoppeld aan de hand van de content die jij aanlevert in jouw feed. Het is dus belangrijk om hier voorzichtiger mee om te gaan.

Tevens is Google Shopping veel gevoeliger voor kleine optimalisaties op het gebied van biedingen. Wanneer je een bod van €0,35 verhoogt naar €0,50 kan je productgroep juist veel minder (of natuurlijk beter) gaan presteren. Je wordt namelijk bij meerdere zoekopdrachten vertoond. Hierdoor is het aan te raden om je biedingen langzaam op te hogen met kleine stappen.

Uitsluitingen, uitsluitingen, uitsluitingen

Google Shopping zoekt zelf naar bijpassende zoekwoorden, en daarom zijn uitsluitingen zo belangrijk. Je kan op voorhand aangeven op wat voor zoekwoorden je niet vertoond wilt worden en je hebt uiteraard het zoektermenrapport dat ook bij Search beschikbaar is. Maak hier gebruik van! Door actief bezig te zijn met de zoekwoorden kan je geld besparen en ervoor zorgen dat jouw advertenties alleen vertoond worden bij zoekopdrachten die voor jou interessant zijn.

Werk aan een goede campagnestructuur

Door een goede campagnestructuur kan je veel geld besparen en verdergaan op het gebied van optimalisatie. Wanneer je een campagne aanmaakt kan je kiezen voor een algemene campagne met hierin al jouw producten en deze gesorteerd op productcategorie (Algemeen > fiets > herenfiets). Het grote nadeel van een campagne met alle producten erin is dat je geen duidelijk inzicht krijgt waarop een specifieke product wordt vertoond. Om dit op te lossen kan je een Shopping campagne beter per product opdelen. Jouw campagne gaat er dan als volgt uitzien:

  • Campagnenaam
    • Product 1
    • Product 2
    • Product 3

Op deze manier krijg je per product te zien wat de zoekwoorden zijn en zie je sneller welke producten goed presteren. Zo kan je dus eenvoudiger optimaliseren en weet je welke producten je aan moet laten staan en op welke producten je beter kan stoppen met adverteren.

Wanneer je dit nog uitgebreider wilt gaan doen kan je dezelfde campagne drie keer aanmaken. Wanneer je dit doet kan je deze campagnes op de volgende manier gaan inrichten:

  • Generieke campagne
  • Merk campagne
  • Product specifieke campagne

Op deze manier krijg je nog meer controle over de zoekwoorden waarop jouw advertentie wordt vertoond. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk verkeer naar de product specifieke campagne krijgen omdat dit mensen zijn met een hoge koop intentie en dus sneller een aankoop zullen doen.

Zoekwoorden uitsluiten en campagne prioriteiten

Doordat je onderscheid hebt gemaakt door de campagnes te splitsen kan je met uitsluiting zoekwoorden het verkeer naar de desbetreffende campagne sturen. Hieronder een voorbeeld:

OLED TV kopen > generiek

LG OLED TV > merk

LG OLED55B6V 55 > product specifiek

De laatste zoekvraag is uiteraard het meest interessant omdat degene die dit zoekt al weet welke OLED TV hij of zij wilt kopen. Om diegene ook daadwerkelijk in de product specifieke campagne te krijgen dien je de volgende uitsluitingen toe te voegen op campagne niveau:

Zoekwoord: LG OLED55B6V 55

Uitsluiten in de volgende campagnes: Generieke campagne, Merk campagne

Door deze uitsluitingen toe te voegen zal Google de campagnes 1 voor 1 afgaan en zien dat de zoekvraag is uitgesloten bij de generieke en merk campagne. Hierdoor zal de product specifieke campagne geactiveerd worden en vertoond worden.

Om dit in goede banen te leiden dien je te werken met campagne prioriteiten. De campagne prioriteiten bepalen namelijk welke campagne in aanmerking komt voor welke zoekvragen.

Dit zijn de prioriteiten per campagne:

Generieke campagne > Hoog

Merk campagne > Normaal

Product specifiek > Laag

De reden dat we hiervoor kiezen is omdat de generieke campagne data gaat verzamelen en dus op meer zoekvragen naar voren moet komen. De data die we hier verzamelen gaan we met de uitsluitingen verdelen over de andere campagnes zodat de juiste zoekvraag in de juiste campagne belandt.

Door bovenstaande optimalisaties verwachten we dat jouw Google Shopping account beter kan presteren. Je kan op deze manier namelijk veel beter bijsturen en je campagnes verbeteren. Deze optimalisaties kosten je meer tijd omdat je scherp moet zijn op de uitsluitingswoorden maar levert op den duur ook het gewenste resultaat.  

Hulp nodig bij het optimaliseren?

We hopen dat je meer te weten bent gekomen van Instagram Stories en je strategie kunt gaan uitwerken. Wil je hier advies over en nog meer slimme tips om het maximale uit jouw Stories te halen of onze Multi funnel werkwijze? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 076 501 80 21 of info@postads.nl.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...