Wat is online marketing?

- door

Niets is zo veranderlijk als de wondere wereld van online marketing. Deze branche zit in een constante flow van updates, upgrades en nieuwe features, waardoor ook de definitie van online marketing constant verandert. Met deze infographic vol trends binnen de online marketing in 2018 geven wij een beeld van wat online marketing nu precies is en waar het dit komende jaar naartoe zal gaan.

Wat is online marketing anno 2018?

Wij krijgen regelmatig de vraag wat online marketing is en waaruit het bestaat. Heel kort kunnen we zeggen: online marketing zorgt voor meer rendement uit online kanalen. Online marketing, ook wel internet marketing genoemd, bestaat uit alle onderdelen waarmee meer rendement uit online kanalen gehaald kan worden. Dit rendement kan onder andere een (offerte)aanvraag of verkoop door kwalitatieve bezoekers via een website of webshop zijn.

De definitie van online marketing blijft in principe altijd wel hetzelfde. Hoe je dit het beste kunt toepassen is daarin een tweede. Zoals we hierboven al aangaven, is de online marketing wereld er een die constant in beweging is. Wij willen dan ook graag een aantal trends uitlichten die jouw bedrijf weer up-to-date zullen maken.

Zoals de infographic laat zien, lichten wij 4 onderdelen binnen de online marketing uit:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Online adverteren
  • Social media
  • Conversie optimalisatie

Lees hier de voor- en nadelen en trends binnen deze online marketing onderdelen!

Zoekmachine optimalisatie

Door goed gevonden te worden in Google komen er meer bezoekers op een website. Door middel van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, wordt de website optimaal vindbaar op de meest relevante zoektermen voor uw bedrijf.

Voordelen SEO

  • Hogere positie in Google waardoor er meer bezoekers op een website komen.
  • Effectief op de lange termijn.
  • Meer kwalitatieve bezoekers.

Nadelen SEO 

  • Niet direct zichtbaar, het effect van zoekmachine optimalisatie kan soms pas na enkele maanden zichtbaar zijn.
  • Er is SEO kennis nodig aangezien de factoren waarop jouw website scoort constant veranderen.
  • Doordat zoekmachines als Google constant aan het algoritme (het systeem dat jouw website beoordeeld op relevantie) werken, is het mogelijk dat de SEO optimalisaties in een later stadium moeten worden herzien.

Trends binnen SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Trends binnen zoekmachine optimalisatie

Mobile first - Niet alleen zoekopdrachten, maar ook complete aankopen worden op mobiele apparaten gedaan. Uit cijfers blijkt dan ook dat het aantal online aankopen via de mobiele telefoon ieder jaar weer stijgt. Hierbij ligt het zwaartepunt vooral bij een doelgroep tussen de 18 en 40 jaar (Bron: What’s Happening Online – 2017). Heb jij dus een product dat vooral deze doelgroep aanspreekt? Dan is een goed werkende mobiele website een must! Wanneer je dit niet hebt kan je namelijk zo’n 50% van jouw potentiële klanten kwijtraken. Daarnaast is deze trend er eentje die jaarlijks aan terrein wint. Kortom; tijd om Mobile First te gaan denken!

Voice search - Steeds meer mensen gaan gebruik maken van het zogeheten voice search. In 2016 bestond maar liefst 20% van alle mobiele zoekopdrachten in Google uit gesproken zoekopdrachten (bron: Google). Google verwacht dat dit percentage de komende 5 jaar gaat stijgen naar 50% van alle zoekopdrachten.

Doordat men anders spreekt dan schrijft, zal de zoekmachine optimalisatie voor gesproken zoekopdrachten ook heel anders zijn. Sommige woorden zeg je nu immers niet snel (zoals immers), waardoor het mogelijk is dat zoekmachines jouw teksten bij een gesproken zoekopdracht niet als relevant kunnen beschouwen.

Personalisatie – Hoe val je als website en merk op tussen al die concurrenten? In veel branches is dit het grootste vraagstuk. Met deze trend denkt men het gouden ei te hebben gevonden; personaliseer je content.

Deze trend zie je terug in onder andere nieuwsbrieven, social media berichten en tevens in de content op de website. Zo laten sommige webshops zien wat je al eerder hebt bekeken of geven zelfs de optie om een outfit online te passen.

