Hoe presteren mijn concurrenten in AdWords?

- door

Update: januari 2018 
Deze versie is bijgewerkt met de locatie van het rapport Veilinginzichten in de nieuwe AdWords interface.

Google AdWords helpt bedrijven om doelgericht te adverteren en omzet te genereren. Met advertenties bovenaan de zoekresultaten worden potentiële klanten verleid om de website te bekijken en over te gaan tot actie. Het is daarom belangrijk om het AdWords account te blijven analyseren zodat campagnes optimaal worden ingericht.

Het optimaliseren van het AdWords account is onder andere van belang omdat concurrenten niet stil zitten. Als adverteerder is het interessant om je campagnes te vergelijken met die van concurrenten. Zo word je je ervan bewust welke concurrenten in dezelfde categorie adverteren en kun je deze informatie meenemen bij het doorvoeren van optimalisaties.

Wanneer je zoekt op jouw zoekwoorden in Google, zie je de advertenties van jouw organisatie en van directe concurrenten. De posities waarin de advertenties worden weergegeven wisselen echter continu en zijn afhankelijk van een aantal factoren, zoals de kosten per klik (CPC). Bekend is dat de daadwerkelijke kosten per klik afhankelijk zijn van de kwaliteitsscore van de bestemmingspagina en de maximale CPC die de adverteerder onder jou bereid is te betalen. Hierdoor weten we dus nog niet of vertoonde concurrenten hun campagne optimaal hebben ingericht, of dat zij alleen meer budget beschikbaar hebben.

Veilinginzichten

Meer informatie is beschikbaar in het AdWords rapport Veilinginzichten. Dit rapport toont welke concurrenten in dezelfde veiling deelnemen en hoe zij presteren in vergelijking met jouw bedrijf. Het rapport is in de oude AdWords Interface te vinden via Campagnes – Details – Alle of Geselecteerde veilinggegevens. In de nieuwe AdWords Interface is het rapport te vinden via Zoekwoorden - Zoektermen - Inzicht in de Veiling. Google toont hier een aantal statistieken die kunnen helpen met het optimaliseren van je advertenties:

  1. Domein van zichtbare URL. De eerste kolom toont de andere deelnemers in de veiling. Dit zijn jouw directe concurrenten die in dezelfde categorie adverteren op Google.
  2. Vertoningspercentage. Dit percentage ontstaat door het aantal vertoningen dat jouw advertentie heeft ontvangen, te delen door het aantal geschatte vertoningen waar de advertentie voor in aanmerking kwam. Onder andere kwaliteitsscores, biedingen en targetinginstellingen bepalen of advertenties in aanmerking komen voor vertoning.
  3. Gemiddelde positie. De gegevens in deze kolom geven aan op welke positie de advertenties van concurrenten in het algemeen worden getoond op de momenten dat jouw eigen advertentie ook wordt vertoond.
  4. Overlappercentage. Dit percentage geeft aan hoe vaak jouw advertentie is getoond in dezelfde veiling als waarin jouw concurrent ook een vertoning genereerde. Wanneer hier bijvoorbeeld 50% wordt weergegeven, houdt dit in dat elke tien maal dat jouw advertentie vertoond is, in de helft van de gevallen ook de advertentie van jouw concurrent is weergegeven.
  5. Percentage hogere positie. De percentages in deze kolom geven aan hoe vaak de advertentie van een concurrent in dezelfde veiling op een hogere positie is getoond.
  6. Percentage boven aan pagina. Deze kolom toont hoe vaak de advertentie wordt weergegeven boven de organische zoekresultaten. 
  7. Overtreft aandeel. Dit percentage toont hoe vaak jouw advertentie op een hogere positie is getoond dan de advertentie van een andere adverteerder. Ook wordt hierbij meegenomen hoe vaak jouw advertentie is weergegeven, wanneer de concurrerende advertentie niet is vertoond. 

Wat kan ik doen met deze statistieken?

Het belangrijkste inzicht dat het rapport Veilingstatistieken toont, is wie de belangrijkste concurrenten zijn die adverteren in dezelfde categorie. Ook kun je het snel opmerken wanneer nieuwe bedrijven intreden in de markt waarin jij je bevindt. Bovendien kun je uit het vertoningspercentage afleiden wat het relatieve budget van jouw concurrenten is, in vergelijking met jouw budget.

Een laag vertoningspercentage bij belangrijke zoekwoorden kan erop wijzen dat het budget verhoogd zou moeten worden om meer vertoningen bij relevante bezoekers te realiseren. Wanneer je een hoog overlappercentage hebt met concurrenten, is het aan te raden om je advertentie aan te passen. Zo zorg je ervoor dat jouw advertentie beter uitkomt en potentiële klanten meer aangesproken worden dan door andere getoonde advertenties. Wanneer je ziet dat de advertenties van belangrijke concurrenten vaak op een hogere positie worden vertoond, kun je besluiten om je bod aan te passen of de kwaliteitsscore van de bestemmingspagina te verbeteren.

AdWords uitbesteden

Om jouw AdWords account te blijven optimaliseren is tijd en kennis nodig. Wanneer je deze niet voldoende hebt, is het een goede optie om AdWords uit te besteden aan een specialist. PostAds is gecertificeerd Google partner en helpt u graag uw doelen te behalen met behulp van de Multi Funnel methode. Lees meer over online marketing bureau PostAds en onze werkwijze op de website. U kunt vrijblijvend telefonisch contact met ons opnemen via 076 501 80 21 of per e-mail via info@postads.nl.