Google Ads helpt bedrijven om doelgericht te adverteren en omzet te genereren. Het verleid potentiële klanten om jouw website te bekijken en over te gaan tot actie. Ik zal meer vertellen waarom het zo belangrijk is om jouw concurrenten in de gaten te houden!
Coen van den Broek / Leestijd: 3 minuten
Het optimaliseren van het Ads account is onder andere van belang omdat concurrenten niet stil zitten. Als adverteerder is het interessant om je campagnes te vergelijken met die van concurrenten. Zo word je je ervan bewust welke concurrenten in dezelfde categorie adverteren en kun je deze informatie meenemen bij het doorvoeren van optimalisaties.
Wanneer je zoekt op jouw zoekwoorden in Google, zie je de advertenties van jouw organisatie en van directe concurrenten. De posities waarin de advertenties worden weergegeven wisselen echter continu en zijn afhankelijk van een aantal factoren, zoals de kosten per klik (CPC, cost per click). Bekend is dat de daadwerkelijke kosten per klik afhankelijk zijn van de kwaliteitsscore van de bestemmingspagina en de maximale CPC die de adverteerder onder jou bereid is te betalen. Hierdoor weten we dus nog niet of vertoonde concurrenten hun campagne optimaal hebben ingericht, of dat zij alleen meer budget beschikbaar hebben.
Meer informatie is beschikbaar in het Ads rapport Veilinginzichten. Dit rapport toont welke concurrenten in dezelfde veiling deelnemen en hoe zij presteren in vergelijking met jouw bedrijf. Het rapport is in de oude Ads Interface te vinden via Campagnes – Details – Alle of Geselecteerde veilinggegevens. In de nieuwe Ads Interface is het rapport te vinden via Zoekwoorden - Zoektermen - Inzicht in de Veiling. Google toont hier een aantal statistieken die kunnen helpen met het optimaliseren van je advertenties:
Het belangrijkste inzicht dat het rapport Veilingstatistieken toont is wie de belangrijkste concurrenten zijn die adverteren in dezelfde categorie. Ook kun je het snel opmerken wanneer nieuwe bedrijven intreden in de markt waarin jij je bevindt. Bovendien kun je uit het vertoningspercentage afleiden wat het relatieve budget van jouw concurrenten is in vergelijking met jouw budget.
Een laag vertoningspercentage bij belangrijke zoekwoorden kan erop wijzen dat het budget verhoogd zou moeten worden om meer vertoningen bij relevante bezoekers te realiseren. Wanneer je een hoog overlap-percentage hebt met concurrenten, is het aan te raden om je advertentie aan te passen. Zo zorg je ervoor dat jouw advertentie beter uitkomt en potentiële klanten meer aangesproken worden dan door andere getoonde advertenties. Wanneer je ziet dat de advertenties van belangrijke concurrenten vaak op een hogere positie worden vertoond, kun je besluiten om je bod aan te passen of de kwaliteitsscore van de bestemmingspagina te verbeteren.
Om jouw Google Ads account te blijven optimaliseren is tijd en kennis nodig. Wanneer je deze niet voldoende hebt, is het een goede optie om Ads uit te besteden aan een specialist. PostAds is gecertificeerd Google partner en helpt u graag uw doelen te behalen met behulp van de Multi Funnel methode. Lees meer over online marketing bureau PostAds en onze werkwijze op de website. U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen via 076 501 80 21 of info@postads.nl
Ook adverteren op social media, maar geen idee waar te beginnen? Wij denken graag mee!