Gemiddeld verwachten bedrijven een stijging van 6% aan omzet door personalisatie. Deze verwachting verschilt per branche, waarbij de financiële en technische sector de hoogste verwachtingen hebben (+10% omzet). (Bron: Digital Marketing Institute, 2017)

Online adverteren

Via Google Adwords of Bing is het mogelijk om in zoekmachines te adverteren (SEA), waardoor advertenties boven de zoekresultaten komen. Wanneer een bezoeker op 1 van de advertenties klikt worden er pas kosten in rekening gebracht.

Voordelen

  • Hoogst mogelijke posities, advertenties staan boven de gratis resultaten.
  • Effectief op korte termijn, vandaag aanzetten = vandaag resultaat.
  • Betaal alleen per bezoeker.

Nadelen

  • Betalen per klik, voor iedere bezoeker via de advertentie betaal je aan Google of Bing.
  • Voor optimaal resultaat kennis van SEA nodig.

Trends binnen online adverteren

Mobile first - Mobile first geldt niet alleen voor zoekmachine optimalisatie, maar ook andere online marketing middelen als online adverteren. De verwachting is namelijk dat de mobile index van Google in 2018 leidend gaat worden voor het bepalen van posities van websites.

Een focus op mobile only campagnes in AdWords loopt dan ook samen met deze trend. Daarnaast kan je ook bod-aanpassingen toepassen voor bezoekers op mobiele apparaten of gebruik maken van de “IF”-functie; een stukje code dat ervoor zorgt dat iemand een bepaalde tekst (zoals “snel en eenvoudig mobiel boeken”) te zien krijgt zodra hij/zij gebruik maakt van een mobiel apparaat.

Personalisatie – Advertenties kunnen steeds beter worden getarget. Hoewel er al langer mogelijkheden waren voor het personaliseren van tekstadvertenties, kan nu ook de targeting veel slimmer en beter worden ingericht. Zo kan je onder andere targeten op basis van demografische gegevens, interessegebieden en CRM-gegevens. Het slim inzetten van je AdWords-budget wordt hiermee vergemakkelijkt. Sleutel tot succes is dan wel dat je je doelgroep goed kent.

Video advertising – Uit het onderzoek van Digital Marketing Institute in 2017 bleek dat maar liefst 52% van alle ondervraagde marketing professionals het hoogste rendement uit video-marketing haalt. Deze trend gaat verder dan alleen adverteren via AdWords; ook de populaire korte video’s op onder andere Facebook, Instagram en Snapchat vallen onder deze categorie.

Social media 

Via social media kanalen kan je gemakkelijk en laagdrempelig in contact komen met (potentiële) klanten: je gaat een dialoog aan met je volgers en laat zien waar je merk voor staat. Daarnaast zorgt social media voor een hogere naamsbekendheid.

Voordelen social media marketing

  • Naamsbekendheid merk versterken.
  • Fans en community creëren.
  • Toegankelijk om op te pakken.

Nadelen

  • Alleen indirect effect op positie van de website in Google.
  • Wordt vaak gebruikt zonder duidelijke strategie
  • Veel werk om bij te houden.

Trends binnen social media


Trends binnen social media

Livestreams & andere video’s – Delen, delen en nog eens delen. We willen onze volgers altijd en overal laten zien wie we zijn en wat we doen. Hier haken social media kanalen maar al te graag op in door onder andere livestreams en andere videomogelijkheden aan te bieden. Naar verwachting zal dit in 2018 nog verder worden uitgerold waardoor hier een enorme kans op het gebied van advertising komt te liggen.

Chatbots – De technologie heeft natuurlijk ook niet stilgestaan. De opkomst van “Artificial Intelligence” in de vorm van chatbots is dan ook een belangrijke trend voor de online marketing in 2018. Door het stellen van slimme vragen kan de chatbot je tot het gewenste antwoord brengen. Dit geeft bedrijven een mogelijkheid tot een nieuw level van service bieden.

Disappearing content – Één van de meest gebruikte tools door bedrijven op Instagram en Snapchat is de disappearing content. Deze video’s of foto’s worden slechts 24 uur vertoond in de Stories. Hierdoor is deze content ideaal voor bijvoorbeeld een kortingsactie. Door omhoog te swipen komt de social-gebruiker op jouw website terecht. De truc is dan ook om de korte video zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat de social-gebruiker zich niet ergert aan de gesponsorde content.

