PostAds

Iedereen met een fysieke locatie wil meer winkelbezoekers. Maar hoe verhoog je het aantal bezoekers? Dit kan met hulp van Facebook advertenties. Deze kan je zo inrichten dat je lokaal target en op deze manier dus de juiste mensen bereikt. Denk aan lunchtijd voor een restaurant met een korting of meer bezoekers voor jouw beddenwinkel in het weekend.

In dit artikel vertellen we je hoe je dit instelt en geven we handige tips.

Marketingdoelstelling

Er zijn twee marketingdoelstellingen die je kunt gebruiken om meer winkelbezoekers te krijgen:

Winkelbezoeken

De meest voor de hand liggende optie is de doelstelling ‘winkelbezoeken’. Echter kan je deze optie alleen gebruiken als je meerdere locaties hebt en dit hebt ingeschakeld in Facebook. Heb jij dus maar één winkel? Dan kan je deze functie niet gebruiken. Heb je meerdere locaties, zoals bijvoorbeeld Bagels & Beans, dan kan dit wel!

Bereik

De tweede optie is de doelstelling ‘bereik’. Met deze optie kan je één winkel promoten en de targeting net zo lokaal zetten als bij winkelbezoeken. Alle andere opties zijn zo grotendeels hetzelfde. Het is alleen niet mogelijk om Facebook aanbiedingen te koppelen aan je bericht. Dit kan je natuurlijk oplossen door gebruik te maken van een kortingscode in je advertentie.

Tip: Wanneer je 1 kilometer om jouw bedrifjslocatie wil targeten voeg dan jouw gehele adres in. Bijvoorbeeld: Schapendreef 7, Breda. Op deze manier kan je een straal vanaf 1 kilometer kiezen. Anders begint de targeting bij 16 kilometer.

De instellingen van jouw lokale campagne

De instellingen zijn grotendeels hetzelfde als bij een normale Facebook campagne:

  • Je voegt je adres of bedrijfslocatie toe (afhankelijk van aan de marketingdoelstelling).
  • Je de juiste leeftijden, geslacht en taal.
  • Je bepaalt de plaatsingen.
    • Wij gaan nu uit van Facebook overzichten en Instagram overzicht omdat dit beter aansluit bij de advertentie die we willen maken.

Bij locaties moet je rekening houden met de volgende vier opties:

  • Iedereen in deze locatie > Iedereen wiens huis of meest recente locatie zich binnen het geselecteerde gebied bevindt.
  • Personen die hier wonen > Mensen wiens huis zich binnen het geselecteerde gebied bevindt.
  • Personen die hier onlangs zijn geweest > Mensen wiens meest recente locatie zich binnen het geselecteerde gebied bevindt.
  • Personen die reizen in deze locatie > Mensen wiens meest recentste locatie binnen het geselecteerde gebied ligt, maar wiens huis meer dan 125 mi/200 km weg is.

In de meeste gevallen ga je voor de eerste optie. Alleen wanneer je aanbiedingen hebt voor de bewoners in jouw directe omgeving of alleen voor mensen die reizen in jouw omgeving raden we aan dit te veranderen.

Budget en planning

Onder de kop budget en planning staat de instelling ‘Optimalisatie voor advertentieweergave’. Hier kan je instellen hoe vaak je advertentie vertoond mag worden aan jouw doelgroep:

Doelstelling winkelbezoeken:

  • Uniek bereik per dag: 1 weergave per persoon.
  • Winkelbezoek: Facebook toont jouw advertenties aan mensen die het meest waarschijnlijk je bedrijfslocaties bezoeken.

Doelstelling bereik:

  • Bereik: Advertenties worden aan het maximaal aantal personen getoond.
  • Weergaven: je advertenties worden zo vaak mogelijk getoond.

Bij de optie bereik kan je tevens een weergavefrequentie opgeven. Standaard staat dit op 1 weergave elke 7 dagen maar als jij meer winkelbezoekers wil, raden we je aan om dit minimaal 1 keer per dag te doen.

Advertentie

Het laatste wat je instelt is de advertentie die je wilt tonen aan jouw doelgroep. Je kan hiervoor een bestaand bericht gebruiken maar we raden je aan om een nieuw bericht te maken en te kiezen voor een carrousel.

In de carrousel kan je meer informatie kwijt, zoals een actie, ook kan je een kaart toevoegen met jouw bedrijfslocatie. Op deze manier kan je de doelgroep beter overtuigen met een sterke call-to-action en direct laten zien waar je zit.

Tips voor het opmaken van je advertentie

Om jouw advertentie zo optimaal mogelijk in te richten hebben we hieronder een aantal handige tips die je kan gebruiken bij het maken van de carrousel advertentie:

  • Schrijf een pakkende tekst met duidelijke call-to-action boven je advertentie. Voeg hier direct je actie en locatie aan toe, zodat het direct duidelijk is wat er mogelijk is en waar jouw bedrijf zit.
  • Zet de functie ‘Automatisch de best presterende kaarten als eerste weergeven’ uit. Wanneer je bijvoorbeeld kleding promoot is dit interessant om te doen. Met een specifieke locatie juist niet. Je eerste afbeelding wil je laten aansluiten op de tekst boven je advertentie. Daarna wil je of een sfeerbeeld of direct je bedrijfslocatie kaart laten zien.
  • Maak gebruik van drie afbeeldingen. Zoals hierboven al aangegeven wil je dat de eerste afbeelding aansluit op het bericht. Daarna een sfeerbeeld of direct je bedrijfslocatie kaart tonen. Met een sfeerbeeld kan het gevoel bij jouw bedrijf verbeteren en met de bedrijfslocatie kaart toon je waar jouw bedrijf zich bevindt. De eerste afbeelding moet triggeren en de tekst versterken.
  • Sterke kop en beschrijving. Bij iedere afbeelding die je toevoegt raden we aan een passende kop en beschrijving toe te voegen. Dit om de kans op een conversie te verhogen. Laat dit altijd aan sluiten op het bericht en je afbeelding.
  • Voeg een ‘Aanzet tot actie’ knop toe. Ook dit is een extra optie om conversies te verhogen. Je hebt verschillende opties, zoals contact met ons opnemen, nu aanvragen, nu bellen, routebeschrijving en meer. Houd er wel rekening mee dat je hierdoor minder ruimte hebt voor je kop en beschrijving.

Meer informatie over lokaal adverteren met Facebook?

Wil je meer weten over het lokaal adverteren om meer winkelbezoekers te genereren? Leroy helpt je graag verder! We bekijken graag de mogelijkheden voor jouw winkel en maken een advies op maat. Neem telefonisch contact met ons op via 076 501 80 21 of per e-mail via info@postads.nl.

Terug naar Blog overzicht