Nieuwe privacywet AVG 2018: wat betekent dit voor website beheerders?

★★★★☆ Update april 2018: uitgebreid met mogelijkheden voor cookiemelding en stappenplan.

Als je een website of webshop beheert gaat er de komende tijd veel veranderen waar je rekening mee moet houden. Wellicht heb je het al gehoord; vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe privacywet, de AVG, van toepassing in Nederland.

AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming en is een wet die voor heel Europa geldt. Hiermee wordt de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens) vervangen en wordt Europees ook de GDPR, General Data Protection Regulation, genoemd. 

AVG: wat verandert er?

De AVG zorgt ervoor dat privacyrechten voor gebruikers versterkt worden en waarbij er meer verantwoordelijkheden voor organisaties komen.

Op internet is veel te lezen over de AVG, zie ook deze infographic. In dit blogartikel geven we aan wat er voor website eigenaren verandert.

Wat betekent de AVG / GDPR voor websites?

In het kort moeten websites in ieder geval de volgende zaken geregeld hebben:

Het verzamelen van gegevens via Analytics

Bijna iedere website of webshop maakt gebruik van Google Analytics. Hiermee worden statistieken van bezoekers van de website bijgehouden.

Via Google Analytics worden standaard persoonsgegevens bijgehouden die niet herleid kunnen worden naar een persoon maar wel beschikbaar zijn als zogenaamde Google profielen. Op basis van je IP, locatie, gekoppelde apparaten en je Google inlognaam wordt er een profiel van je bijgehouden en is alle data daar aan gekoppeld.

Bij ingang van deze nieuwe privacywet, de AVG, mag je alleen de standaard Google Analytics gebruiken indien de bezoeker hier van tevoren toestemming voor geeft.

De inzet van een cookiemelding op je site is in dit geval goed, waarbij je duidelijk aangeeft dat gebruikers akkoord moeten gaan wanneer ze de website gebruiken.

Het is mogelijk om Google Analytics zo in te stellen dat gegevens anoniem zijn en waar er vooraf geen toestemming gegeven hoef te worden. Dit vereist enkele aanpassingen in Google Analytics en hebben we ook bij enkele van onze klanten ingesteld.

Mogelijkheid om cookies te verwijderen

Wanneer de AVG ingaat moet je er ook voor zorgen dat bezoekers de cookies weer kunnen verwijderen op ieder gewenst moment. Aangezien cookies op je eigen apparaat worden bewaard, geven we in onze cookie verklaring aan waar je deze kan verwijderen.

Nieuwsbrieven

Op het gebied van email marketing zijn er de laatste jaren al veel veranderingen geweest die de gebruikers meer eigen beheer hebben gegeven. Je moet duidelijk aangeven dat je een nieuwsbrief wilt ontvangen, er is een dubbele opt-in en je kan je bij alle nieuwsbrieven altijd uitschrijven.

Met de ingang van de AVG mag je niet zomaar mail automation instellen. Wij gebruiken mail automation zelf ook wanneer je een whitepaper bij ons aanvraagt. Je ontvangt dan de gevraagde whitepaper in je mailbox en je zal daarna nog enkele mails ontvangen om te kijken of we meer kunnen helpen vanuit onze whitepaper.

Deze whitepaper-strategie mag niet meer wanneer je niet expliciet aangeeft dat je de vervolg emails ook wilt ontvangen. Hiervoor zal dus een opt-in ingesteld moeten worden zodat gebruikers weten dat ze meer mails gaan krijgen.

Online tools zoals HotJar, chatfunctie, Online Succes etc?

Veel website beheerders willen naast Google Analytics ook tools gebruiken waarmee ze beter kunnen zien wat bezoekers op hun website doen.

Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van HotJar. Hiermee kan je opnames maken van de muisbewegingen en klikken op de pagina’s binnen je website. Op die manier zie je precies wat bezoekers op jouw website doen.

Het is mogelijk om de standaard installatie van HotJar aan te passen zodat het anoniemer is, maar je zal toch het gebruik van HotJar in je cookiemelding moeten melden, want er worden gegevens verzamelt.

Ditzelfde geldt voor tools zoals de chatfunctie, online succes en website leads. Wanneer je gebruik maakt van 1 van deze tools, dan worden er gegevens verzamelt. Dit moet gemeld worden bij gebruikers en gebruikers moeten hier toestemming voor geven en de mogelijkheid hebben om dit te weigeren. 

Door de AVG aanpassingen op de website doorvoeren?

De wet gaat officieel in op 25 mei 2018 en tot die tijd krijgen bedrijven de mogelijkheid om websites aan te passen.

Het inzetten van een cookiemelding is een oplossing waarvoor je kan kiezen of je maakt minder gebruik van tracking tools.

Ook loopt er nog een voorstel om via de ePrivacy Regulation privacy instellingen aan te passen op browser niveau. Op die manier zouden gebruikers de mogelijkheid hebben om via de browser aan te geven dat ze bv cookies accepteren en kunnen alle cookiewalls van websites gehaald worden.

Mocht je meer informatie willen weten over de AVG, dan kan je alles inzien via de overheidwebsite: Autoriteit Persoonsgegevens.

Jouw website AVG proof maken

Ons advies is om zo snel mogelijk je website voor te bereiden voor de AVG. Bij onze klanten zullen onze online marketeers dit in de PostAds Manager doen en zorgen we, in overleg, dat je website AVG proof is.

Mocht je nog geen klant bij ons zijn, maar wil je wel zorgen dat je website AVG proof is, neem dan contact met ons op

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...