Maak verbinding met het brein van jouw websitebezoekers!

- door

★★★★☆ Is jouw onderneming al bezig met het genereren van meer verkeer naar de website? En optimaliseer je al websiteteksten voor betere posities in Google? Dan ben je goed bezig, want meestal geldt: meer bezoekers = meer conversies. Maar vergeet je niet iets belangrijks? Het rendement van je website!

De inzet van neuromarketing

Neuromarketing is het toepassen van kennis over de hersenen, met als doel om invloed uit te oefenen op het beslissingsproces van consumenten. Bij webdesign wordt neuromarketing steeds meer ingezet om het conversiepercentage te verhogen. Kan de gemiddelde orderwaarde in je webshop bijvoorbeeld verhoogd worden? Haken bezoekers tijdens het bestelproces af? Of in het geval van B2B of dienstverlenende bedrijven: hoe gemakkelijk is het om te navigeren naar bijvoorbeeld het contactformulier?

Conversie optimalisatie: geschikt voor groot en klein

Nog te weinig wordt er bewust aandacht geschonken aan het optimaliseren van conversies. Een aantal jaren geleden hielden alleen grote webshops zich bezig met het verbeteren van hun webshop om ervoor te zorgen dat bezoekers tot aankoop overgingen. Door strategieën uit de psychologie toe te passen op de marketingstrategie werd het mogelijk om het conversiepercentage met enkele procenten te verhogen. Bij webshops zoals Coolblue en Amazon gaat het dan al snel om miljoenen aan omzet.

Conversie optimalisatie is echter ook zeker voor kleinere websites en webshops erg belangrijk. Vaak gaat het optimaliseren van de conversie namelijk samen met de gebruiksvriendelijkheid van je website. Voordat een website of webshop ontwikkeld is, kun je al nadenken over mogelijke drempels waar bezoekers tegenaan kunnen lopen. Voor bestaande websites is conversie optimalisatie een proces dat doorlopend plaatsvindt. Op basis van inzicht, analyses van de paden die bezoekers afleggen, heatmaps, A-B testen en best practices kunnen aanpassingen gedaan worden die de omzet van je onderneming zullen verhogen. Wij geven je graag een aantal tips die zullen helpen bij het vermijden van negatieve en creëren van positieve emoties!

Vermijd mentale uitputting

Op verschillende momenten in het beslissingsproces kan mentale uitputting ontstaan bij de bezoeker van je website. Wanneer de workload te hoog wordt, ontstaat verwarring in het brein en zullen bezoekers eerder afhaken. Om dit te vermijden kun je bij het design van je website of webshop rekening houden met een aantal punten:

  1. Beperk de keuzes. Zodra een bezoeker de homepagina van je website bezoekt kan al mentale uitputting ontstaan. Vaak wordt de bezoeker vermoeid door teveel categorieën of menu-items. Door categorieën samen te voegen en subcategorieën te creëren kan het aantal keuzes beperkt worden. Hierdoor is dan vaak wel een extra klik nodig, maar dit weegt niet op tegen mentale uitputting door teveel keuze.
  2. Zorg voor herkenbaarheid. Als je gebruik maakt van categorieën om bezoekers het juiste product te laten vinden, zorg dan voor herkenbaarheid. Maak bijvoorbeeld gebruik van een icoon per categorie, zodat de ervaring verbeterd en tastbaarder wordt.
  3. Houd het eenvoudig. Het invullen van een aankoop- of contactformulier leidt vaak tot een negatieve emotie. Probeer bezoekers hierbij altijd zoveel als mogelijk te helpen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het formulier niet te lang is. Vind hierbij een balans tussen de informatie die je als bedrijf echt nodig hebt en de moeite die bezoekers moeten doen om het formulier in te vullen. Ook kun je je potentiële klant helpen door bijvoorbeeld het adres automatisch in te laten vullen.
  4. Maak het aantrekkelijk. Laat in het aankoopproces wanneer mogelijk een productafbeelding mee scrollen met het formulier. Zo is altijd zichtbaar waarvoor men de velden invult en wordt de klant er voortdurend positief op geattendeerd waarom het formulier ingevuld moet worden.

Creëer een positieve emotie

Uit neuromarketing studies en uit onderzoek naar conversie optimalisatie komen niet alleen aspecten naar voren die negatieve associaties moeten vermijden. Er zijn ook tactieken die ingezet kunnen worden om juist positieve emoties te creëren. Eén daarvan is sociale invloed. Sociale invloed is al zo oud als marketing. De opkomst van social media heeft de toegankelijkheid, het effect en daarmee het belang ervan alleen maar versterkt. Hoe je hier gebruik van kunt maken op jouw website? Laat aan bezoekers zien dat anderen ook voor jouw product of bedrijf hebben gekozen.

“When people are free to do as they please, they usually imitate each other.” – Eric Hoffer
 

  1. Toon reviews. Laat de reviews vanuit Google Business of van je social media account op de website zien. Quotes van tevreden klanten doen wonderen. Overdrijf dit alleen niet! Positieve reviews zorgen namelijk in eerste instantie voor een positieve emotie, maar naarmate er meer reviews worden gelezen vervaagt dat effect. Uit neuromarketing onderzoek1 blijkt dat bij webshopgigant Coolblue de sweet spot werd overschreden na het lezen van drie positieve reviews.
  2. Werk een klantcase uit. Wil je uitgebreider te werk gaan en meer dan een korte quote tonen? Werk dan samen met een klant een korte case uit en plaats deze in verhaalvorm op je website.
  3. Laat cijfers het werk doen. Laat zien hoeveel klanten jouw onderneming al blij heeft gemaakt. Toon bijvoorbeeld bij een download hoeveel mensen al voorgingen. Cijfers overtuigen!
  4. Laat de populariteit zien. Om bezoekers te helpen bij het maken van een keuze, helpt het om te tonen hoe populair een product is. Webshops kunnen bijvoorbeeld een bestseller categorie maken. Wanneer een klant meerdere keuzes heeft bij een specifiek product, bijvoorbeeld meer kleuren of diverse formaten, toon dan welk product het meest gekozen is.

Aan de slag met conversie optimalisatie

Met deze tips ben je weer een stap verder met het optimaliseren van jouw website of webshop voor conversies. Wil je meer tips van ons of heb je behoefte aan ondersteuning? Wij helpen je graag verder! Neem vrijblijvend contact op met onze conversie optimalisatie specialisten via 076 501 80 21 of info@postads.nl.


Bronnen:

1 Onderzoeksrapport Online Usability Coolblue – ST&T Research.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...