Top 3 online recruitment kanalen

- door

★★☆☆☆ Ieder bedrijf is wel eens op zoek naar een nieuwe collega. Of je nu kiest voor een ervaren kracht of voor een Young Professional met een frisse blik, je moet de juiste persoon zien te vinden. De tijd van vacatures plaatsen in kranten is hierbij passé. De traditionele media heeft ruimte gemaakt voor online aanwezigheid. Hierbij moet jij een klik zien te creëren met de lezers, zodat zij getriggerd worden om juist bij jouw bedrijf te gaan solliciteren. Voordat jij de juiste kandidaat vindt, moeten zij echter eerst jou vinden. Bij PostAds weten wij hoe werkzoekenden online te werk gaan en wij helpen daarom veel bedrijven met het opzetten van een effectieve online recruitment strategie. Dit zijn de 3 kanalen waarmee jij de juiste kandidaten online bereikt en motiveert om bij jou te komen solliciteren.  

1. Vacaturesites

Vrijwel iedereen die zoekt op een specifieke functie, komt eerst langs vacaturegiganten als Indeed, Nationale Vacaturebank of Monsterboard. De grootste hiervan is Indeed, maar de anderen moet je zeker niet vergeten. Op deze vacaturesites staan enorm veel vacatures, dus het is van belang dat je eruit springt. Met een opvallende titel en een pakkende vacaturetekst onderscheidt jouw bedrijf zich van de rest. Door de juiste punten duidelijk te benadrukken, zorg je er ook voor dat alleen de juiste kandidaten solliciteren, wat het selectieproces een stuk makkelijker maakt. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om te adverteren, waarmee je zorgt dat jouw vacaturetekst altijd bovenaan blijft staan. Zo komt die ene perfecte kandidaat als eerste bij jou terecht. Het slim inzetten van je budget is hierbij de sleutel.

2. Social media

Vrijwel iedereen heeft ten minste één social media kanaal waarop hij actief is. Hierop kijkt men vaak meerdere keren per dag, dus ook als iemand op zoek is naar een baan! Wees dus niet te schuw om deze mensen te benaderen. LinkedIn is als zakelijk netwerk zeer geschikt om advertenties uit te lichten en wordt daarom veel gebruikt door bijvoorbeeld recruiters om talent te scouten. Ook Facebook en Instagram zijn geschikt om je vacature op te vertonen, zeker wanneer je kiest voor betaald adverteren. Omdat mensen op social media elkaar vaak taggen, heb je een breed bereik en dragen meerdere mensen bij aan het invullen van de openstaande functie.

Ook wanneer mensen op social media niet actief op zoek zijn naar een baan kan een enthousiast bericht hen overtuigen om toch te solliciteren. Hierbij is het van belang dat je jouw doelgroep goed in kaart brengt, want social media wordt gezien als iets persoonlijks. Het wordt daarom niet altijd gewaardeerd als jij daar zonder toegevoegde waarde tussen probeert te komen. PostAds helpt je hier graag bij.

3. Jijzelf

Misschien denk je er niet bewust over na, maar de beste reclame voor jouw bedrijf ben jijzelf! Al is je functie inhoudelijk helemaal top, zolang het niet leuk is op de werkvloer houd je geen tevreden werknemer over. Laat zien hoe tof het is om bij jouw bedrijf te werken! Dit doe je bijvoorbeeld door een opvallende ‘over ons’ pagina te schrijven waarin jouw bedrijfsidentiteit perfect tot zijn recht komt. Wanneer jij duidelijk overbrengt welke kansen mensen hebben in jouw bedrijf, hoe de omgang tussen collega’s is en dat er bijvoorbeeld ruimte voor zelfontwikkeling is, weten potentiële kandidaten meteen wat zij kunnen verwachten. Social media pagina’s voor jouw bedrijf zijn daarom nooit een slecht idee. Met bijvoorbeeld Instagram kun jij perfect jouw team en bedrijfscultuur laten zien. PostAds geeft jou al enkele tips over hoe jij als bedrijf met Instagram aan de slag kan, zodat jij op de juiste manier in de picture staat.

Vraag ook jouw werknemers om actief deel te nemen aan het recruitmentproces. Zij zijn namelijk bij jou terecht gekomen en gebleven, dus waarom zouden hun kennissen met eenzelfde achtergrond niet bij jou willen werken? Selecteer enthousiastelingen om te vertellen over hun ervaringen met het bedrijf op bijvoorbeeld een blog en laat hen deze actief delen op hun eigen social media. Hiermee bereik je potentiële kandidaten die misschien nog niet bewust op zoek zijn naar een baan. Zodra zij zien hoe leuk hun vriend(in)/kennis/familielid/buurman het vindt om bij jouw bedrijf te werken, willen zij dit ook.

Aan de slag met online recruitment?

Er zijn enorm veel mogelijkheden om online een vacaturetekst uit te lichten. Hierbij hoef je niet voor maar één medium te kiezen, maar kun je een combinatie van middelen inzetten om de juiste kandidaat snel te bereiken. PostAds werkt altijd vanuit een Multi Funnel strategie, waarin jouw doelstelling centraal staat. Online recruitment is hier voor sommige bedrijven een belangrijk onderdeel van! Onze online marketing specialisten weten alles over online recruitment en pakken kansen waar jij ze misschien niet direct ziet. Wij schrijven de vacatureteksten, optimaliseren jouw website, selecteren de juiste kanalen en nog veel meer.

Benieuwd hoe PostAds jouw bedrijf kan helpen bij het effectief vinden van nieuw talent als deel van een Multi Funnel aanpak? Neem vrijblijvend contact op door te bellen naar 076 501 80 21 of per e-mail via info@postads.nl om meer informatie te verkrijgen. Je kunt ook altijd langskomen op ons kantoor in Breda! 

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...