Lokaal adverteren met Instagram Stories

Instagram Stories zijn in 2016 geïntroduceerd in Nederland en hebben zich in die tijd enorm ontwikkeld. Waar het in eerste instantie vooral een kopie was van Snapchat is Instagram stories geëvalueerd in een platform met oneindige mogelijkheden. In dit blog beschrijven we wat Instagram Stories zijn, maar nog belangrijker, wat jij met je lokaal bedrijf uit Instagram stories kunt halen.

Lokaal adverteren met Instagram Stories

Wat is Instagram Stories?

Het is een manier om de leuke momenten van je dag te delen zonder ze echt te plaatsen op je profiel. De Stories verdwijnen na 24 uur en zijn daarna niet meer terug te halen. Er zit geen limiet op de hoeveelheid content die je deelt en je kan er een hoop creativiteit in kwijt door filters, tekeningen en emoticons.

Stories zie je bovenaan je Instagram feed en kan je bekijken door ze aan te klikken. Ze worden net zoals je tijdlijn gesorteerd op recent geplaatst en de accounts waar je de meeste interactie mee hebt. Daarnaast kan je op de Stories reageren door onderaan te klikken op “Schrijf een chatbericht…”.

Instagram Stories werken via dezelfde privacy instellingen als jouw gehele Instagram account. Staat je account op privé? Dan zien alleen jouw volgers wat je plaatst.

Wat ons betreft zijn Stories een echte aanvulling voor het platform Instagram en de online ondernemer!

Instagram Stories lokaal inzetten

Lokaal gebruik maken van Instagram Stories? Zeker! Je kan namelijk veel creativiteit en content kwijt zonder het op je Instagram feed te plaatsen. Zoals de volgende ideeën die niet alleen lokaal te gebruiken zijn:

  • Kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf wanneer jullie een product fotoshoot hebben of een vergadering
  • Vraag de mening van je volgers met een poll of een meerkeuzevraag
  • Je nieuwe collectie of recept laten zien zodat mensen naar jouw bedrijf toe komen
  • Actie lanceren waar jouw volgers een screenshot van moeten maken omdat deze maar 24 uur beschikbaar is en bijvoorbeeld alleen die week kunnen inleveren
  • Wil je echt lokale content delen? Maak niet alleen foto’s op jouw bedrijfslocaties maar ook bij herkenbare plaatsen zoals op de Grote Markt in Breda (Vraag of ze jouw nieuwe salade komen proeven).

Door een GPS-coördinaat of lokale hashtag toe te voegen aan jouw post, kun je mensen lokaal benaderen. Wist je dat je kans hebt om in de lokale resultaten te komen? Zoek maar eens bij plaatsen naar Breda en je ziet daar de Instagram Stories van mensen die Breda als GPS-coördinaat hebben toegevoegd! Dit kan ook met hashtags om meer publiek te bereiken.

Opmerking: Je mag maar 1 GPS-coördinaat of hashtag toevoegen aan jouw Stories.

Tips voor advertenties maken

Instagram stories kun je maken via Facebook advertentiebeheer. Dit raden we overigens altijd aan voor zowel Instagram als Facebook. Via de bedrijfsmanager kan je eenvoudig meerdere advertenties maken en alle instellingen goed zetten. Daarnaast heb je een mooi overzicht van al je campagnes zoals bij bijvoorbeeld Google Ads.

Maak nu jouw campagne 

Campagne en marketingdoelstelling

In Facebook advertentiebeheer maak je een advertentie en kies je ten eerste een marketingdoelstelling.

Er zijn een aantal marketingdoelstellingen die gebruikt kunnen worden voor de Stories, waarvan onderstaande 3 het meest gebruikt worden:

  • Bereik: Je advertentie aan zoveel mogelijk mensen weergeven
  • Verkeer: Mensen naar een bestemming sturen buiten Instagram zoals een app of Messenger
  • Conversies: Stimuleer mensen om een aankoop te doen op jouw website

Met bovenstaande doelstellingen krijg je andere campagne instellingen die hier beter bij aansluiten. Let er dus altijd op dat je de juiste doelstelling kiest omdat je anders niet het optimale resultaat uit je advertentie haalt.

Advertentieset

Je advertentieset bevat belangrijke onderdelen zoals je doelgroep, plaatsingen, budget en advertentieplanning. Om jouw lokale doelgroep via stories te bereiken kan je bij doelgroep selecteren dat je de locatie van je Facebook-pagina wilt gebruiken of jouw adres toevoegen bij de targeting.

Doordat je dit toevoegt kan je vanaf 1 km rondom jouw bedrijfslocatie mensen bereiken! Je hebt vast al gemerkt dat je mensen vanaf 17 km rondom jouw plaats kan bereiken, als je alleen een plaatsnaam toevoegt. Hierdoor is jouw advertentie dus veel minder lokaal dan dat je wilt. Wil je een andere locatie targeten, maar vind je een straal van 17 kilometer te groot. Zet dan een 'speld' neer op de kaart. Hiermee kun je ook mensen bereiken op een hele specifieke locatie.

Bij plaatsingen kies je voor plaatsingen bewerken en zorg je dat alleen Instagram > Verhalen is geselecteerd. Je snapt het al, hierdoor worden jouw advertenties alleen bij de Stories vertoond en gaat er geen onnodig budget naar de andere kanalen.

Advertentie

Wanneer je alle andere instellingen hebt doorlopen kan je je advertentie gaan maken. Je kan een afbeelding of video toevoegen. Beide opties hebben wel een aantal vereisten en die zullen we hieronder opsommen:

Afbeeldingspecificaties:

  • Aanbevolen afbeeldingsformaat: 1080 × 1920 pixels
  • Aanbevolen afbeeldingsverhouding: 9:16
  • Gebruik om het aantal advertentieweergaven te maximaliseren een afbeelding met weinig of geen tekst op de voorgrond

TIP: Bewerk jouw foto via Instagram Stories met de herkenbare tekst, achtergronden of stickers en sla deze op.  Zo ziet jouw advertentie er meer als een normaal bericht uit.

Videospecificaties:

  • Aanbevolen indeling: .mp4 of .mov
  • Resolutie: ten minste 720p
  • Bestandsgrootte: 4 GB max.
  • Aanbevolen beeldverhouding: 9:16
  • Instagram Stories: maximaal 15 seconden

Zorg altijd dat je aan bovenstaande vereisten voldoet, anders zal je advertentie minder presteren of afgekeurd worden. We raden zeker aan om de tekst in jouw afbeelding te beperken tot het minimum omdat dit enorm kan schelen in het aantal weergaven.

Wanneer je je afbeelding hebt toegevoegd kan je jouw website-URL koppelen en een aanzet tot actie selecteren die aansluit bij jouw afbeelding of video zoals meer informatie, shoppen of downloaden.

Start met Instagram Stories

De afgelopen jaren is het gebruik van stories gigantisch gestegen, waardoor advertenties op stories erg succesvol kunnen zijn voor jouw merk! Met deze tips kun je jouw Instagram strategie verder uitwerken en maximaal resultaat halen uit dit populaire platform. Wil je hier advies over en nog meer slimme tips om het maximale uit jouw Stories te halen of onze Multi funnel werkwijze? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 076 501 80 21 of info@postads.nl. 

Je Instagram op orde met een specialist van Postads?

Lees meer