Wat is e-mail marketing?

- door

★★☆☆☆ E-mail marketing is een communicatiemiddel waarbij huidige en potentiële klanten direct benaderd worden d.m.v. een e-mail. Het is een zeer effectief marketing kanaal doordat klanten en prospects zelf hun e-mail moeten achterlaten op uw mailinglijst. Hierdoor is de kans dat deze bezoekers je e-mail zien erg groot.

Wat is het doel van e-mail marketing?

E-mail marketing kan voor vrijwel ieder bedrijf relevant zijn. De belangrijkste reden waarom bedrijven gebruik maken van deze marketingvorm is het genereren van traffic naar de website of webwinkel. Maar je kan het natuurlijk ook toepassen voor andere doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan het verlenen van service in de vorm van after sales. Daarnaast kan je verkopen stimuleren door herhalingsaankopen en cross selling.

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

Tegenwoordig hebben veel mensen hun e-mail gekoppeld aan hun smartphone. Je bericht verschijnt dus direct in de broekzak van je klant of prospect. Doordat een bezoeker zich vrijwillig moet aanmelden is er een grote kans dat deze bezoeker geïnteresseerd is in je bedrijf. Hierdoor is de CTR hoog vergeleken met andere marketing kanalen. Het is een relatief goedkoop marketing kanaal waar je veel mensen tegelijkertijd kunt benaderen. Dit geldt voor zowel de B2C als de B2B markt. Hiervoor moet je wel je eigen mailinglijst opbouwen, wat inhoudt dat je een aanmeld functie op je website moet toevoegen waar bezoekers hun e-mail adres kunnen achterlaten. Ten slotte kan je als bedrijf op relatief eenvoudige wijze e-mails personaliseren. Zo bouw je een persoonlijke band op met je bezoeker en speel je in op individuele behoeftes. Een voorbeeld hiervan is dat je bezoekers met hun voornaam kan aanspreken door automatische software.

Wat zijn de nadelen van e-mail marketing?

Er zijn weinig nadelen als het gaat om e-mail marketing, maar ze zijn er wel. Het opbouwen van een mailinglijst kan een zeer langzaam proces zijn wanneer je niet weet hoe je dit moet aanpakken. Daarnaast kan e-mail marketing software een hoge instapdrempel hebben. Gelukkig kan PostAds je hierbij helpen.

Email marketing: een duidelijke call-to-action

Tips voor het gebruik van e-mail marketing

Na jarenlange ervaring met e-mail marketing hebben we enkele tips voor je wanneer je gebruik wil gaan maken van e-mail marketing:

  • Plaats je inschrijfknop op een logische plek, zoals bovenaan de pagina of onder een belangrijke tekst op je website. Zorg dat je bezoeker niet hoeft te zoeken naar de knop!
  • Gebruik opvallende kleuren bij je inschrijfknop.
  • Bied je bezoeker een cadeau aan wanneer ze zich inschrijven, zoals een gratis brochure of een kortingscode. Hierdoor converteren bezoekers sneller!
  • E-mails worden steeds vaker geraadpleegd op mobiele apparaten. Zorg dat je mails mobiel vriendelijk zijn.
  • Gebruik een duidelijke call-to-action in je mails. Zorg dat de ontvangers actie willen ondernemen na het openen van je mail.
  • Uit onderzoek blijkt dat donderdag de meeste mails worden geopend.
  • De CTR van de mail naar de website is op zaterdag het hoogst voor B2C bedrijven. Voor B2B is dit het hoogst op zondag.

Meer weten over e-mail marketing?

Ben je niet tevreden over je huidige e-mail marketing strategie of denk je dat er meer uit je campagne kan worden gehaald? PostAds heeft als online marketing bureau jarenlange ervaring met e-mail marketing.

Lees meer over onze e-mail marketing strategie binnen de Multi Funnel Methodiek. Neem vrijblijvend contact met ons op via 076 501 80 21 of via Info@postads.nl

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...