5 Instagram tips voor bedrijven

- door

★★★☆☆ Update maart 2018: We hebben een update toegevoegd. Het is voortaan namelijk mogelijk om je geplande Instagram posts ook te posten zonder notificatie.

Eerder lichtte Corné al toe of Instagram iets is voor jouw bedrijf. We gaan nu verder in op dat artikel en bespreken 5 doelgerichte Instagram tips voor bedrijven om jouw profiel te verbeteren. Hoewel deze tips zich richten op Instagram voor zakelijk gebruik, kun je ze ook prima toepassen op jouw persoonlijke profiel zodat je ook die kan laten groeien.

Tip 1: Richt je profiel goed in

De inrichting van jouw profiel overtuigt mensen en moet direct vertellen waar jouw Instagram over gaat. Hiervoor hebben we een aantal quick wins op een rij gezet die voor iedereen van toepassing zijn:

  • Neem in je omschrijving op wat je precies doet; of je pagina nu over voetbal gaat of dat je een bedrijf hebt en schoenen verkoopt. Laat het direct weten met een korte pay-off. Een goed voorbeeld is het volgende:

“PostAds Multi Funnel Marketing Breda. Alle online marketing kanalen inzetten om een doelstelling te behalen.”

  • Voeg jouw website toe zodat er direct naar jouw producten of diensten gekeken kan worden.
  • Heb je een vaste locatie? Voeg deze dan toe zodat jouw pagina ontdekt kan worden wanneer mensen op een bepaalde plaats zoeken.
  • Gebruik je Instagram zakelijk? Schakel over naar een bedrijfsprofiel. Zo heb je inzicht in welke berichten goed presteren, wanneer jouw volgers online zijn en advertentieprestaties. Daarnaast is het mogelijk om een ‘contact’ knop aan je profiel toe te voegen waar je een routebeschrijving, telefoonnummer en e-mail aan kan koppelen. Zo weten mensen op Instagram jouw bedrijf te vinden en hoe ze contact met je op kunnen nemen.

Tip 2: Gebruik foto’s van goede kwaliteit

Instagram is en blijft een fotoplatform vanuit zijn oorsprong, ook al wordt het steeds zakelijker. Een goede foto posten is dan ook één van de redenen dat je meer likes, volgers en exposure krijgt op dit platform.

Maak gebruik van een scherpe afbeelding, of je ze nu zelf vormgeeft met Photoshop of zelf fotografeert. Gebruik je Instagram als bedrijf? Zorg dat je zakelijke afbeeldingen afwisselt met de vrijdagmiddagborrel, jullie gezamenlijke lunch of andere ontwikkelingen die een kijkje achter de schermen geven. Hierdoor kom je benaderbaar over en kunnen volgers zich beter inleven en verplaatsen in de bedrijfscultuur.

Instagram tips voor bedrijven: Instagram Stories

Tip 3: Word een actieve Instagrammer

Misschien wel één van de belangrijkste Instagram tips voor zowel bedrijven als privé: wees actief. Jouw activiteit bepaalt veel voor de vindbaarheid van jouw Instagram-pagina, jouw positie in het algoritme en de betrokkenheid van je volgers. Het doel van je Instagram en wat voor soort account je hebt beïnvloeden natuurlijk ook hoe vaak je gaat posten. Probeer in ieder geval iedere week te posten zodat jouw Instagram feed altijd relevant is en nieuwe bezoekers zien dat je Instagram of bedrijf leeft.

Instagram posts automatisch posten

Om het jezelf makkelijk te maken, zou je jouw Instagram posts voor een periode kunnen inplannen en automatisch laten posten. Op deze manier heb je daar geen omkijken meer naar en kan je je focussen op spontane berichten en stories.

Automatisch publiceren van Instagram posts is mogelijk met de Later App. Je foto wordt dus automatisch op de geplande tijd op Instagram geplaatst, zonder push notificatie!

Deze functie is alleen beschikbaar voor zakelijke Instagram profielen. Hierbij is het een vereiste dat je Instagram account gekoppeld is aan je Facebook bedrijvenpagina. Tot nu toe is het automatisch posten alleen nog beschikbaar voor het plaatsen van enkele foto’s. Voor carrouselposts en video’s krijg je nog wel een melding voor het plaatsen. En het allerleukste ervan is dat de app volledig gratis beschikbaar is.

Stories

Naast dat je actief bent op je Instagram feed is het ook belangrijk om gebruik te maken van de Stories functie. Met deze functie sta je direct bovenaan de feed van jouw volgers en er is geen betere positie dan deze toppositie. Zorg dat je jouw Stories goed vormgeeft met de functies die Instagram jou biedt.

Wist je dat de Stories ook op de Explore-pagina weergegeven kunnen worden en dat hier meer dan 100 miljoen mensen per dag naar kijken? Instagram Stories voor zakelijk gebruik zijn dus zeker de moeite waard.

Stories als bedrijf

Laat een collega vloggen, doe een 24uurs-aanbieding die ge-screenshot kan worden of laat het nieuwe kantoor zien. Dit zijn slechts enkele ideeën voor jouw bedrijf. Het belangrijkste is dat je Stories aansluiten bij jouw identiteit en de interesses van je volgers.

Tip 4: Wees betrokken bij je volgers

Of je Instagram nu zakelijk of persoonlijk gebruikt, betrokkenheid bij je volgers is altijd belangrijk. Dit heeft veel voordelen; naast dat je een community opbouwt zullen je volgers ook vaker naar jouw pagina kijken. Hierdoor zien hun volgers jouw reactie in hun overzicht en bereik je nieuwe mensen.

Instagram tips voor betrokkenheid:

  • Reageer op de foto’s van je volgers
    • Heb je een Instagram voor jouw webshop? Bedank je volgers met een reactie onder hun foto!
  •  Creëren jouw volgers leuke content? Repost de foto’s met een tag naar die persoon als blijk van waardering.
  • Volg je fans zodat ze zien dat jij hen waardeert.

Tip 5: #Hashtags

Maak gebruik van hashtags. Met hashtags kan je je doelgroep beter bereiken en presteert jouw afbeelding beter - veel beter. Voeg de hashtags nooit toe aan je caption, maar reageer onder je eigen afbeelding. Zo ziet niemand direct de hashtags en dit staat een stuk mooier.

Welke hashtags moet ik gebruiken?

Dit is per persoon of bedrijf verschillend. Naast dat je een eigen hashtag claimt (zoals je bedrijfsnaam of een slogan) moet je de andere hashtags afstemmen op de foto die je gaat posten:

  • Claim je eigen hashtag en maak hier altijd gebruik van
  • Plaats je hashtags in een losse reactie onder jouw foto
  • Stem je hashtags af op de foto die je gaat plaatsen
  • Probeer een combinatie te maken van hashtags die veel en weinig verkeer hebben
  • Voeg nooit meer dan 20 hashtags per foto toe

Zo ziet jouw toekomstige insta-post eruit

Hieronder een kleine cheatsheet met betrekking tot een goede Instagram post. We raden je aan om dit altijd toe te passen, op iedere post!

  • Goede kwaliteit foto
  • Duidelijke caption (beschrijving van de foto)
  • Tag de locatie waar de foto is genomen. Is dit bij jouw bedrijf? Tag jouw bedrijfslocatie
  • Jouw eigen hashtag en hashtags die afgestemd zijn op de foto in een losse reactie
  • Bedank de likers en de mensen die reageren met een vind ik leuk of een follow

Meer weten over online marketing en onze Multi Funnel werkwijze? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 076 501 80 21 of info@postads.nl.

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...