Influencer marketing – Echte mensen met een hoop volgers die jouw product promoten; dat is influencer marketing in een notendop. Bloggers en vloggers zijn dé personen die gevolgd worden op social media, waardoor zij ook veel invloed kunnen uitoefenen op jouw doelgroep. Hierdoor wordt influencer marketing op dit moment vaak gebruikt in bijvoorbeeld de fashionbranche.

Conversie optimalisatie

Veel bezoekers op een website krijgen is vaak niet voldoende, het gaat om de juiste bezoekers. Via conversie optimalisatie wordt de zogeheten “customer journey” van een website verbeterd. Hierbij staat de klanttevredenheid centraal.

Voordelen conversie optimalisatie

  • Van bezoekers klanten maken.
  • Hogere waardering van de website.
  • Customer journey volgen en verbeteren.

Nadelen

  • Veel factoren voor optimalisatie.
  • Kan pas bij veel bezoekers.

Trends binnen conversie optimalisatie

Customer experience – Oude optimalisatie “trucjes” werken niet meer. De knappe koppen van Google zitten natuurlijk ook niet stil, waardoor hun algoritme alsmaar sterker wordt. Teksten die écht voor de klant worden geschreven zijn nu de belangrijkste factor.

AMP – Accelerated Mobile Pages (ook wel AMP) zijn de nieuwe trend voor mobiele conversie optimalisatie. Dit zijn pagina’s die zodanig geoptimaliseerd zijn dat ze zo snel mogelijk laden op mobiele apparaten. Hierdoor wordt het gebruiksgemak van de website verhoogd, wat weer kan leiden tot meer conversies.

Websites die met Wordpress zijn gebouwd kunnen eenvoudig gebruik maken van AMP door een plug-in te downloaden. Maak je veel gebruik van widgets of interactieve data? Dan is AMP minder geschikt voor jouw website.

Privacy – In mei 2018 zal de nieuwe privacywet van kracht gaan. Met deze wet wil de overheid ervoor zorgen dat jouw (online) privacy beter gewaarborgd wordt. Voor online marketeers kan dit grote gevolgen hebben. Zo moet men een uitgebreide keuze krijgen in welke data wel en niet geregistreerd mag worden. Wanneer jouw website niet aan de nieuwe regels voldoet zouden hier flinke sancties tegenover staan. Wat dit precies inhoudt is nog niet bekend, maar alvast een plan opstellen voordat het te laat is raden we zeker aan!

Online marketing infographic

Bekijk onze online marketing infographic, inclusief de trends hieronder of op ons Pinterest account.

Meer weten over online marketing en onze werkwijze? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 076 501 80 21 of info@postads.nl.

Infographic: wat is online marketing in 2018?

Top 3 online recruitment kanalen
Blog / 08 jan, 2018

Top 3 online recruitment kanalen

Ieder bedrijf is wel eens op zoek naar een nieuwe collega. Of je nu kiest voor een ervaren kracht of voor een Young Professional met een frisse bl...

Wat is online marketing in 2018?
Blog / 18 dec, 2017

Wat is online marketing?

Niets is zo veranderlijk als de wondere wereld van online marketing. Deze branche zit in een constante flow van updates, upgrades en nieuwe featur...

Blog / 11 dec, 2017

De 5 voordelen van Multi Funnel Marketing

Bij de zoektocht naar het juiste online marketingbureau heb je waarschijnlijk een aantal vragen. Vaak is het moeilijk om onderscheid te maken tuss...

3 Google AdWords feestdagen tips
Blog / 04 dec, 2017

3 Google AdWords feestdagen tips

Waarschijnlijk heb je al acties gehad tijdens Black Friday, Cyber Monday of voor Sinterklaas. Welke feestdagen blijven dan over? Inderdaad, Kerst ...

Specifiek groepen targeten in Facebook
Blog / 27 nov, 2017

Specifiek targeten op Facebook

Targeten op een door jou bepaalde doelgroep voor je Facebookadvertenties is niet nieuw. Maar wist je dat het ook mogelijk was om je statusupdate ...

6 YouTube SEO tips
Blog / 20 nov, 2017

6 YouTube SEO Tips

YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld. Ruim dertig miljoen gebruikers bekijken dagelijks samen een miljard uur aan video’s. Hier...

nieuwe functies Analytics Suite
Blog / 13 nov, 2017

De Google Analytics Suite

Google werkt hard aan het verbeteren van de verschillende programma’s waar veel online marketeers gebruik van maken, zoals Google Analytics en Goo...

