Het Facebook drama en de invloed op jouw bedrijf

- door

★☆☆☆☆ Het is je waarschijnlijk niet ontgaan dat Facebook de afgelopen weken veel in het nieuws is geweest. Dit is allemaal begonnen met het schandaal rondom Cambridge Analytica. Dit databedrijf heeft via een app op Facebook de persoonlijke gegevens van zo’n 87 miljoen gebruikers in handen gekregen, om dit vervolgens te gebruiken voor het verspreiden van gerichte (politieke) advertenties. Door dit schandaal is de discussie rondom de privacy-instellingen binnen dit social media kanaal aangewakkerd. Wat de reactie van Mark Zuckerberg hierop is en wat voor invloed dit zal hebben op jouw bedrijf lees je hier.

Mark Zuckerberg zegt sorry

Op dinsdag 10 april werd Facebook-directeur Mark Zuckerberg door de Amerikaanse Senaat over de kwestie ondervraagd. In zijn betoog heeft hij zijn excuses aangeboden voor de rol die Facebook heeft gespeeld in de verspreiding van nepnieuws, de plaatsingen van haatberichten, het datalek en de inmenging van buitenlandse organisaties tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hij benadrukt daarnaast wel dat Facebook over het algemeen voor de juiste doeleinden wordt gebruikt, waarbij hij voorbeelden noemt zoals het inzamelen van geld voor de slachtoffers van orkaan Harvey en de groei van maar liefst 70 miljoen kleine bedrijven. Het is hem nu echter duidelijk geworden dat het social media kanaal te weinig heeft gedaan om misbruik van het kanaal te voorkomen. Hij en zijn team zullen er, aldus Zuckerberg, alles aan doen om verder misbruik te voorkomen. Dit willen zij onder andere bereiken door meer transparantie rondom advertenties door te voeren.

En nu? Facebook verwijderen?

Als reactie op het schandaal hebben grote namen zoals Tesla-directeur Elon Musk hun Facebook-account verwijderd. Ook tijdens een uitzending van Zondag met Lubach is er een oproep gedaan om je Facebook-account te verwijderen op woensdag 11 april. Hier hebben zo’n 10.000 Nederlanders gehoor aan gegeven.

Een andere mogelijkheid is het aanpassen van je privacy-instellingen. Hiermee heb je meer invloed op wat Facebook van je verzamelt en zal je dus ook minder gerichte advertenties krijgen.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

In principe zal er voor nu nog niets veranderen. Het is wel mogelijk dat steeds meer mensen hun privacy-instellingen in Facebook zullen wijzigen, waardoor Facebook-advertenties minder gericht kunnen worden ingesteld.

Volgens Mark Zuckerberg zal dit waarschijnlijk wel meevallen omdat men liever relevante advertenties ziet dan willekeurige advertenties. De tijd dat Facebook zonder advertenties kan bestaan is voor nu nog niet aangebroken en zal er volgens Zuckerberg ook nog lang niet komen.

Er komt vast en zeker een vervolg aan dit verhaal. Wij houden het in ieder geval zeker in de gaten!

Afbeelding bron: © AFP

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...