Wat houdt de nieuwe Google Search Console in?

- door

★★★★★ Als je Google Search Console hebt voor jouw website heb je de melding vast al voorbij zien komen: Google is begonnen met het uitrollen van de nieuwe bètaversie van Google Search Console. In deze nieuwe versie zijn een aantal nieuwe functies beschikbaar en in de loop van dit jaar zullen er nog meer functies uitgerold worden. Totdat alle nieuwe functies zijn uitgerold kan je beide versies gebruiken. Dit doet Google om de overstap naar de nieuwe variant van Search Console zo soepel mogelijk te laten verlopen. 

Terug naar de basis: Wat is Search Console?

Google Search Console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Met Search Console kan je jouw aanwezigheid in de zoekresultaten bijhouden en controleren. Je hoeft je niet aan te melden om in Google opgenomen te worden. Het is echter wel verstandig om te doen, omdat je dan kan zien hoe Google jouw site ziet en je de prestaties van jouw website kunt controleren en verbeteren. Daarnaast kan je hier veel informatie over je bedrijf kwijt, die weer getoond wordt in de zoekmachine,  en je kunt hier bovendien recensies beantwoorden.

Hieronder vertellen we over de recente ontwikkelingen van Google Search Console.

Prestatierapport

In het prestatierapport worden verschillende belangrijke statistieken weergegeven over de prestaties van jouw website in de zoekmachine:

  • Hoe vaak deze wordt weergegeven
  • Gemiddelde positie
  • Klikfrequentie

Verder is het prestatierapport tot maximaal 16 maanden terug te bekijken. Zo heb je nog meer data om te analyseren. Daarnaast is het mogelijk om de volgende zaken in te zien:

  • Zoekopdrachten (Ongewijzigd)
  • Pagina’s
  • Landen
  • Apparaten

Bij al deze bovenstaande onderdelen kan je de vertoningen en het aantal klikken standaard zien. Wil je dit verder analyseren? Dan kan je via de filters ook CTR en positie aanzetten.

Vergelijken

Om nog beter te analyseren is het nu mogelijk om data te vergelijken over verschillende periodes zodat je kunt inzien of er verbetering is in de zoekresultaten voor jouw website.

Indexdekking

Met de indexdekking kan je kijken welke pagina’s door Google geïndexeerd zijn en welke pagina’s je nog moet verbeteren zodat deze geïndexeerd kunnen worden.

Het nieuwe systeem geeft je een alert wanneer er een indexatieprobleem is en kan je helpen om de aanleiding van een probleem te vinden. Wanneer je een specifieke error wilt analyseren geeft het systeem verschillende diagnostische tools om je te helpen het probleem te verstaan. Daarnaast kan je de data delen met bijvoorbeeld je webbouwer en kan je een error indienen ter validatie wanneer je het hebt aangepast.

AMP status

Wat is AMP?

AMP is een afkorting van Accelerated Mobile Pages. Deze pagina’s bieden mobiele gebruikers een nog betere ervaring door pagina’s te tonen die supersnel laden. Dit gebeurt door een uitgeklede variant van je volledige website te laten zien. Ze doen dit door bijna alle styling weg te nemen.

Google is druk bezig met AMP en het is dan ook niet meer dan logisch dat ze dit in de nieuwe versie van Search Console willen opnemen. Binnenkort is het mogelijk om de prestaties van jouw AMP pagina’s te analyseren in Search Console met daarbij welke pagina’s worden vertoond en eventuele fouten die optreden.

Google Jobs

Wat is Google Jobs?

Met Google Jobs, dat gebaseerd is op Machine Learning, wil Google ook de arbeidsmarkt voor zich winnen. Google gaat alle vacatures op het web verzamelen en makkelijk doorzoekbaar maken. Met deze tool kan een werkzoekende filteren op bijvoorbeeld locatie of hoe lang de vacature al online staat. Met Machine Learning wil Google alle functietitels gaan lezen en overeenkomsten tussen vacatures matchen. Op deze manier komen op één zoekopdracht alle verschillende vacatures die relevant zijn direct naar voren. Ze bouwen niet zelf een vacaturewebsite maar halen dit op van bijvoorbeeld LinkedIn, Monster en Indeed en tonen dit in de zoekresultaten.

Eind vorig jaar is Google gestart met Google Jobs en ook dit verwerken ze in de Search Console. Met dit rapport is het mogelijk om te analyseren of Google uitgebreide data op je website kan verwerken in de zoekmachine. Daarnaast kan je aangeven wat je hebt gewijzigd aan de pagina zodat Google problemen kan oplossen en jouw vacatures kan indexeren. Bovendien kan je, net als bij bovenstaande rapporten ook de prestaties analyseren.

Let er wel op dat het rapport alleen beschikbaar is wanneer je uitgebreide resultaten voor vacatures op je website hebt verwerkt. Wil je weten hoe dit moet? Bekijk dan dit artikel.

Wil je meer weten over Google Search Console of dit installeren op jouw website? Wij helpen je graag verder! Je kunt ons telefonisch (of via WhatsApp) bereiken via 076 501 80 21. Ook kun je ons een mail sturen via info@postads.nl of een berichtje op onze chat sturen!

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...