Wat is een zoekwoordenonderzoek?

- door

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer je wilt dat jouw website door hen gevonden wordt, is het belangrijk om te weten waar zij naar zoeken. Hier kom je achter met een zoekwoordenonderzoek. Een zoekwoordenonderzoek staat daarmee aan de basis van een SEO strategie. In dit blogartikel vertellen we je wat een zoekwoordenonderzoek is en hoe je hiermee aan de slag kunt.

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. SEO is een verzameling van technieken die erop gericht zijn om jouw website goed vindbaar te maken in zoekmachines. Hierbij gaat het om organische (natuurlijke) resultaten. Met een SEO strategie bepalen we hoe we jouw website zo kunnen verbeteren dat deze door de zoekmachine op waarde geschat kan worden.

SEO bestaat grotendeels uit drie onderdelen:

1. Content

‘Content is King’, zei Microsoft baas Bill Gates al in 1996. Hij zat er vaak naast met zijn voorspellingen, maar deze voorspelling is zeker uitgekomen. Zonder content geen zoekmachine optimalisatie.

2. Technische optimalisatie

Een goede technische basis van je website is zeker zo belangrijk. Als je website technisch niet in orde is, wordt jouw website waarschijnlijk niet voldoende op waarde geschat door de zoekmachines. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een SSL certificaat en de snelheid van je website

3. Off-page SEO

Off-page SEO is datgene wat achter de schermen speelt. Exposure op andere websites heeft namelijk invloed op jouw ranking in Google. Hierbij kun je denken aan linkbuilding, artikelen, blogs en social media.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Om de content van je website zo in te richten dat je optimaal vindbaar bent voor de zoekmachines, is het belangrijk om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Maar wat is een zoekwoordenonderzoek? Met een zoekwoordenonderzoek bepaal je welke zoektermen relevant zijn om te gebruiken op jouw website. Op basis daarvan kun je de content van jouw website gaan schrijven.

Hoe start je een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek start bij de producten of diensten op je eigen website. Belangrijke zoekwoorden kunnen bijvoorbeeld categorieën, merken en producten zijn. Ook is het goed om naar de websites van concurrenten te kijken. Welke zoektermen gebruiken zij op hun website?

Long tail keywords

Bij het bepalen van relevante zoektermen is het ook belangrijk om verder te kijken dan zoektermen met 1 woord, de zogenoemde short tail keywords. Long tail keywords hebben namelijk vaak minder concurrentie én een hogere aankoopintentie. Long tail keywords zijn zoektermen die bestaan uit 2 of meer zoekwoorden. Het verschil wordt duidelijk in dit voorbeeld:

  • Short tail: damesfiets
  • Long tail: goedkope damesfiets Batavus kopen

Voeg short tail en long tail keywords samen en je hebt een mooie basis voor je zoekwoordenonderzoek.

Google zoekwoordplanner

Vervolgens kun je gebruik maken van de Google zoekwoordplanner om meer informatie te verkrijgen over je zoektermen. De Google zoekwoordplanner toont je het aantal maandelijkse zoekopdrachten, het niveau van concurrentie en een voorgesteld bod wanneer je wilt adverteren in Google AdWords. Maar misschien nog wel belangrijker: de Google zoekwoordplanner geeft ook suggesties over gerelateerde woorden. Hiermee kun je de lijst van zoektermen compleet maken.

Google keyword planner

Google zoekwoordplanner

Prioriteiten

Om te bepalen op welke zoektermen je gaat focussen met de content op je website, is het belangrijk om prioriteiten aan te duiden. Dit kun je doen op basis van onder andere het zoekvolume, concurrentieniveau en de KEI. KEI staat voor Keyword Effectiveness Index. De formule is eenvoudig: KEI = het aantal zoekopdrachten / het aantal resultaten met de betreffende zoekterm in de titel. Het aantal resultaten met de zoekterm vind je door in Google te zoeken met ‘allintitle:zoekterm’. Als regel geldt dat zoektermen met een KEI boven 0,4 interessant zijn om op te focussen met SEO.

Keyword effectiveness index

Aan de slag met het zoekwoordenonderzoek

De beste zoektermen zijn combinaties waarop je relatief eenvoudig een hoge positie kunt verkrijgen in de zoekmachine. Ook moeten ze relevant zijn en een aankoopintentie tonen. Wil jij aan de slag met een zoekwoordenonderzoek en zoekmachineoptimalisatie? Wij helpen je graag verder! Neem vrijblijvend contact op met onze online marketeers via 076 501 80 21 of via info@postads.nl.

 

 

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...