Wanneer we praten over online adverteren, dan denken de meeste mensen aan Google AdWords ofwel Google Ads. Ik zal jullie meer vertellen over het verschil tussen Bing Ads en Google Ads.
Coen van den Broek / Leestijd: 5 minuten
Door Windows 10 gratis aan te bieden aan gebruikers heeft Microsoft een relatief groot marktaandeel veroverd binnen de desktop markt, in 2014 had Bing namelijk nog maar een marktaandeel van 3,56%. Binnen Nederland ziet het marktaandeel van de zoekmachines voor kwartaal 4 in 2019 er als volgt uit:
Nederland | Desktop | Tablet | Smartphone |
---|---|---|---|
91,97% | 97,26% | 98,35% | |
Bing | 5,06% | 0,25% | 0,43% |
Yahoo | 1,01% | 0,43% | 0,25% |
Overig | 1,96% | 2,04% | 0,97% |
Het marktaandeel van Bing en Yahoo ligt vele malen lager dan het aandeel van Google. Toch is het gemiddeld aantal zoekopdrachten in de hele wereld behoorlijk hoog te noemen. Onderstaande cijfers zijn het dagelijks aantal zoekopdrachten wereldwijd en deze blijven stijgen:
Zoekmachine | Zoekopdrachten per dag |
---|---|
4.464.000.000 | |
Bing | 873.964.000 |
Yahoo | 536.101.505 |
Overig | 711.948.067 |
Google is en blijft de koploper binnen de zoekmachinewereld. Google heeft met haar eigen zoekmachine en Youtube een enorme grip op het zoekverkeer in Nederland. Toch laten veel bedrijven bijna 9% van het zoekverkeer lopen door geen Bing Ads te gebruiken. Het Bing Ads netwerk bevat ook alle zoekvragen van Yahoo, doordat Bing en Yahoo samenwerken als zoekpartners. We kijken naar de voordelen en nadelen van Bing om te bepalen of het advertentieplatform interessant kan zijn voor jouw bedrijf.
Het doorklikpercentage (click-through-rate) is het aantal klikken op je advertentie gedeeld door het aantal keer dat je advertentie is vertoond. Gemiddeld ligt de CTR van Bing Ads veel hoger dan bij Google AdWords. Uit diverse case studies komt er naar voren dat de CTR bij Bing wel 34% hoger ligt dan bij AdWords. Hierbij moet wel rekening worden gehouden met het feit dat er lichte variaties zitten in het advertentie formaat, wat kan bijdragen aan de verschillen.
De gemiddelde CPC (costs per click) of wel de kosten per klik op je advertentie verschillen enorm binnen AdWords en Bing Ads.
We hebben verschillende accounts van PostAds bekeken die gebruik maken van zowel Bing Ads als AdWords. Hierbij zien we dat Bing Ads gemiddeld 36% goedkoper is per CPC in gelijke campagnes.
Adverteren in Bing is dus vaak veel goedkoper dan in AdWords.
Uit onze cijfers blijkt dat de gemiddelde CPA (cost per action) in Bing 26% lager ligt dan in AdWords, met enkele uitschieters waar het verschil in campagnes zelfs op 66% uitkomt. Het conversiepercentage van Bing ligt gemiddeld 1,7% hoger dan bij Google.
Uit een onderzoek van Bing zelf komt naar voren dat de gemiddelde orderwaarde van Bing hoger ligt dan in Google. Hiermee wil het bedrijf ook aantonen dat bezoekers via Bing eerder geneigd zijn echt een bestelling te plaatsen. De cijfers komen uit 2014, maar Bing geeft aan dat Bing gebruikers 6,8% meer geld uitgeven dan Google gebruikers. Voor meer informatie klik hier!
Gemiddelde percentages t.o.v. AdWords
Bing Ads | Percentages |
---|---|
CTR | + 34% |
CPC | - 36% |
CPA | - 26% |
Conversiepercentage | + 1,7% |
Orderwaarde | + 6,8% |
Gebruikers van Google Ads zullen waarschijnlijk al wel hebben gemerkt dat de concurrentie bij Google in bepaalde branches behoorlijk hoog is.
Door het veilingsysteem waarbij bedrijven bieden op zoekwoorden worden deze kosten opgevoerd. Hierdoor kan je als bedrijf soms enorm veel betalen voor een toppositie. Doordat Bing kleiner is op vele vlakken, zijn er ook minder gebruikers van het advertentieplatform. Hierdoor is de concurrentie veel lager en behalen bedrijven sneller topposities binnen de Bing zoekresultaten.
Wat veel online marketeers weten is dat afbeeldingen eerder publiek naar je website trekken dan berichten zonder afbeeldingen. Bing speelt hier handig op in door in de betaalde resultaten afbeelding-extensies toe te voegen.
Google heeft hier in het verleden mee geëxperimenteerd, maar dit is nooit op dezelfde wijze doorgevoerd. Momenteel is Google hier nog steeds mee bezig, de functie zal ’Visual Sitelinks’ gaan heten. De huidige status van deze toepassing is nog niet bekend.
