Google verandert de richtlijnen rond lage kwaliteit content

★★☆☆☆ Met zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO, worden veel websites geoptimaliseerd. De ranking van websites in zoekmachines zoals Google wordt gebaseerd op 200 factoren, waaronder kwaliteit. Als website of webshop moet je daarom het beste antwoord bieden op de zoekvraag van bezoekers.

Awesome content = hoge kwaliteit content

Vroeger kon je SEO optimaliseren door trefwoorden aan je tekst toe te voegen. Tegenwoordig kijkt Google steeds beter naar de inhoud van de pagina en content.

Er zijn 200 factoren waar Google rekening mee houdt, maar de belangrijkste SEO kwaliteitsfactor blijft: “create awesome content”.

SEO kwaliteit content

 

Google past de Quality Rater Guidelines aan

Google heeft afgelopen maand hun Quality Rater Guidelines aangepast waarmee lage kwaliteit content beter afgestraft wordt in Google. Hierdoor wordt hoge kwaliteit content nog belangrijker voor je SEO strategie.

Volgens de bijgewerkte Quality Rater richtlijnen zijn pagina's van lage kwaliteit de pagina's die het doel missen van wat ze willen bereiken.

Dit kan om een ​​of twee redenen zijn; Ofwel het artikel is niet compleet om de lezer volledig te informeren of de auteur mist expertise in het onderwerp waarover hij schrijft.

Een pagina wordt aangemerkt als lage kwaliteit als 1 van de volgende zaken spelen:

  • De informatie op de pagina is vrij simpele informatie die men overal kan vinden.
  • De auteur heeft een lage autoriteit.
  • Er is te weinig informatie over de auteur op de website.
  • Lage kwaliteit van de informatie.
  • Te weinig informatie over het onderwerp.
  • De titel van de pagina is meer gericht op clickbait of overdreven.
  • De titel van de content is schokkend terwijl de content dat niet is (ook weer clickbait).
  • Te veel afleidende advertenties op de pagina.
  • Als de website of auteur veel negatieve factoren heeft op deze of andere sites, dan kan ook de SEO kwaliteit factor lager worden.

Clickbait titels en lage kwaliteit content

Google heeft de wijzigingen afgelopen weken voornamelijk gedaan rond de clickbait titels. Een clickbait titel is een titel waarmee bezoekers worden getriggerd om door te klikken naar het artikel.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Deze songteksten zing jij sowieso verkeerd.
  • Welk getal moet hier? 90% van de mensen gaf het verkeerde antwoord.
  • Wat iedere ondernemer MOET weten over online marketing.

Bij veel websites kon je doorklikken en dan kreeg je een pagina waar veel advertenties getoond werden en weinig content. Als voorbeeld: “Deze 7 Bredase lekkernijen moet je proeven”.

Door de richtlijnen rond clickbait titels aan te passen, zorgt Google ervoor dat deze wel gebruikt blijven, maar dat de inhoud op de pagina’s wel beter gaat worden.

Content blijft een belangrijke SEO factor

Google optimaliseert wekelijks de SEO factoren om ervoor te zorgen dat de resultaten op een vraag in de zoekmachine altijd het beste zijn voor de gebruiker.

Eén van de belangrijkste onderdelen op een pagina is de content, dus website optimalisatie zal ook altijd gericht zijn op de content van de pagina. De manier hoe wij SEO uitvoeren binnen onze Multi Funnel aanpak zal altijd gericht zijn op hoge kwaliteit content. Zolang Google geen vreemde wijzigingen gaat doen in z’n factoren zullen deze optimalisaties jaren werken. Mocht je meer willen weten over SEO, neem dan contact met ons op.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...