Wat is online marketing?

- door

★★☆☆☆ Niets is zo veranderlijk als de wondere wereld van online marketing. Deze branche zit in een constante flow van updates, upgrades en nieuwe features, waardoor ook de definitie van online marketing constant verandert. Met deze infographic vol trends binnen de online marketing in 2018 geven wij een beeld van wat online marketing nu precies is en waar het dit komende jaar naartoe zal gaan.

Wat is online marketing anno 2018?

Wij krijgen regelmatig de vraag wat online marketing is en waaruit het bestaat. Heel kort kunnen we zeggen: online marketing zorgt voor meer rendement uit online kanalen. Online marketing, ook wel internet marketing genoemd, bestaat uit alle onderdelen waarmee meer rendement uit online kanalen gehaald kan worden. Dit rendement kan onder andere een (offerte)aanvraag of verkoop door kwalitatieve bezoekers via een website of webshop zijn.

De definitie van online marketing blijft in principe altijd wel hetzelfde. Hoe je dit het beste kunt toepassen is daarin een tweede. Zoals we hierboven al aangaven, is de online marketing wereld er een die constant in beweging is. Wij willen dan ook graag een aantal trends uitlichten die jouw bedrijf weer up-to-date zullen maken.

Zoals de infographic laat zien, lichten wij 4 onderdelen binnen de online marketing uit:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Online adverteren
  • Social media
  • Conversie optimalisatie

Lees hier de voor- en nadelen en trends binnen deze online marketing onderdelen!

Zoekmachine optimalisatie

Door goed gevonden te worden in Google komen er meer bezoekers op een website. Door middel van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, wordt de website optimaal vindbaar op de meest relevante zoektermen voor uw bedrijf.

Voordelen SEO

  • Hogere positie in Google waardoor er meer bezoekers op een website komen.
  • Effectief op de lange termijn.
  • Meer kwalitatieve bezoekers.

Nadelen SEO 

  • Niet direct zichtbaar, het effect van zoekmachine optimalisatie kan soms pas na enkele maanden zichtbaar zijn.
  • Er is SEO kennis nodig aangezien de factoren waarop jouw website scoort constant veranderen.
  • Doordat zoekmachines als Google constant aan het algoritme (het systeem dat jouw website beoordeeld op relevantie) werken, is het mogelijk dat de SEO optimalisaties in een later stadium moeten worden herzien.

Trends binnen SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Trends binnen zoekmachine optimalisatie

Mobile first - Niet alleen zoekopdrachten, maar ook complete aankopen worden op mobiele apparaten gedaan. Uit cijfers blijkt dan ook dat het aantal online aankopen via de mobiele telefoon ieder jaar weer stijgt. Hierbij ligt het zwaartepunt vooral bij een doelgroep tussen de 18 en 40 jaar (Bron: What’s Happening Online – 2017). Heb jij dus een product dat vooral deze doelgroep aanspreekt? Dan is een goed werkende mobiele website een must! Wanneer je dit niet hebt kan je namelijk zo’n 50% van jouw potentiële klanten kwijtraken. Daarnaast is deze trend er eentje die jaarlijks aan terrein wint. Kortom; tijd om Mobile First te gaan denken!

Voice search - Steeds meer mensen gaan gebruik maken van het zogeheten voice search. In 2016 bestond maar liefst 20% van alle mobiele zoekopdrachten in Google uit gesproken zoekopdrachten (bron: Google). Google verwacht dat dit percentage de komende 5 jaar gaat stijgen naar 50% van alle zoekopdrachten.

Doordat men anders spreekt dan schrijft, zal de zoekmachine optimalisatie voor gesproken zoekopdrachten ook heel anders zijn. Sommige woorden zeg je nu immers niet snel (zoals immers), waardoor het mogelijk is dat zoekmachines jouw teksten bij een gesproken zoekopdracht niet als relevant kunnen beschouwen.

Personalisatie – Hoe val je als website en merk op tussen al die concurrenten? In veel branches is dit het grootste vraagstuk. Met deze trend denkt men het gouden ei te hebben gevonden; personaliseer je content.

Deze trend zie je terug in onder andere nieuwsbrieven, social media berichten en tevens in de content op de website. Zo laten sommige webshops zien wat je al eerder hebt bekeken of geven zelfs de optie om een outfit online te passen.

Gemiddeld verwachten bedrijven een stijging van 6% aan omzet door personalisatie. Deze verwachting verschilt per branche, waarbij de financiële en technische sector de hoogste verwachtingen hebben (+10% omzet). (Bron: Digital Marketing Institute, 2017)

Online adverteren

Via Google Adwords of Bing is het mogelijk om in zoekmachines te adverteren (SEA), waardoor advertenties boven de zoekresultaten komen. Wanneer een bezoeker op 1 van de advertenties klikt worden er pas kosten in rekening gebracht.

Voordelen

  • Hoogst mogelijke posities, advertenties staan boven de gratis resultaten.
  • Effectief op korte termijn, vandaag aanzetten = vandaag resultaat.
  • Betaal alleen per bezoeker.

Nadelen

  • Betalen per klik, voor iedere bezoeker via de advertentie betaal je aan Google of Bing.
  • Voor optimaal resultaat kennis van SEA nodig.

Trends binnen online adverteren

Mobile first - Mobile first geldt niet alleen voor zoekmachine optimalisatie, maar ook andere online marketing middelen als online adverteren. De verwachting is namelijk dat de mobile index van Google in 2018 leidend gaat worden voor het bepalen van posities van websites.

