Wordt RankBrain de nieuwe focus?

- door

★★★★☆ In 2015 werd het nieuwste programma van Google genaamd RankBrain geïntroduceerd. Deze vorm van kunstmatige intelligentie is toentertijd ontwikkeld om voornamelijk long-tail zoekvragen van Google-gebruikers te interpreteren en ze zodoende de juiste resultaten te laten zien. Doordat Google zelf in 2015 heeft aangegeven dat RankBrain in de toekomst een belangrijke ranking-factor zal zijn bleven veel online marketeers op scherp staan. Tot op heden zijn er echter nog geen enorme wijzigingen in online vindbaarheid en aantal bezoekers te herkennen. Veel online marketeers vragen zich nu dus af; wat wordt de invloed van RankBrain en hoe kunnen wij ons daarop voorbereiden? In dit artikel bespreken we een aantal voorspellingen.

Check/refresh je zoekvolume onderzoek

RankBrain is in het leven geroepen om lastige zoekvragen van mensen met zogeheten “Artificial Intelligence” te interpreteren. Om een voorbeeld te geven: stel, je bent in een Amsterdam en je hebt zin in een lekkere slice pizza. Doordat je niet weet waar je moet zijn pak je je telefoon en vraag je het aan Google. Eenmaal op de site van de zoekmachine typ je “Beste slice van Amsterdam”. Zoals je hieronder ziet begrijpt Google dat je het in dit geval over een stuk pizza hebt, waardoor de zoekresultaten zich hier automatisch naar aanpassen.

Een goede inschatting maken van alle synoniemen die mensen kunnen bedenken voor jouw product is één van de manieren om ook met RankBrain goed te blijven scoren. Check dus welke trefwoorden je op dit moment gebruikt en denk goed na over mogelijke alternatieve woorden zodat men jou ook op deze trefwoorden gemakkelijk kan vinden. Één trefwoord per pagina is met RankBrain wellicht dus niet voldoende. Kies dus voor bredere en meerdere trefwoorden om er tevens voor te zorgen dat je content uniek blijft.

RankBrain

Optimaliseer jouw website voor mobiele gebruikers

Op dit moment wordt 15% van alle zoekvragen door RankBrain behandeld. In veel gevallen gaat het hierbij om ad-hoc zoekvragen van mensen die op zoek zijn naar een bepaalde locatie, winkel of product. Doordat dergelijke zoekvragen over het algemeen het meest via smartphones worden gesteld is het van belang dat jouw site gebruiks- en mobielvriendelijk is. Denk hierbij aan een mobile-friendly weergave en een logische interne linkstructuur waarmee je jouw bezoeker precies naar datgene wat ze zoeken kunt leiden.

Schrijf verleidelijke snippets

Larry Kim, CTO van Wordstream, is ervan overtuigd dat RankBrain’s “Relevance Score” gelijk staat aan de “kwaliteitsscore” van Google AdWords. Hij raadt dan ook aan om te focussen op het verbeteren van de organische click-through-rate aangezien dit dus, net als de kwaliteitsscore van AdWords, invloed heeft op je zichtbaarheid. Is je CTR niet echt hoog te noemen? Schrijf dan de meest verleidelijke snippets om jouw potentiële klant te triggeren. Denk hierbij na over wie jouw klant is en waar hij naar op zoek is en laat dit terug klinken in je paginatitel en meta-omschrijving.

Met een hogere organische CTR zou je dus, volgens Larry Kim, ook een hogere “Relevance Score” in Rankbrain moeten krijgen, waardoor je automatisch beter zichtbaar bent bij de zoekvragen die door dit programma worden behandeld.

Schrijven zoals je praat

Dit is moeilijker dan je denkt, maar kan in de toekomst wel erg belangrijk worden. Naast het feit dat veel long-tail zoekvragen op een soort mondelinge manier worden gesteld moeten online marketeers tegenwoordig ook rekening houden met voice search. Dit laatste heeft het laatste jaar al flink wat terrein gewonnen, waardoor het zeker niet gek is om de teksten op jouw site eens goed te checken en echte schrijfwoorden achterwege te laten.

Het feit blijft helaas dat we niet “officieel” kunnen optimaliseren voor RankBrain. We kunnen het daarentegen wel in het achterhoofd houden wanneer we nieuwe teksten schrijven. Met de bovenstaande optimalisatie-tips kom je voor nu in ieder geval al een heel eind!

Uiteraard helpen we je hier ook graag bij! Neem hiervoor contact met ons op.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...