Met welk doel zet jij Instagram in?

- door

★★☆☆☆  Instagram is de afgelopen jaren enorm gestegen in populariteit. Waar het in de beginjaren al snel populair werd in markten zoals de Verenigde Staten, bleef Nederland een lange tijd achter. Inmiddels beginnen we in ons kikkerlandje het social platform steeds vaker te gebruiken en dragen we bij aan de 1 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd die Instagram telt.

Het visuele platform biedt veel kansen tot succes, voor zowel individuen als bedrijven. Met features zoals Instagram Stories, het groeiende aandeel van Instagram adverteren en de toevoeging van de ingebouwde Shopping functie zijn er tal van mogelijkheden om in contact te komen met je doelgroep. Maar hoe kun jij platform effectief inzetten om jouw bedrijf te laten excelleren, zonder dat je de plank finaal misslaat? In dit blogartikel behandelen we de verschillende manieren waarop jij Instagram in kunt zetten om je doelstellingen te behalen of zelfs te overtreffen.

Bepaal allereerst je doelstelling

Naast dat influencers en beroemdheden het erg goed doen met visuele content, blijkt ook uit statistieken dat 80% van de Instagram gebruikers minstens één bedrijf volgt op Instagram. Daarom kun je als bedrijf eigenlijk niet meer achterblijven.

Voordat je enthousiast aan de slag gaat met foto’s posten, polls gebruiken in je Instagram Stories of zelfs video’s gaat plaatsen op IGTV, is het echter belangrijk om eerst een doelstelling te bepalen. Voor individuen kan dit zijn om meer volgers te krijgen en meer deals met sponsors te krijgen, terwijl het voor bedrijven juist relevant kan zijn om meer verkeer naar de website te leiden of meer naamsbekendheid te creëren. Met een SMART doelstelling weet je zeker dat deze haalbaar is en kun je duidelijk meten of hij behaald is. Stel deze doelstelling af op jouw doelgroep, want niet iedereen verlangt hetzelfde en ieder doel vergt ook een andere manier van communiceren.

Hieronder behandelen we enkele doelen waarvoor jij Instagram in kunt zetten:

Employer Branding

Vacaturebanken zoals Indeed blijven nog altijd razend populair in de zoektocht naar een nieuwe baan, maar social media speelt hierbij zeker een ondersteunende rol! Met een recordaantal openstaande vacatures en enigszins wanhopige werkgevers die dringend op zoek zijn naar medewerkers, kunnen werkzoekenden steeds kritischer zijn en meer eisen. Wanneer zij jouw naam voorbij zien komen op Indeed, zullen zij hoogstwaarschijnlijk eerst op jouw website en social kanalen kijken voordat de brief gestuurd wordt. Zorg daarom dat zij weten hoe leuk en lonend het is om bij jouw bedrijf te werken! Op Instagram kun je een kijkje achter de schermen geven dat laat zien hoe het er binnen je organisatie aan toe gaat. Personeelsuitjes, verzorgde lunches, uitstapjes; dat wil iedereen toch?

Dit betekent echter niet dat je Instagram feed vol moet staan met attracties van de Efteling of 25 soorten pizza. Instagram leent zich ook uitstekend voor zogenaamde takeovers, waarin iemand het account voor een bepaalde periode overneemt. Door werknemers in verschillende functies aan het woord te laten en door volgers mee te nemen in een werkdag bij jouw bedrijf, ziet iedereen wat deze functie inhoudt en anders maakt dan de vele andere vacatures die open staan binnen de branche. Ook kun je laten zien dat je bedrijfsopleidingen biedt, kun je speciale evenementen uitlichten en meer. Een gezonde afwisseling tussen alle verschillende soorten content is hierbij van belang, dus plaats niet alleen maar vacatures.

Instagram speelt een grote rol in jouw employer branding. Maak er daarom optimaal gebruik van! Mocht je inspiratie nodig hebben over hoe jij Instagram in kunt zetten voor recruitment doeleinden, bekijk dan eens hoe onder andere ABN AMRO het doet met hun #deweekvan. Maar doe vooral je eigen ding! Wees onderscheidend en vraag jezelf af wat jouw doelgroep graag wil zien.