Een focus op mobile only campagnes in AdWords loopt dan ook samen met deze trend. Daarnaast kan je ook bod-aanpassingen toepassen voor bezoekers op mobiele apparaten of gebruik maken van de “IF”-functie; een stukje code dat ervoor zorgt dat iemand een bepaalde tekst (zoals “snel en eenvoudig mobiel boeken”) te zien krijgt zodra hij/zij gebruik maakt van een mobiel apparaat.

Personalisatie – Advertenties kunnen steeds beter worden getarget. Hoewel er al langer mogelijkheden waren voor het personaliseren van tekstadvertenties, kan nu ook de targeting veel slimmer en beter worden ingericht. Zo kan je onder andere targeten op basis van demografische gegevens, interessegebieden en CRM-gegevens. Het slim inzetten van je AdWords-budget wordt hiermee vergemakkelijkt. Sleutel tot succes is dan wel dat je je doelgroep goed kent.

Video advertising – Uit het onderzoek van Digital Marketing Institute in 2017 bleek dat maar liefst 52% van alle ondervraagde marketing professionals het hoogste rendement uit video-marketing haalt. Deze trend gaat verder dan alleen adverteren via AdWords; ook de populaire korte video’s op onder andere Facebook, Instagram en Snapchat vallen onder deze categorie.

Social media 

Via social media kanalen kan je gemakkelijk en laagdrempelig in contact komen met (potentiële) klanten: je gaat een dialoog aan met je volgers en laat zien waar je merk voor staat. Daarnaast zorgt social media voor een hogere naamsbekendheid.

Voordelen social media marketing

  • Naamsbekendheid merk versterken.
  • Fans en community creëren.
  • Toegankelijk om op te pakken.

Nadelen

  • Alleen indirect effect op positie van de website in Google.
  • Wordt vaak gebruikt zonder duidelijke strategie
  • Veel werk om bij te houden.

Trends binnen social media


Trends binnen social media

Livestreams & andere video’s – Delen, delen en nog eens delen. We willen onze volgers altijd en overal laten zien wie we zijn en wat we doen. Hier haken social media kanalen maar al te graag op in door onder andere livestreams en andere videomogelijkheden aan te bieden. Naar verwachting zal dit in 2018 nog verder worden uitgerold waardoor hier een enorme kans op het gebied van advertising komt te liggen.

Chatbots – De technologie heeft natuurlijk ook niet stilgestaan. De opkomst van “Artificial Intelligence” in de vorm van chatbots is dan ook een belangrijke trend voor de online marketing in 2018. Door het stellen van slimme vragen kan de chatbot je tot het gewenste antwoord brengen. Dit geeft bedrijven een mogelijkheid tot een nieuw level van service bieden.

Disappearing content – Één van de meest gebruikte tools door bedrijven op Instagram en Snapchat is de disappearing content. Deze video’s of foto’s worden slechts 24 uur vertoond in de Stories. Hierdoor is deze content ideaal voor bijvoorbeeld een kortingsactie. Door omhoog te swipen komt de social-gebruiker op jouw website terecht. De truc is dan ook om de korte video zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat de social-gebruiker zich niet ergert aan de gesponsorde content.

Influencer marketing – Echte mensen met een hoop volgers die jouw product promoten; dat is influencer marketing in een notendop. Bloggers en vloggers zijn dé personen die gevolgd worden op social media, waardoor zij ook veel invloed kunnen uitoefenen op jouw doelgroep. Hierdoor wordt influencer marketing op dit moment vaak gebruikt in bijvoorbeeld de fashionbranche.

Conversie optimalisatie

Veel bezoekers op een website krijgen is vaak niet voldoende, het gaat om de juiste bezoekers. Via conversie optimalisatie wordt de zogeheten “customer journey” van een website verbeterd. Hierbij staat de klanttevredenheid centraal.

Voordelen conversie optimalisatie

  • Van bezoekers klanten maken.
  • Hogere waardering van de website.
  • Customer journey volgen en verbeteren.

Nadelen

  • Veel factoren voor optimalisatie.
  • Kan pas bij veel bezoekers.

Trends binnen conversie optimalisatie

Customer experience – Oude optimalisatie “trucjes” werken niet meer. De knappe koppen van Google zitten natuurlijk ook niet stil, waardoor hun algoritme alsmaar sterker wordt. Teksten die écht voor de klant worden geschreven zijn nu de belangrijkste factor.

AMP – Accelerated Mobile Pages (ook wel AMP) zijn de nieuwe trend voor mobiele conversie optimalisatie. Dit zijn pagina’s die zodanig geoptimaliseerd zijn dat ze zo snel mogelijk laden op mobiele apparaten. Hierdoor wordt het gebruiksgemak van de website verhoogd, wat weer kan leiden tot meer conversies.

Websites die met Wordpress zijn gebouwd kunnen eenvoudig gebruik maken van AMP door een plug-in te downloaden. Maak je veel gebruik van widgets of interactieve data? Dan is AMP minder geschikt voor jouw website.

Privacy – In mei 2018 zal de nieuwe privacywet van kracht gaan. Met deze wet wil de overheid ervoor zorgen dat jouw (online) privacy beter gewaarborgd wordt. Voor online marketeers kan dit grote gevolgen hebben. Zo moet men een uitgebreide keuze krijgen in welke data wel en niet geregistreerd mag worden. Wanneer jouw website niet aan de nieuwe regels voldoet zouden hier flinke sancties tegenover staan. Wat dit precies inhoudt is nog niet bekend, maar alvast een plan opstellen voordat het te laat is raden we zeker aan!

Online marketing infographic

Bekijk onze online marketing infographic, inclusief de trends hieronder of op ons Pinterest account.

Meer weten over online marketing en onze werkwijze? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 076 501 80 21 of info@postads.nl.

Infographic: wat is online marketing in 2018?

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...