Vanaf januari 2017 sta je lager in Google wanneer je geen SSL certificaat gebruikt

- door

Update februari 2018: aanpassing Chrome browser in juli 2018.

Google heeft onlangs aangekondigd dat zij vanaf januari 2017 bezoekers van websites zonder een SSL-certificaat gaan waarschuwen. Deze meldingen komen in verschillende fases en komen steeds nadrukkelijker in beeld, daarom is het verstandig om zo snel mogelijk een SSL-certificaat op je website te installeren.

Waarom gaat Google dit melden?

Google wilt van HTTPS de standaard maken en vindt dat onveilige websites nu niet goed aangegeven worden, dat is de reden dat de meldingen zijn ontwikkeld. Op dit moment worden veilige websites met een slotje aangegeven en onveilige websites met een informatiebutton (‘i’). 

Melding wordt verder uitgerold

Vanaf juli 2018 gaat Google een stapje verder met de meldingen. Websites die niet op https staan krijgen de volgende melding: "not secure". 

Zoals te zien in de afbeelding wordt er vanaf januari 2017 de melding ‘not secure’ toegevoegd. Dit betekent dat alle bezoekers van jouw website dit te zien krijgen en dus gewaarschuwd worden dat het verzenden van hun gegevens onbeveiligd is.

Wat doet een SSL-certificaat voor mijn zoekresultaten?

Zoals je waarschijnlijk al vermoedt beïnvloed een SSL-certificaat ook de zoekresultaten, op een positieve manier. Google waardeert websites met een SSL-certificaat al een tijdje hoger dan websites zonder. Dit zal in de loop van de tijd alleen maar een zwaardere ranking factor worden voor de organische resultaten.

Soorten SSL-certificaten

Er zijn drie soorten certificaten op de markt en deze zullen we hieronder toelichten:

Domein verificatie (DV)

  • Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje;
  • Geeft aan dat jij een specifieke domeinnaam (URL) mag gebruiken.

Organisatie verificatie (OV)

  • Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje;
  • Geeft aan dat jij een specifieke domeinnaam (URL) mag gebruiken;
  • Bedrijfsgegevens worden in het certificaat weergeven.

Uitgebreide verificatie (EV)

  • Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje en groene adresbalk;
  • Geeft aan dat jij een specifieke domeinnaam (URL) mag gebruiken;
  • Bedrijfsgegevens worden in het certificaat weergeven;
  • Website is gecontroleerd op juridisch gebied zoals de KVK-inschrijving.

De domein verificatie is de standaard in de markt en de goedkoopste optie. Deze voldoet aan alle eisen en heeft een korte verwerkingstijd.

Het is nog niet getest of de uitgebreide verificatie een hogere positie in Google oplevert dan de domein verificatie. Dit zal vanaf 2017 direct duidelijk worden zodra Google het doorgevoerd heeft.

We hopen dat het aan de hand van dit artikel duidelijk is wat een SSL-certificaat is en wat dit voor jouw bedrijf op het gebied van zoekmachine optimalisatie betekent. 

Laat het SSL certificaat direct installeren

Ons advies is om het SSL certificaat direct te installeren zodat je niet de melding krijgt en je positie in Google goed blijft of stijgt. Dergelijke installaties kan je bij je webbureau aanvragen en zullen bij ieder goed webdesign of internetbureau bekend zijn. 

Voor meer vragen over een SSL-certificaat of over onze werkwijze neem vrijblijvend contact met ons op via 076 501 80 21 of info@postads.nl.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...