Het begin van een nieuw tijdperk: Google Assistant nu ook in Nederland

★☆☆☆☆  Met de komst van Google Assistant in het Nederlands lijkt de tijd voor voice search in ons land dan toch echt aangebroken. Waar ze in Amerika al volop gebruik maken van Google Assistant, Apple’s Siri en Amazon’s Alexa, liep Nederland op dit gebied nog achter. De komst van de Google Assistant in het Nederlands brengt hier dus eindelijk verandering in. Recente cijfers afkomstig van Google vertellen ons dat 20% van de mobiele zoekopdrachten al via voice search verlopen. Als we de voorspellingen moeten geloven dan verloopt in 2020 50% van de zoekopdrachten via voice search. Noodzaak is om met SEO en online marketing rekening te houden met deze ontwikkeling. 

Nederlandse bedrijven omarmen de Google Assistant massaal

Er is geen enkel groot Nederlands bedrijf wat de boot mis wil lopen. Deze grote Nederlandse bedrijven hebben dan ook massaal toepassingen ontwikkeld voor de Google Assistant. Zo heeft Unilever met haar merk Andrélon een toepassing ontwikkeld binnen de Google Assistant die productadvies en haarinspiratie aan de gebruikers geeft. Door een samenwerking met Kruidvat is het mogelijk om de Andrélon producten meteen in je winkelmandje te stoppen. Overigens is Unilever het enige bedrijf dat samenwerkt met een ander bedrijf. De andere Nederlandse bedrijven verwijzen in hun toepassingen eigenlijk allemaal naar hun eigen kanalen. Het gros van de bedrijven geeft aan dat het de toepassingen binnen de Google Assistant voorlopig voornamelijk gaat gebruiken om te leren.

Succes gegarandeerd

Google Assistant wordt in Nederland een succes. Waarom? Laten we beginnen met de talloze toepassingen waarvoor de Google Assistant gebruikt kan worden. Het kan je helpen met je boodschappen, je afspraken, je vluchtinformatie en ga zo maar verder. Bovendien is de Nederlandse versie van de Google Assistant niet zomaar een vertaling van de Engelse versie, maar is hij echt specifiek ontworpen voor het Nederlands. Dit heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse versie niet alleen de Nederlandse taal goed begrijpt, maar ook vol zit met humor, tips en kennis. Zo herkent de Google Assistant zelfs ‘’de appie’’ als Albert Heijn en ‘’de turk’’ als een dönertent. Op deze manier wil Google ervoor zorgen dat de Google Assistant zo natuurlijk mogelijk aanvoelt en in staat is om een echte conversatie te voeren met haar gebruikers. Er zijn nog enkele fouten te ontdekken in de Google Assistant, maar Google verzekert ons dat dit binnenkort niet meer het geval zal zijn. De Google Assistant is namelijk constant aan het bijleren zodat het eventuele fouten in de toekomst kan voorkomen.

Het is nog niet allemaal rozengeur en maneschijn

De Google Assistant wordt ongetwijfeld een waar succes, maar toch ontbreken er op het eerste gezicht nog een paar dingen in vergelijking met de Engelse versie van de Google Assistant. Zo is het nog niet mogelijk om andere apparaten in je huis aan te sturen met gebruik van de Google Assistant. In de Engelse variant is het bijvoorbeeld mogelijk om je Chromecast te bedienen met behulp van de Google Assistant of om de temperatuur van een Nest-thermostaat te veranderen. Bovendien is het nog niet mogelijk om in Nederland gebruik te maken van de Google Home. Doordat de technologie hierachter volgens Google ingewikkelder is, laat de Google Home in Nederland nog even op zich wachten. Wees echter niet getreurd want deze functie is binnenkort ook beschikbaar.

Voice search is de toekomst

Het succes van de Google Assistant zal het gebruik van voice search alleen nog maar versterken. Het is dan ook zeer zeker noodzaak om in te spelen op de veranderingen die voice search met zich meebrengt. Tot op heden is het nog niet mogelijk om in Google Search Console de zoekopdrachten van voice search te filteren van de rest van de normale zoekopdrachten, maar Google heeft al wel gehint op de mogelijkheid om dit in de toekomst wel te kunnen doen. Tot dan is het slim om jouw pagina’s te optimaliseren op zoekopdrachten die afgeleid zijn uit echte gesprekken. Dit betreft voornamelijk:

  • Zoekopdrachten met long-tail zoekwoorden;
  • Zoekopdrachten met een conversationele context;
  • Zoekopdrachten met een vraag (waar, hoe, wie, wat, welke).

 

Door jouw pagina’s te optimaliseren op deze type zoekopdrachten, speel je slim in op de ontwikkelingen rond voice search. PostAds is dan ook de ideale partner om je te begeleiden en te helpen met jouw website. Zo weet je zeker dat je klaar bent voor de toekomst. Neem dus snel contact op met één van onze gespecialiseerde online marketeers via 076 501 80 21 of per e-mail via info@postads.nl.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...