Adverteren op Instagram

Sinds 2015 is het mogelijk om in Nederland te adverteren op Instagram. Het visuele platform is nog steeds enorm populair onder jongeren en geeft jouw merk de mogelijkheid om eenvoudig een grote doelgroep te bereiken. Lees hier wat de mogelijkheden en de voordelen zijn van adverteren op Instagram

Update: Januari 2020

Adverteren op Instagram

Wat is Instagram?

Instagram is een gratis mobiele app waarmee je digitaal foto’s en films kunt maken en deze direct met elkaar kunt delen. De social app staat bekend om de verschillende filters die je over je foto of film kunt plaatsen. Je volgers kunnen deze vervolgens liken en sharen. Je hebt in één klap een groot bereik!

Instagram heeft sinds 2019 meer dan één miljard actieve maandelijkse gebruikers waarvan er ruim 500 miljoen gebruikers dagelijks inloggen over de hele wereld. 60% van de gebruikers is 30 jaar of jonger. In Nederland zijn er 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers, hiermee is het visuele platform een van de hardst stijgende social media platformen van afgelopen jaren.

Instagram advertertenties

Instagram biedt vier typen advertenties, namelijk: Image-, Video-,Carousel en Instagram stories advertenties.

Een Image advertentie bestaat uit een foto met beschrijving. Video advertenties tonen een video van maximaal 30 seconden. Carousel advertenties geeft adverteerders de mogelijkheid om meer afbeeldingen in één advertentie te gebruiken. Middels het swipen krijg je maximaal tien afbeeldingen te zien. Het doel van een advertentie kan hiermee beter worden gecommuniceerd en hiermee geef je de bezoeker er een gevoel bij. Eigenlijk een soort van storytelling. Als laatste heb je via Instagram stories de mogelijkheid om een foto of video maximaal 15 seconden te vertonen aan je doelgroep.

Als toevoeging kan je bij elk type advertentie een call-to-action button plaatsen, waarin je bijvoorbeeld direct een aankoop kunt doen, een app kunt downloaden of bezoekers naar een bepaalde landingspagina sturen.

De advertenties krijg je op je feed te zien op basis van je interesses, de mensen en bedrijven die je volgt en de informatie die je op Facebook hebt ingevuld. De advertenties verschijnen in je feed, ook wanneer je het merk, product of dienst niet volgt. Mocht de advertentie jou alsnog niet interesseren kan je deze verbergen door rechtsboven in een advertentie op ‘Gesponsord’ en daarna op ‘Dit verbergen’ te tikken.

De belangrijkste call-to-action mogelijkheden zijn 

  • Clicks to website
  • Video views
  • Mobile App Installs
  • Mass Awareness 

De meeste call-to action mogelijkheden spreken voor zich. Mass awareness zal ik even toelichten. Met deze mogelijkheid creëert Instagram gegarandeerde impressies door de advertenties zo hoog mogelijk in de feed te plaatsen.

Targetmogelijkheden op Instagram

Instagram is sinds 2012 onderdeel van Facebook. Het plaatsen van Instagram advertenties loopt dan ook geheel via de Facebook Bedrijfsmanager wat de mogelijkheid geeft om specifiek je doelgroep te targeten. Voor zowel grote als kleine bedrijven is dit interessant, omdat je hiermee specifieke doelgroepen kunt bereiken. Wanneer je in de Facebook bedrijfsmanager je advertentie aanmaakt, kun je bij plaatsingen kiezen voor de Instagram feed en/of de Instagram stories. 

Visual is key voor succes

Instagram adverteren zal niet voor elk bedrijf van toepassing zijn. Bij Instagram gaat het om kwalitatief goede visuals. Met name de fashion-, travel- en food branche en grote winkelketens adviseer ik om Instagram Ads te gebruiken. Visual is key en juist voor deze branches is het belangrijk om je product aantrekkelijk neer te zetten. Je moet de bezoeker als het ware een gevoel meegeven, waarin hij zich mee kan identificeren.

Het is belangrijk om rekening te houden met de doelgroep dat zich op Instagram bevindt. Het spreekt voor zich om kwalitatief goede visuals te gebruiken. Gebruik de ruimte die je hebt ook goed en neem de tijd om goede visuals of foto’s te maken dat jouw doelgroep aanspreekt. Naast de originele vierkante afbeeldingen is het nu ook mogelijk om de afbeeldingen in panorama beeld te vertonen. Daarnaast kan een filter ook een hoop wonderen doen. Ben daarnaast vooral creatief met de tijd die je hebt. Bezoekers op Instagram haken snel af en scrollen weer verder. Probeer dus de aandacht te trekken met een aansprekende afbeelding of video en gebruik vooral niet teveel tekst.

Hou je ogen open

Zodra je advertentie draait is het belangrijk om deze niet uit het oog te verliezen. Kijk goed naar de resultaten en stuur bij wanneer deze tegenvallen. Draai eventueel meerdere campagnes tegelijk om te testen wat goed werkt. Probeer creatief om te gaan met zowel afbeeldingen als video's en gebruik zowel de Instagram feed als de stories om te kijken welke manier van adverteren het meeste resultaat oplevert bij jouw doelgroep.

Ook adverteren op Instagram?

PostAds is dagelijks bezig met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social media, zo ook op Instagram. Voor Fons Bikes hebben we door het inzetten van Instagram advertenties een groei behaald van meer dan 1000%. Ook hebben we 2.7 miljoen weergave gerealiseerd! Wil je weten hoe we dit precies aangepakt hebben? Bekijk de case van Fons Bikes hier.

Wil jij ook zulke cijfers behalen met behulp van Instagram advertenties? Dan zijn wij als specialist in omgeving Breda, graag bereid om je te adviseren.

Je Instagram op orde met een specialist van Postads?

Lees meer