Zo vind je long tail zoekwoorden

- door

★★★☆☆  Komt er weinig traffic vanuit Google op jouw website? Dat kan komen doordat al die zoekwoorden waar jij graag op wilt scoren worden gedomineerd door websites met een enorme autoriteit binnen jouw branche. Er is echter een manier waarop je dit veel voorkomende probleem kunt omzeilen: gebruik long tail zoekwoorden. In dit blog leggen wij uit hoe je ze kunt vinden, hoe je de juiste zoekwoorden uitkiest en hoe je dit uiteindelijk toepast op jouw site om het zoekverkeer een enorme boost te geven.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn zoekvragen met (meestal) een lager zoekvolume, maar met een specifieke zoekvraag. Doordat de zoekvolumes lager zijn, is het makkelijker om te scoren op dergelijke zoekvragen. Een ander voordeel is dat mensen vaak al uit de oriënterende fase zijn en specifiek weten wat ze willen. Hierdoor is de kans groter dat ze de daadwerkelijke aankoop uiteindelijk op jouw website afronden.

grafiek long tail zoekwoorden

Een long tail zoekwoord hoeft echter niet altijd een laag zoekvolume te hebben. In dit onderzoek van Ahrefs is te zien dat zo’n 10% van de trefwoorden die meer dan een miljoen keer per maand op Google.com worden gezocht long tail zoekvragen (3 woorden of meer) zijn.

Er zit echter wel een verschil in long tail zoekwoorden met een laag en een hoog zoekvolume. Hoe groter het zoekvolume, hoe breder het onderwerp van de zoekvraag. Een goed voorbeeld van een long tail zoekvraag met een hoger zoekvolume is bijvoorbeeld “wat is online marketing”; een makkelijke zoekvraag die gemiddeld 390 keer per maand op Google.nl wordt ingetypt. Een specifieke long tail zoekvraag is bijvoorbeeld “LinkedIn B2B marketing”, wat gemiddeld 20 keer per maand wordt ingetypt. Deze 2 soorten long tail zoekvragen kunnen worden onderverdeeld in twee items: long tail met breed onderwerp en specifieke long tail zoekvragen, waarbij de laatste van de twee het makkelijkst is om snel op te scoren.

Hoe vind je ze?

1. Google’s suggesties

Een simpele manier om tot long tail zoekwoorden te komen, is door gebruik te maken van het algoritme van Google. De zoekmachine anticipeert namelijk bij het eerste woord dat jij intypt al wat jouw vraag zou kunnen zijn. Dit is mede gebaseerd op de zoekvragen van miljoenen andere gebruikers.

Google gebruik long tail zoekwoorden

Hierboven zie je een aantal long tail suggesties van Google die aansluiten op de ingetypte zoekvraag. Zoals je ziet, vult Google jouw zoekvraag niet alleen aan, maar gaat het ook op zoek naar andere relevante zoektermen. Noteer deze suggesties en check welke long tail zoekvragen bij jouw website passen.

2. Zoekfuncties van andere sites

Niet alleen Google maakt gebruik van een algoritme. Ook sites zoals bol.com (zeker handig voor webshops), YouTube en Marktplaats maken gebruik van een geavanceerde zoekfunctie waar jij ook zeker gebruik van kunt maken! Typ jouw long tail zoekvraag (of het hoofdonderwerp van de zoekvraag) in de zoekfunctie en bekijk de suggesties.

3. Hulpprogramma’s zoals Ahrefs

Heb je toegang tot hulpprogramma’s zoals Ahrefs of Moz? Dan kan je deze ook inzetten voor jouw zoektocht naar long tail zoekwoorden. Wij maken zelf gebruik van Ahrefs, wat je op de volgende manieren kunt inzetten:

  • Exploren met de Keywords Explorer

In het hoofdmenu van Ahrefs vind je het item “Keywords Explorer”. De naam zegt het eigenlijk al; deze tool zoekt relevante zoektermen voor jou op basis van het trefwoord dat jij intypt. De gevonden zoektermen kan je vervolgens filteren op basis van o.a. moeilijkheidsgraad, zoekvolume of het aantal woorden.

  • Checken welke andere long tail zoekwoorden je target

Heb je al een pagina geschreven voor een long tail zoekvraag? Dan kan je in Ahrefs zien welke zoekvragen hier ook mee worden getarget. Vul hiervoor de URL van de geoptimaliseerde pagina in en klik vervolgens op “organische zoektermen”. Je vindt dan o.a. de zoektermen, maar ook het bijhorende zoekvolume en de positie in Google.

Ahrefs gebruik long tail zoekwoorden
 

Voordelen van long tail zoekwoorden

Jouw website optimaliseren voor long tail zoekwoorden brengt verschillende voordelen met zich mee, zeker in markten met veel concurrentie en grote spelers. Zoals we ook in het begin van het blogartikel aan hebben gegeven, is het in het algemeen veel makkelijker om met dergelijke zoekvragen snel te scoren. Hoewel het zoekvolume vaak wat lager is, zorgen alle long tail zoekwoorden bij elkaar voor veel (relevant) verkeer naar jouw website. Dit is ook gelijk het tweede voordeel, zeker voor bedrijven die producten verkopen: scoor je goed met een specifieke long tail zoekvraag, dan is de kans ook erg groot dat een persoon het product bij jou gaat kopen. Zorg er dan wel voor dat de pagina ook daadwerkelijk goed aansluit bij de zoekvraag.

Wij werken voor veel verschillende branches, waaronder ook branches met een hoge concurrentie. Bij deze klanten maken wij vaak gebruik van zoekmachine optimalisatie voor long tail zoekvragen. Benieuwd of wij jou ook op deze manier kunnen helpen? Neem dan zeker contact met ons op!

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...