Social media beu? Echt niet!

- door

★★☆☆☆ Nederlanders brengen anno 2018 gemiddeld twee uur per dag door op social media. Met likes en shares geven we anderen complimenten en met emojis laten we zien hoe we ons voelen. Een paar jaar geleden leek het social media territorium definitief verdeeld: Facebook, Twitter en YouTube maakten de dienst uit. Hier lijkt nu steeds meer verandering in te komen!

Jongeren keren Facebook de rug toe

In 2018 zien we een duidelijke verschuiving. Jongeren keren Facebook steeds meer de rug toe. De vrees dat jongeren weg zouden blijven omdat hun ouders ook op Facebook zitten lijkt steeds meer waarheid te worden. Ook het schandaal rondom Cambridge Analytica heeft niet meegeholpen in de groei van het gebruik van Facebook.

Social media gebruik generaties

Twitter is minder in trek

Twitter heeft het de afgelopen jaren ook niet makkelijk gehad. Jongeren haken af en het aantal dagelijkse gebruikers daalt. Twitter blijft veranderen, bijvoorbeeld door het uitbreiden van het aantal tekens en door de optie om GIF’s en korte video’s te plaatsen. Of de veranderingen genoeg zijn? Het zal moeten blijken.

YouTube groeit, maar krijgt concurrentie

YouTube groeit als enige van de ‘big three’ nog steeds. Recent werd een mogelijke concurrent van het videoplatform geïntroduceerd: Instagram TV. Met verticale video’s gaat Instagram de concurrentie aan met YouTube. Dat is ook niet zo vreemd: Instagram is het hardst groeiende social media platform van dit moment. 2,1 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van Instagram.

We zijn social media nog niet beu

Uit de snelle groei van onder andere Instagram blijkt dat we social media nog lang niet beu zijn en dat het een uitstekend middel is om verschillende doelgroepen te bereiken. Ook jouw klanten bevinden zich nog steeds op social media, waardoor de platformen diverse kansen bieden op zakelijk gebied. Daarvoor is het wel belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zicht bevindt. De voorkeur voor een social media kanaal hangt sterk samen met de generatie van je doelgroep. Laten we daar dus verder induiken!

Digitieners, Millennials, Generatie X en de Babyboomers

Digitieners op Social Media

Digitieners

Digitieners (14 tot 21 jaar) zijn geboren in een digitale wereld. Ze wisten bij wijze van spreken eerder hoe ze moesten swipen dan hoe ze moesten praten. Digitieners zijn de grootverbruikers van Instagram en Snapchat. Ze bekijken Facebook nog regelmatig, maar het platform krijgt steeds minder aandacht. Kleding, lifestyle en beauty zijn belangrijk voor de digitale generatie en ze spiegelen zich graag met anderen, zoals influencers.

Millennials op Social Media

Millennials

Dat millennials (22 tot 36 jaar) erg actief zijn op social media blijkt wel uit het feit dat ze op vrijwel alle kanalen te vinden zijn. De stijging van het gebruik van Instagram is vooral afkomstig van deze groep. Ook Snapchat mag steeds meer millennials op het platform ontvangen. De 22- tot 36-jarigen gebruiken logischerwijs veel LinkedIn, omdat ze volop bezig zijn met het ontwikkelen van een carrière. Millennials storen zich het meeste aan reclame op Facebook. Dit is dan ook meteen de meest gehoorde reden voor vertrek van het platform.

Generatie X op Social Media

Generatie X

Generatie X is 37 tot 56 jaar en heeft een voorkeur voor visuele social media. Zij hebben het afgelopen jaar grotendeels voor de groei van Pinterest gezorgd. LinkedIn wordt door generatie X veel gebruikt voor hun carrière. Deze groep is vrij trouw aan de social media platformen. Twitter wordt door deze groep bijvoorbeeld nog volop gebruikt.

Babyboomers op Social Media

Babyboomers

Babyboomers zijn 57 tot 72 jaar. Zij zijn druk bezig met inhalen van de achterstand op het gebied van social media gebruik. Deze generatie maakt het meeste gebruik van Whatsapp, Facebook en YouTube. Het gebruik van Facebook is, in tegenstelling tot de andere generaties, bij de babyboomers niet minder geworden. Snapchat, Twitter en Instagram is niet aan de babyboomers besteed.

Social media voor zakelijk gebruik

Facebook

Ondanks de negatieve groei zijn de meeste gebruikers van Facebook nog wel iedere dag op het social media kanaal te vinden. Marketing via Facebook blijft daardoor een goed idee. Ook na de aanpassingen van Facebook rondom het Cambridge Analytica schandaal heeft Facebook nog veel targetingopties voor het promoten van je content. Verder werd gevreesd voor minder bereik voor bedrijven door de veranderingen binnen het algoritme. Dit valt erg mee, zolang je zorgt voor de juiste content. Met bijvoorbeeld polls, Q&A’s en GIF’s gaat je pagina meer leven en zorg je voor meer interactie. Waak uiteraard voor teveel ‘reclame’! Dit zal er (steeds meer) voor zorgen dat gebruikers jouw pagina zullen mijden.

Instagram

Vooral mensen tot 40 jaar zijn volop aanwezig op dit platform. Wil je deze groep bereiken? Dan heeft dit kanaal veel potentie. Door de persoonlijke touch is Instagram met name geschikt om visuele verhalen te vertellen of een kijkje achter de schermen te geven. Ook kun je steeds meer statistieken inzien en blijft het kanaal zich ontwikkelen, bijvoorbeeld met Instagram TV en veranderingen binnen Instagram Stories. Richt je profiel goed in, word een actieve Instagrammer en wees betrokken: zo bouw je een leuke community op! Volg je PostAds al op Instagram?

LinkedIn

Voor millennials en generatie X is LinkedIn van groot belang bij de ontwikkeling van hun carrière. Content is hier key! Ook LinkedIn introduceert steeds nieuwe mogelijkheden. Sinds kort kun je bijvoorbeeld snel met anderen linken door middel van een persoonlijke QR code. Bovendien kun je (eindelijk) foutjes in berichten op je bedrijfspagina gemakkelijk bewerken. Ook de advertentiemogelijkheden worden steeds doorontwikkeld: carrousel advertenties behoren sinds juni tot de mogelijkheden.

We vertellen je graag meer

Wil je meer weten over de nieuwste mogelijkheden die bijvoorbeeld Instagram TV en LinkedIn bieden? Wij zijn op de hoogte en helpen je graag! We analyseren graag jouw doelgroep en helpen je met het opstellen van een social media plan. Neem telefonisch contact met ons op via 076 501 80 21 of per e-mail via info@postads.nl.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...