Personal Branding

Iedereen kent de succesverhalen wel. Het begint met mooie foto’s op je Instagram feed waardoor je steeds meer volgers krijgt, daarna volgen de Stories waarmee je meer interactie krijgt met je doelgroep en voor je het weet heb je een eigen website, YouTube kanaal, duizenden volgers en stromen de sponsordeals binnen. Dit alles is te danken aan goede personal branding, waarbij hashtags, connecties maken en inspelen op een gat in de markt een belangrijke rol spelen.

Vloggers maken tegenwoordig steeds meer de dienst uit. Traditioneel adverteren verdwijnt steeds meer naar de achtergrond en maakt ruimte voor de beïnvloeding door bekendheden. Hoewel de David Beckhams van de wereld nog steeds ingezet worden om merken te promoten, hebben ook influencers met kleinere hoeveelheden volgers veel waarde op Instagram. Zolang er veel interactie is en volgers inspiratie halen uit hetgeen een influencer doet, is het relevant om deze mensen te benaderen om jouw merk te promoten. Zo kan een succesvol Instagram account al snel een fulltime job worden waarmee jij geld verdient.

Een online portfolio opbouwen

Personal branding hoeft echter niet altijd te leiden tot Instagram fame. Je kunt het ook gebruiken om een online portfolio op te bouwen, zodat jij bij een tof bedrijf terecht komt. Op je CV staat het namelijk leuk dat jij met allerlei verschillende zaken bezig bent geweest, maar als je het met foto’s kunt bewijzen maak je pas echt indruk.

Een online portfolio is vanzelfsprekend voor beeldende beroepen. Denk hierbij aan designs of foto’s die jij hebt gemaakt gedurende de jaren, waarin je jouw skills laat zien. Heb je misschien passie voor kleding ontwerpen, ben je kapper of maak jij fantastische short films? Deel het op Instagram en wellicht kun jij er wel een business mee beginnen of heb jij net dat streepje voor op anderen in jouw zoektocht naar een baan.

Ook voor niet-beeldende beroepen kan Instagram relevant zijn voor het opbouwen van een online portfolio. Toon aan dat je een belangrijke functie hebt door bijvoorbeeld foto’s van beurzen te delen, zakenreizen waarop je bent geweest en meer. Door op Instagram dingen over je werk te plaatsen, laat je zien dat je passie hebt voor je vak. Uiteindelijk is dit iets waar iedere werkgever naar op zoek is.

Verkoop van producten

Heb je een webshop en wil je de verkoop van je producten stimuleren? Dan is Instagram het perfecte kanaal voor jou! Door middel van visuele content laat je jouw producten in hun beste daglicht zien. Waar je voorheen mensen kon verwijzen naar je website via de link in de bio (waarmee meer mogelijk is dan je denkt), is deze tussenstap nu niet meer noodzakelijk. Dankzij de toevoeging van Instagram Shopping is het nu nóg makkelijker om mensen te stimuleren om een aankoop te doen. Met product tagging kunnen mensen klikken op een desbetreffend product om meer productdetails te krijgen, zoals de prijs, het materiaal en de naam van het artikel. Vervolgens kunnen zij binnen 1 klik naar het desbetreffende artikel op jouw webshop, om deze toe te voegen aan de winkelwagen. Hierdoor hoeven mensen niet langer de app te verlaten, waardoor er minder stappen zijn waarin afgehaakt kan worden. Zo is het super makkelijk om jouw producten te kopen, wat leidt tot een vergrote kans op aanschaf.

Om aan de slag te gaan met Instagram Shopping, moet je allereerst een zakelijk Facebook- en Instagramaccount beheren. Waarom heb je Facebook nodig? Omdat je hierop jouw producten in een catalogus kunt zetten, welke vervolgens gelinkt wordt aan Instagram. Daarnaast is een mobielvriendelijke webshop erg belangrijk en moet het mogelijk zijn om op de landingspagina aankopen te doen. Meer hierover lees je hier.

