De social media-app TikTok: wie kent het niet? Het uit China afkomstige filmpjesplatform groeit als kool. Niet alleen in de hoeveelheid content, maar ook in het aantal miljoenen gebruikers. Dat maakt het een bijzonder aantrekkelijk platform voor adverteerders.
Maar hoe werkt de app precies? Wie zijn de gebruikers? Wat voor content is er op TikTok te vinden? Waarom loont adverteren op TikTok?
Belangrijke vragen die wij in dit blog voor jou gaan beantwoorden. Ten eerste: wat typeert TikTok? Het sociale media-kanaal staat bekend om zijn short-form video's. Daarin staan creativiteit, inspiratie en uniciteit centraal.
Oftewel: hele korte video's. Er is vaak sprake van dansvideo's, meestal ondersteund door herkenbare liedjes. Ook zingen en playbacken spelen een grote rol in de gemiddeld zo'n 15 seconden durende filmpjes.
Jongeren kunnen zich creatief uiten op TikTok. Op TikTok telt het aantal likes op jouw filmpje niet, maar juist de inhoud ervan. Zo kan een doldwaas filmpje uit het niets trending worden. En gaan gebruikers vanuit daar weer een hashtag challenge met elkaar aan.
Dat het medium populair is, blijkt wel. TikTok telt in Nederland namelijk al zo'n 5 miljoen gebruikers. Wat dat per klik wel niet oplevert. Dit biedt jouw bedrijf riante mogelijkheden om jouw doelgroepen te bereiken.
Er is een enorm potentieel. Maar dat heeft ook te maken met de manier waarop je het oppakt. Er zijn namelijk verschillende manieren hoe je kunt adverteren.
Daarin spelen influencers een cruciale rol. Bijvoorbeeld bij het promoten van producten op TikTok. Doorgaans hebben zij een sterke band met hun volgers. Daarom is het van essentieel belang dat advertenties authentiek aanvoelen en niet te 'gemaakt' zijn.
Als adverteerder adviseren wij, van Postads, om juist geen 'gewone' advertentie te maken. Deze in ieder geval niet op te maken als advertentie. Onze aanbeveling: maak geen advertenties, maar maak TikToks!
Hoe doe je dat? Simpel! Creëer content die lijkt op de 'normale' TikTok-video's. Authentieke inhoud werkt namelijk beter dan standaard branding video's. Deze standaard branding video's, puur gericht op het product, werken beter op Instagram of Facebook.
Het is belangrijk om dicht bij de stijl van de influencer te blijven. Zo behoud je jouw geloofwaardigheid.
Op TikTok bouw je vrij snel een relatie op tussen je bedrijf en de consument. De gemiddelde customer journey ofwel koopreis op TikTok bedraagt slechts drie minuten. Daarbij doorlopen de gebruikers fases Awareness, Consideration en Decision op hoog tempo.
Je moet daarom zorgvuldig nadenken over je TikTok-promotie. Zodat je in die korte tijd vertrouwen opbouwt en acties stimuleert. Beter neem je daar wat extra tijd voor.
Social media platform TikTok beweert dat de kijkers de video's beter onthouden. Beter dan op andere platforms het geval is. Ze worden naar verluidt 13% beter onthouden dan andere digitale video's.
De TikTok-video's worden zelfs 23% beter onthouden dan tv-commercials. Dit biedt enorme kansen voor adverteerders om blijvende indrukken te maken op hun doelgroep.
Hoewel TikTok aanzienlijke mogelijkheden biedt, betekent dit niet dat andere platforms moeten worden genegeerd. De combinatie van adverteren op dit sociale medium en andere kanalen vormt een krachtige marketingmix.
De mogelijkheden om te adverteren op dit populaire sociale medium zijn immens. Denk aan bereik, websitebezoekers en app-installaties. Of aan video-views, leadgeneratie, community-interactie en conversies. Deze doelstellingen stellen je in staat om specifiek te richten op de gewenste resultaten in jouw marketingfunnel.
TikTok benadrukt de drie belangrijkste pijlers van succesvolle content: creativiteit, inspiratie en uniciteit. Het Creator Center biedt hulpmiddelen om je te helpen bij het maken van effectieve TikTok advertenties.
Adverteren op TikTok voor jouw bedrijf?
TikTok wordt geconfronteerd met juridische kwesties met betrekking tot de verzameling van gegevens. En het gebruik van die gegevens. Ouders moeten altijd alert blijven op wat hun kinderen op TikTok zien en doen. Wat hun kinderen op het medium uitvoeren.
Al met al biedt TikTok geweldige kansen. Wel vereist het gebruik ervan creativiteit, strategie en oplettende aandacht voor ethische kwesties. Als je deze principes volgt, zet je succesvolle TikTok-campagnes op. En laat je je merk groeien op dit populaire platform, want dat is wat je wilt!
Ook adverteren op social media, maar geen idee waar te beginnen? Wij denken graag mee!
Ook adverteren op social media, maar geen idee waar te beginnen? Wij denken graag mee!
ja, graag!