Vier grote zoekmachines die Google aanvallen

- door

Update maart 2018: We hebben enkele zaken herzien, zoals de USP's van Microsoft's Bing en het marktaandeel van iedere zoekmachine. 

Verschillende zoekmachines als alternatief voor Google

Er zijn veel verschillende zoekmachines op het internet. Google, de grootste en bekendste zoekmachine, verandert continu zijn diensten en geeft steeds meer ruimte aan advertenties in de zoekmachine. Hoewel dit positief is voor adverteerders, is niet iedereen hier even blij mee. Nu er meer ruimte is voor advertenties, Google Maps locaties en Google Shopping, zijn er bezoekers die vinden dat de zoekmachine hiermee minder overzichtelijk is geworden.

Google zal nog lang de grootste zoekmachine blijven, maar dit betekent niet dat de competitie stil ligt. Over de jaren heen zijn er vele andere zoekmachines bijgekomen die de concurrentie aan zijn gegaan met Google. Wij hebben verschillende grote zoekmachines in een lijst gezet die een alternatief voor Google kunnen zijn.

  • Bing, zoekmachine van Microsoft
  • Yahoo, overname gigant
  • Yandex wil een goede tweede in Europa worden
  • Baidu, de nummer 1 zoekmachine van China

Bing, zoekmachine van Microsoft

Bing is de zoekmachine van Microsoft en stond vroeger ook wel bekend als Live search, Windows Live Search en MSN Search. Het is de standaard zoekmachine van Internet Explorer en het nieuwere Microsoft Edge. Bing is de afgelopen jaren steeds populairder geworden en heeft in Amerika zelfs een marktaandeel van 23,7 procent van alle zoekvragen! 

Microsoft Bing: concurrent van Google

Waarom kan Bing de concurrentie aangaan met Google?

Bing wordt een steeds beter alternatief voor Google. Aan deze zoekmachine worden dagelijks tal van verbeteringen doorgevoerd, waardoor het aanbod in resultaten de laatste jaren enorm is verbeterd. Daarnaast staat Bing bij de meeste zoekvragen nog niet vol met advertenties, wat bij Google wel het geval is. Of ze dit volhouden wanneer de zoekmachine populairder wordt, is onzeker. 

Waarom denken wij dat Bing een concurrent is die het Google moeilijk kan maken?

  • Microsoft heeft de (financiële) middelen om de concurrentie met Google aan te gaan.
  • Ze zijn Facebook partner, waardoor alle zoekvragen waar Facebook geen antwoord voor heeft, gezocht kunnen worden op Bing.
  • Met een betere browser in de vorm van Microsoft Edge, hebben mensen minder snel behoefte aan een andere browser. Microsoft Edge gebruikt, net als zijn voorganger Internet Explorer, Bing als standaard zoekmachine. 
  • De nieuwe tablets, telefoons en pc's van Microsoft werken standaard met Bing i.p.v. Google. Zolang de zoekresultaten in Bing verbeteren zullen mensen steeds minder snel omschakelen naar Google. 

Ook in Nederland verschijnen er meer Windows tablets en telefoons. Deze maken allen gebruik van het besturingssysteem Windows 10. In deze update is er weer meer aandacht besteed aan het zoekgedeelte, waardoor gebruikers vooral via Bing zoeken. Al deze updates zorgen ervoor dat Bing’s marktaandeel in Nederland ook gegroeid is en nog verder zal groeien.

Yahoo, overname gigant

De volgende van grote zoekmachines in deze lijst is Yahoo. Yahoo, opgericht in 1995 en toen genaamd “Jerry and David’s Guide to the World Wide Web”, heeft een Amerikaans marktaandeel van 11,9%. Het is de derde zoekmachine van de wereld en zorgt o.a. door overnames dat hun marktaandeel alleen maar groter wordt.

Yahoo als grote zoekmachine

Yahoo en Bing hebben sinds 2009 een ‘search’-deal dat ze in een 10-jaren plan overgaan naar Bing. Op dit moment werken Yahoo en Bing al veel samen met bijvoorbeeld de Bing webmastertools, maar Yahoo bestaat nog wel als losse zoekmachine. Wanneer de twee zoekmachines fuseren, zou dit serieuze competitie kunnen betekenen voor Google.

Yahoo is bezig met het versterken van hun online marktaandeel via verschillende wegen. Zo heeft het over de jaren heen een aantal grote internetspelers overgenomen, zoals: Geocities, Tumblr, QWiki en de zoekmachine Altavista.

Altavista overgenomen door Yahoo

Altavista was vroeger één van de snelste zoekmachines van de wereld. Helaas konden zij commercieel niet doorbreken en behoorden zij nooit tot de grote zoekmachines. Hierdoor werd de zoekmachine van DEC overgenomen door verschillende bedrijven, waaronder in 2003 door Overture Services. In datzelfde jaar naam Yahoo Overture Services over en werd het eigenaar van Altavista.