Instagram Shopping in de praktijk

Een branche waarvoor Instagram Shopping een logische toevoeging is: de modebranche. Door prachtige kleding te tonen en mensen te inspireren, en om vervolgens precies te laten zien om welk artikel het gaat, zullen zij sneller geneigd zijn om het te kopen. Zeker wanneer een ander persoon waar zij tegenop kijken (een influencer) dit product ook draagt, zullen zij dit ook willen dragen.

Naast modemerken is Instagram Shopping echter nog voor veel meer branches relevant. Eigenlijk alle producten waarvan de prijs vast staat en wat je online kunt kopen kan uitgelicht worden met Instagram shopping. Haarproducten, make-up, voedsel, fitnessapparatuur, meubilair: alles is mogelijk. Door hier slim op in te spelen, kun je jouw omzet flink verhogen.

Een doel zonder winstoogmerk: bewustzijn creëren

Niet alles wat je doet op Instagram hoeft direct iets op te leveren. Hoewel het een zeer interessant platform is om zakelijk te gebruiken, geld mee te verdienen of zelfs beroemd te worden, kun je het ook met een andere insteek gebruiken. Inspireren, informeren, activeren; daarvoor kan het ook gebruikt worden.

Instagram leent zich uitstekend om bewustzijn te creëren. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, waardoor jij een blijvende indruk achter kunt laten op personen die jouw post zien. Zo kun je maatschappelijke topics aankaarten zoals de plastic soep in de oceaan, armoede, dierenleed of discriminatie. Hoewel het misschien niet direct iets oplevert (soms ook wel) zet je mensen aan het denken, wat een positieve gedragsverandering teweeg kan brengen. Als ook maar één persoon hierdoor anders gaat denken heb je jouw doel al bereikt. Jouw boodschap is namelijk binnengekomen en zal zich langzamerhand gaan verspreiden.

Een voorbeeld van een organisatie die hun boodschap krachtig overbrengt is Greenpeace. Naast mooie foto’s van de natuur en dieren, besteden zij veel aandacht aan de verschillende natuurgebieden die vernietigd worden en de invloed die dit heeft op de flora en fauna. Middels confronterende afbeeldingen, video’s en illustraties zetten zij je aan het denken over de schade die we de planeet aanrichten. Met een goede call-to-action zoals ‘kom in actie’ of ‘teken de petitie’ sporen zij iedereen aan om actie te ondernemen.

Aan de slag met Instagram?

Kortom; Instagram is voor veel verschillende doeleinden een interessant platform om te benutten. Of je nu jezelf als merk neer wilt zetten, wilt laten zien hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken, maatschappelijke issues wilt aankaarten of iets wilt verkopen; wanneer je de behoeften van jouw doelgroep duidelijk in beeld hebt, kun je de mooiste dingen bereiken op Instagram.

Met welk doel ga jij Instagram inzetten en hoe ga jij je onderscheiden van de vele anderen op dit visuele platform? Met alleen mooie plaatjes red je het namelijk niet. Wij helpen je graag met het ontdekken van een gat in de markt en het doelgericht inzetten van jouw Instagram kanaal. Neem contact met ons op! 

Blog / 03 dec, 2018

PostAds op de Businessdagen West-Brabant

Op 28 en 29 november stond PostAds op de Businessdagen West-Brabant. In onze stand hebben wij verschillende leuke gesprekken gevoerd met mensen va...

Blog / 19 nov, 2018

De belangrijkste SEO trends in 2019

★★★★☆  Ieder jaar weer steekt Google veel tijd en moeite in hun algoritme om ervoor te zorgen dat ze de beste blijven. Hierdoor zijn er iede...

Blog / 12 nov, 2018

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

★★★☆☆  Als mensen online zoeken naar informatie, een product of dienst doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google en Bing. Wanneer ...