Wij optimaliseren websites door zoekmachine optimalisatie toe te passen binnen onze Multi Funnel strategie. Hierbij worden websites geoptimaliseerd om bovenaan in Google te komen. Google gaat de resultaten van de zoekmachine steeds beter afstemmen op de behoeften van een gebruiker die een zoekvraag stelt. Dit houdt in dat lokale resultaten veel belangrijker gaan worden.
Wanneer je Googlet op een "online marketing bureau" wil je in de meeste gevallen de beste online marketing bureaus die bij jou in de buurt zitten te zien krijgen. Door het goed toepassen van lokale SEO optimalisaties, zorg je dat je snel naar voren komt op de juiste termen in jouw regio. We geven 6 tips waarmee je zelf meteen je lokale SEO optimaliseert. De verbeteringen zijn direct zichtbaar en zullen ook op de lange termijn kwalitatief zijn.
Google My Business (GMB) kan gezien worden als een verzamelnaam voor Google Maps, Google+ en Google Places. Ieder bedrijf zou dit goed ingericht moeten hebben, want hiermee kom je ook beter naar voren in het Knowledge Panel (het blok aan de rechterkant) in Google.
Wanneer je dit nog niet ingesteld hebt voor je eigen bedrijf, kan je je aanmelden via google.com/business. Je registreert daar jouw bedrijf en verifieert je vermelding via een code die je via post opgestuurd krijgt. Het moet uiteraard je eigen bedrijfsadres zijn, een postbus mag niet.
Nadat de GMB is aangemaakt, is het verstandig om deze als volgt te optimaliseren:
Bekijk de Google video met uitleg van het bewerken van jouw GMB.
Je Google My Business is geoptimaliseerd, nu zorgen we dat ook je website perfect is. Als je een opticien bent in Breda, zorg dan ook dat je volledige website gericht is op het publiek wat bij jou brillen komt uitzoeken en om advies komt vragen.
Dit doe je door de contactpagina volledig te optimaliseren:
(Uiteraard hebben we de eigenaar op de hoogte gebracht van deze tip en hij heeft de meta titel direct aangepast).
Reviews worden steeds belangrijker voor je bedrijf. De meeste klanten die wij krijgen, kennen ons door mond-op-mond reclame. Zij vonden de ervaring van andere personen een belangrijk aspect, waardoor ze ons uiteindelijk kozen.
Ook zal mond-op-mond reclame online versterkt worden doordat recensies een belangrijker onderdeel gaan worden in de zoekmachine. Steeds vaker zie je aanbevelingen in het Knowledge Panel en worden sterke quotes uit recensies gebruikt. Als bedrijf kan je hier goed op inspelen door regelmatig recensies te vragen van klanten.
Je klanten kunnen deze recensies plaatsen op Google, Facebook, maar ook op sites zoals Zoover, Yelp en TripAdvisor. Zeker voor de reisbranche is de laatstgenoemde natuurlijk van belang. Op dit moment worden er steeds meer recensies van Google en Facebook getoond, maar ook van platformen zoals Iens, Reisgraag en de Telefoongids. Naar verwachting zal Google de recensies van steeds meer plaatsen gaan halen.
Wanneer je het voor de klanten makkelijk wilt maken om een recensie achter te laten op Google, creëer dan een korte link hiervoor. Dit kan via deze pagina: https://supple.com.au/tools/google-review-link-generator/
Je krijgt dan een link zoals deze: https://goo.gl/vPGHFp waar je bezoekers direct vraagt om een recensie achter te laten.
Een technische optimalisatie die je lokale SEO versterkt is het goed inzetten van structured data, ook wel Microdata genoemd. Hiermee zorg je dat zoekmachines en andere systemen jouw adres makkelijk in hun database kunnen gebruiken.
Structured data kan ingezet worden voor adresgegevens, producten in je webshop, recensies en uitgebreide informatie zoals boekingsdata in een hotel.
Het inzetten van structured data doe je via de code op je website met vaste html-codes. Deze kan je vinden via Schema.org.
Wanneer je dit goed inzet, gaat Google deze gegevens gebruiken om lokale resultaten beter af te stemmen op de zoekvraag.
Volgens Google worden 4 van de 5 zoekvragen gesteld om lokaal resultaten te krijgen. Het is dus verstandig om lokaal ook goede vermeldingen te hebben.
Het is een vorm van linkbuilding om dit goed in te richten en is zeker van belang voor je lokale SEO strategie.
Voorbeeld: wanneer je een bedrijf bent dat huishoudelijke hulpen voor senioren biedt, dan is het goed om een link te hebben op de gemeente website waar jouw diensten aangeboden worden.
Er zijn uiteraard verzamelwebsites waar je je link kan aanmelden, zoals startpagina's. Het is van belang dat je dan ook de lokale pagina's en directories hiervoor uitkiest.
De beste websites kan je vinden door in Google te zoeken op "plaatsnaam bedrijven". Op die manier krijg je de actieve pagina's en zie je direct of dit interessant is.
De lokale links zijn belangrijk, maar in sommige gevallen wil je meer bieden dan alleen een link in een directory. In dat geval is het goed om informatie te delen met lokale magazines, kranten of (tech)-zines.
Wanneer je bijvoorbeeld een platenzaak in Breda hebt, dan is het goed om je informatie over de 10 beste jazz-platen als een gast artikel in te sturen naar BredaVandaag.nl of naar de Mezz (concertzaal in Breda). Je geeft dan leuke content voor die websites en zorgt dat er vanaf dat artikel ook een link naar je eigen website wordt geplaatst. Hierdoor werk je lokaal aan de betere vindbaarheid, maar ook direct aan je naamsbekendheid.
Bovenstaande tips zijn zelf door te voeren en zorgen direct voor betere lokale vindbaarheid.
Wil je meer uit lokale SEO optimalisatie halen en wil je meer rendement uit je website halen? Als SEO-specialisten zijn we altijd op de hoogte van de laatste optimalisatiemogelijkheden. Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag via onze Multi Funnel strategie zodat we jouw doelstellingen behalen.