Blog: Google Shopping optimalisatie
Blog / 30 okt, 2017

Google Shopping optimalisatie

Vanwege oneerlijke concurrentie heeft Google een boete opgelegd gekregen van de Europese Commissie . Om deze boete te omzeilen is Google dan ook ...

Blog / 23 okt, 2017

Update dagbudget Google AdWords

Met Google AdWords is het mogelijk om in de zoekmachine te adverteren op bepaalde zoektermen. Bij de inrichting van een Google AdWords campagne is...

Google Rankbrain
Blog / 13 okt, 2017

Wordt RankBrain de nieuwe focus?

In 2015 werd het nieuwste programma van Google genaamd RankBrain geïntroduceerd. Deze vorm van kunstmatige intelligentie is toentertijd ontwikkeld...

Blog / 09 okt, 2017

Is linkbuilding nog belangrijk in 2018

De meeste mensen hebben wel eens van linkbuilding gehoord, maar wat is het nou precies en hoe belangrijk is het voor je organische ranking? Lees e...

Blog / 02 okt, 2017

BingAds vs. Google AdWords

Wanneer we praten over online adverteren, dan denken de meeste mensen aan Google Adwords. Hiermee kunnen websites adverteren binnen alle platforme...

Blog / 27 sep, 2017

Concurrenten nu ook in Google Shopping

Google Shopping nu ook beschikbaar voor  Vergelijk.nl ! Zoals eerder dit jaar bekend werd, heeft Google een miljardenboete gekregen. Dez...

belangrijkste SEO factor
Blog / 25 sep, 2017

De belangrijkste SEO factor van dit moment

Wil je dat klanten jouw website beter vinden? Dan zorg je dat je deze optimaliseert via zoekmachine optimalisaties (SEO). Je komt dan, na de adver...

Lokaal adverteren met Instagram Stories
Blog / 18 sep, 2017

Lokaal adverteren met Instagram Stories

Instagram Stories zijn nu een jaar in Nederland en hebben zich in die tijd enorm ontwikkeld. Ja, het is steeds meer op Snapchat gaan lijken, maar ...

PostAds Manager
Blog / 03 aug, 2017

Introducing ... De nieuwe PostAds Manager

Als online marketing bureau blijven wij ons constant ontwikkelen. Bij deze ontwikkelingen staan onze klanten uiteraard centraal, waardoor wij het ...

Google AdWords uitbesteden?
Blog / 20 jul, 2017

Google AdWords uitbesteden?

Google Adwords is bij uitstek het ideale kanaal om snel potentiële klanten naar je website te krijgen. Met Adwords heb je de mogelijkheid om boven...

Instagram tips
Blog / 06 jun, 2017

5 Instagram tips voor bedrijven

Op 5 mei heeft Corné toegelicht of Instagram iets is voor jouw bedrijf . We gaan nu verder in op dat artikel met 5 doelgerichte tips die jouw Ins...

email marketing
Blog / 29 mei, 2017

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een communicatiemiddel waarbij huidige en potentiële klanten direct benaderd worden d.m.v. een e-mail. Het is een zeer effecti...

Facebook shop inrichten
Blog / 23 mrt, 2017

In 3 stappen je Facebook Shop inrichten

Facebook is met miljoenen gebruikers het grootste social netwerk. MKB’ers met een webshop kunnen sinds een tijd gebruik maken van Facebook als ver...

LinkedIn voor B2B marketing
Blog / 12 jan, 2017

B2B-marketing: inzet van LinkedIn

LinkedIn is, sinds de introductie in 2003, uitgegroeid tot het grootste sociale platform voor de zakelijke markt. Wereldwijd heeft de website meer...

Blog / 01 okt, 2015

Adverteren op Instagram

Instagram adverteren is al een tijd beschikbaar voor de meeste internationale adverteerders, maar sinds deze maand is het eindelijk ook in Nederla...

Blog / 10 aug, 2015

PostAds is Google certified partner!

Zoals je wellicht al in eerdere blogartikelen gelezen hebt, verdiepen wij ons dagelijks in online marketing, zoekmachine optimalisatie en online a...

Blog / 26 jun, 2015

BBQ Bedrijvenvereniging de Mark Breda

BBQ + Presentaties Bedrijvenverenging Afgelopen dinsdag hebben we bij  PostAds  en 100 de BBQ van bedrijvenvereniging de Mark ...