Ook Yahoo kon er niet het succesverhaal van maken dat het misschien had kunnen zijn. In 2013 maakte Yahoo bekend dat Altavista offline gehaald werd en dat bezoekers doorverwezen werden naar Yahoo search. Wanneer je nu naar Altavista.com gaat, word je meteen doorverwezen naar Yahoo.

Yandex wil goede tweede in Europa worden

Meer dan 60% van de Russische zoekvragen loopt via de zoekmachine Yandex, in Rusland ‘Google je het' niet, maar je ‘Yandext het’. Yandex heeft zijn pijlen gericht op de Europese zoekmarkt en wil wereldwijd een goede tweede zijn, recht achter Google. Dit lukt ze al aardig, want afgelopen periode hebben ze wereldwijd al meer zoekvragen gehad dan Bing.

Russische zoekmachine Yandex

Van de verschillende zoekmachines in deze lijst, is Yandex erg actief bezig met groeien. Yandex blijft hard aan de weg timmeren door continu verbeteringen in de zoekmachine door te voeren en richt zich specifiek op Europa en Rusland. In Rusland zullen ze, mede door de taal, nog lang de grootste zoekmachine blijven. In Europa zullen ze echter nog moeten groeien om een goed alternatief voor Google te worden. 

Ze hebben in Amsterdam een nieuw kantoor geopend dat vooral gericht is op de Europese markt. Hier zullen ze ook meer gaan inzetten op Big Data. De komende jaren zal Big Data steeds vaker ingezet worden bij zoekmachines want hiermee kunnen ze het antwoord op een zoekvraag beter bepalen. Yandex zal Big Data hard nodig hebben om als grote zoekmachine in de lijst te stijgen.

Baidu, de nummer 1 zoekmachine voor China

De grootste zoekmachine van China, de vierde van de wereld, probeert ook in het westen een voet aan de grond te krijgen. Baidu is een Chinese zoekmachine en heeft hierdoor te maken met censuur vanuit de overheid. Dit zou de zoekmachine in de weg moeten zitten, maar toch behoort Baidu tot de grootsten in de markt.

Baidu probeert door partnerovereenkomsten aan te gaan met Bing en door een onderzoekscentrum in Silicon Valley te openen, meer invloed te krijgen op de westerse markt. In Nederland maken we bijna geen gebruik van deze zoekmachine, maar dit zou in de komende jaren zomaar kunnen veranderen. 

Grote zoekmachine in China: Baidu

De Chinese markt blijft namelijk groeien. De financiele markt verwacht een jaarlijkse groei van bijna 6%, waardoor Baidu ook de kans heeft om vanuit China groter te worden. Toch zal het voor Baidu moeilijk worden om wereldwijd een alternatief voor Google te zijn, mede door de censuur vanuit de overheid. 

Conclusie 

Google zal nog zeker een lange tijd de grootste zoekmachine blijven, waardoor we als SEO specialisten vooral blijven richten Google, maar het is goed om te weten dat er alternatieven zijn. Waar Yahoo, Bing en Baidu allemaal proberen samen te werken tot een zekere hoogte, blijft het marktaandeel van Google verruit het grootste.

Er liggen wel kansen met betrekking tot Artificial Intelligence, waar Baidu verder mee zegt te zijn dan Google, en Big Data waar Yandex op inzet, maar doordat Google zo groot is, zal het voor de andere zoekmachines moeilijk zijn om de meest gebruikte zoekmachine te worden.

De zoekmachine die mij het meest bevalt naast Google is die van Yahoo. Deze is snel, geeft net wat andere resultaten dan Bing en je kan makkelijk selecteren op resultaten van afgelopen periode. Mocht je dus een alternatief willen kiezen van de zoekmachines uit deze lijst, is Yahoo een goede keus.

Inspelen op de verschillende zoekmachines

Mocht je meer rendement willen halen vanuit de zoekmachines Bing, Yahoo, Yandex en Baidu, dan is het goed om de online strategie hierop aan te passen. Wanneer je in Rusland goede posities wilt halen, zijn er andere SEO technieken nodig dan de Nederlandse. Ditzelfde geldt met het online adverteren in deze zoekmachines. Jouw AdWords strategie werkt namelijk niet voor alle zoekmachines in deze lijst.

Wij adviseren internationale bedrijven om met hun producten op de juiste manier de Russische markt op te gaan. Mocht je hier meer over willen weten, neem dan contact met ons op en we bespreken wat de alternatieven voor Google voor jouw organisatie kunnen betekenen.  

Kleine nieuwe zoekmachines als alternatief voor Google

In ons volgende blogartikel zullen we de kleinere zoekmachines bespreken, zoals de populairder wordende DuckDuckGo en Wolfram Alpha.

Bronnen:  

Blog / 09 apr, 2018

De PostAds Office Makeover

Vorige week zijn we bij PostAds hard aan het klussen geweest. Zo hebben we ons kantoor opgedeeld in twee thema’s; Nature en Loft. Na 5 ritten naar...

Blog / 03 apr, 2018

A/B testen in Google AdWords

Een term die in de wereld van online marketing vaak wordt gebruikt: A/B testen. Door middel van een A/B test kan je zien welke variant van bijvoor...