Social Proof (ons meest gelezen blogartikel!)

- door

★★★★☆  Die Facebook pagina met 10.000 likes? Die zal het wel waard zijn om te volgen. Dat hotel op Booking.com dat deze week al 50 keer geboekt is? Daar wil ik heen. Die film die al door een miljoen mensen bekeken is? Dat moet een goede film zijn. In principe zeggen deze getallen niets over de kwaliteit van de Facebook pagina, het hotel en de film. Toch word je door het zien van deze getallen aangemoedigd om jouw voorgangers te volgen. Ze zullen immers toch niet allemaal een slechte keuze hebben gemaakt? Werd jij overtuigd om dit artikel te lezen door de titel?

Social proof als onderdeel van neuromarketing

Onlangs schreven we een blogartikel over neuromarketing. Hierin gaven we een aantal tips voor het maken van verbinding met het brein van jouw websitebezoekers. Social proof wordt in neuromarketing veel onderzocht. Wat is het precies? Social proof is een psychologisch en sociaal fenomeen. Het verwijst naar het vertrouwen dat mensen hebben in de acties en feedback van anderen. Het principe is gebaseerd op het idee dat cijfers veiligheid geven. Uit onderzoek blijkt dat we zelfs nog meer beïnvloed worden door sociale bewijskracht wanneer we onzeker zijn over een keuze of wanneer we mensen observeren die op ons lijken.

Om een positieve emotie bij jouw websitebezoekers te realiseren, kan social proof in veel gevallen helpen. Het kan echter ook verkeerd ingezet worden. We laten je graag 3 bad practices van social proof zien, waarbij we toelichten hoe het beter kan.

Voorbeeld 1: Wikipedia

Wanneer je googelt op ‘social proof’ krijg je vrijwel direct Wikipedia in beeld met een definitie. Ze weten dus wat het is, maar of dat ook in de praktijk blijkt?

Je hebt de fundraising campagne van Wikipedia vast wel eens gezien: ze vragen om een kleine bijdrage om onafhankelijk te blijven van overheden en bedrijven. Dit deden ze afgelopen jaren met deze tekst:

Social Proof Wikipedia Fundraising

“Only a tiny portion of our readers give.” Door de manier waarop Wikipedia social proof hier gebruikt, laten ze weten dat het oké is om niet te doneren. Ze wekken namelijk de volgende gedachte op: ‘als zoveel mensen de boodschap van Wikipedia negeren, dan is het niet erg als ik dat ook doe.’

Hoe ze het social proof principe beter hadden kunnen inzetten? Door de tekst positief in te steken. Anderen moeten het gevoel krijgen dat het normaal en goed is om te doneren, omdat voorgangers dit ook hebben gedaan. Dit kan Wikipedia eenvoudig doen. In 2016 ontvingen ze namelijk ruim 5 miljoen donaties. Natuurlijk is dat maar een klein deel van de Wikipedia gebruikers, zoals Wikipedia in het huidige bericht schrijft. Volgens het social proof principe is het echter veel overtuigender om dit getal te noemen in de wervingstekst. 5 miljoen mensen doneerden al … dan lijkt het me goed om dat ook te doen!

Voorbeeld 2: Interpolis

Verzekeraar Interpolis maakt dit jaar online en offline campagnes die het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur moeten tegengaan. Via bijvoorbeeld social media, in bioscopen en op de radio wordt deze boodschap wijd verspreid. Wat gaat er fout? Met de tekst “62% van de Nederlanders gebruikt hun telefoon tijdens het autorijden” wordt de indruk gewekt dat het normaal is om je telefoon te gebruiken achter het stuur. Meer dan de helft van Nederland doet het per slot van rekening. Door te focussen op het ongewenste gedrag, communiceer je dat het niet erg is om dit gedrag ook te vertonen. Dat kan in dit geval niet de bedoeling van Interpolis zijn.

Interpolis Social Proof

Cijfers overtuigen: dat is de basis van social proof. Interpolis kan in de campagnes daardoor beter focussen op de positieve getallen. Hoeveel Nederlanders hebben al een ‘rij veilig’ app gedownload? Hoeveel minder verkeersdoden waren er vorig jaar in Nederland? Deze cijfers zullen verkeersdeelnemers bewuster maken van de positieve vooruitgang die Nederland boekt. Goed voorbeeld doet goed volgen!

Voorbeeld 3: Emerce

Het is allemaal sociale bewijskracht: talloze positieve reviews, een aanzienlijk aantal abonnees op je nieuwsbrief en veel reacties op of shares van je artikelen. Het lijkt eenvoudig om dit te integreren op je website. Er zijn immers veel plugins om reviews en shares te tonen. Feit is echter dat bezoekers niet zomaar op de share- of likebutton klikken. Waar het dus vaak toe leidt? Een button die een Facebookpagina met weinig likes toont. Artikelen die zichtbaar nooit gedeeld zijn. YouTube video’s die nauwelijks weergaven hebben.

Social Proof - Share Buttons

Emerce is hier een voorbeeld van. Het online magazine over marketing, media en technologie heeft veel gastschrijvers en daarmee dagelijks nieuwe artikelen. Veel artikelen worden duizenden keren gelezen, maar er zijn ook artikelen die minder aandacht verkrijgen. Emerce heeft echter op iedere pagina een share-integratie, met daarbij zichtbaar hoe vaak het artikel gedeeld is. Dit kan erg overtuigend zijn bij de goed gelezen blogs, maar een pagina die zelden tot nooit gedeeld is laat een negatieve indruk achter bij bezoekers. Het laatste wat zo’n bezoeker zelf zal doen, is op de share-button klikken.

Sociale Bewijskracht

Hoe jij dit op jouw website overtuigender kan doen? Laat de buttons alleen zien wanneer een artikel daadwerkelijk vaak gedeeld wordt. Verwijder die Facebook en LinkedIn widget wanneer je aantal volgers niet representatief is voor je bedrijf. Laat alleen zien hoeveel shares je op social media hebt wanneer je artikelen daadwerkelijk veel gedeeld zijn. Toon alleen klantbeoordelingen als je genoeg reviews hebt verzameld (en ze positief genoeg zijn natuurlijk!).

Social proof toepassen

Wil je na het lezen van deze bad practices meer weten over social proof of heb je behoefte aan ondersteuning bij de toepassing van deze strategie? Wij helpen je graag met het in kaart brengen van de customer journey. We zetten dagelijks conversie optimalisatie in om websites nog beter in te richten. Samen bekijken we graag op welke manier social proof jouw klanten kan overhalen. Nog niet overtuigd? Wij zetten zelf ook graag social proof in, dus bekijk dan eens onze referenties ;-).

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...