Natuurlijk is Bing adverteren niet plotseling het gouden ei van 2018. Er zitten enkele nadelen aan het platform die benoemd moeten worden om een eerlijk antwoord te kunnen geven op de vraag of dat Bing Ads de moeite waard is. De volgende onderdelen zijn niet alleen de nadelen van Bing Ads, maar ook de voordelen van Google AdWords.
Zoals al eerder is aangegeven, heeft Bing ondanks haar groeiend marktaandeel maar een beperkt deel van de markt in handen. Hierdoor is het bereik van Bing veel beperkter dan Google. Daarnaast zitten er ook verschillen in de doelgroepen van beide platformen.
40% van de Bing gebruikers is tussen de 35 en 54 jaar oud. 44% van deze gebruikers is getrouwd en heeft gemiddeld een hoger inkomen. Google gebruikers zijn vaak jonger.
Bing heeft relatief weinig marktaandeel op het gebied van smartphones en tablets. Google bezit door haar samenwerking met Apple een enorm aandeel binnen de zoekmachinemarkt op smartphones. Deze samenwerking houdt in dat Google een kleine 3 miljard dollar heeft betaald om de standaard zoekmachine te blijven bij de iPhone.
Deze samenwerking met Apple zorgt ervoor dat er minder ruimte overblijft voor Bing en Yahoo, die respectievelijk 0,43% en 0,25% marktaandeel bezitten. Google is hier de grote koploper met 98,35%.
Google Ads biedt adverteerders veel mogelijkheden als het gaat om het targeten van je doelgroep binnen het advertentieplatform. Stel dat je als bedrijf mensen in en rondom Breda wil bereiken. Binnen Google Ads kan je ervoor kiezen dat je advertenties alleen worden vertoond in de stad Breda, maar ook de gemeente Breda of zelfs in een zelf gekozen straal qua kilometers rondom Breda. Binnen AdWords kan je je advertenties dus focussen op hele specifieke locaties.
Binnen Bing is dit momenteel nog niet mogelijk. Hier kan je alleen de grote Nederlandse steden targeten, maar niet de kleine niche gemeentes die veel voor een bedrijf kunnen betekenen.
Google heeft door de jaren heen een enorm partnernetwerk opgebouwd. Iedere website kan door middel van AdSense advertentieruimte vrijmaken op de website. Bij Bing ligt dit iets anders. Jouw advertenties komen via het partnernetwerk enkel in beeld binnen Bing en het Yahoo Netwerk. Ook hier zijn partnerwebsites, maar momenteel is het niet mogelijk om hier een keuze in te maken, in tegenstelling tot Google. Wel kun je zodra je advertentie draait slecht presterende partner websites uitschakelen. Je advertenties zullen dan niet meer getoond worden op deze minder presterende pagina's.
Google AdWords biedt je diverse manieren om te betalen. Dit kan zijn d.m.v. een automatische betaling, een handmatige betaling en je kan een bedrag storten waarvan je advertentie budgetten worden afgeschreven. Ook kan je maandelijks een factuur ontvangen die je zelf moet overboeken. Dit laatste is echter alleen mogelijk wanneer je een maandelijks bedrag van € 5.000,- besteedt aan Ads. Je kan in Google Ads betalen middels een automatische incasso, creditcard of iDeal.
Bij Bing Ads zijn er minder opties. De standaard optie voor Bing is om vooraf te betalen. Gebruikers die meer dan € 1.000,- besteden kunnen een advertising account aanvragen. Hierbij heb je als gebruiker dan wel de optie om achteraf te betalen. Vooraf betalen kan gedaan worden d.m.v. een creditcard, debitcard of overschrijving. Achteraf betalen dan alleen met een credit- of debitcard.
Adverteren via Bing Ads biedt enorm veel voordelen ten opzichte van Google Ads. De prestaties zoals CTR en CPA zijn beter en de kosten zijn lager dan bij Google Ads.
Maar door het relatief kleine marktaandeel van Bing is enkel Bing Ads voor veel bedrijven niet voldoende om rendabel te blijven. Daarom adviseren we altijd om te beginnen met Google Ads. Google heeft een groter bereik, een beter partnernetwerk en is beter bij te sturen door bijvoorbeeld de specifiekere locatie targeting.
Zodra AdWords goed loopt is het verstandig om Bing Ads als aanvulling te gebruiken. Het platform biedt een zeer koopkrachtige en voornamelijk volwassen doelgroep. Door Bing Ads in te zetten bereik je die doelgroep en zullen de kosten per conversie daar lager zijn dan in AdWords.
Wij zetten Bing Ads in binnen onze Multi Funnel strategie, waarbij we altijd zorgen dat de advertenties in Bing de complete online strategie versterkt.
Wil je weten of adverteren in Bing ook voor jouw bedrijf interessant is? Of wil je meer informatie over Bing Ads? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij onderzoeken de advertentie mogelijkheden. Wij helpen jou graag met een fantastische online marketing strategie.
Ook adverteren op social media, maar geen idee waar te beginnen? Wij denken graag mee!