Ik neem je mee in de wereld van Instagram voor bedrijven. Hoewel de meeste tips gefocust zijn op zakelijk gebruik, kun je het ook prima toepassen op jouw persoonlijk profiel, zodat je die ook kan laten groeien.
Coen van den Broek / Leestijd: 3 minuten
Neem in je omschrijving op wat je precies doet: of je pagina nu over voetbal gaat of dat je een bedrijf hebt en schoenen verkoopt. Laat het direct weten met een korte pay-off. Een goed voorbeeld is het volgende: “Postads Online marketingbureau. We zetten alle onlinemarketingkanalen in om jouw marketingdoelstelling te behalen.”
Voeg jouw website toe zodat er direct naar jouw producten of diensten gekeken kan worden.
Heb je een vaste locatie? Voeg deze dan toe zodat jouw pagina ontdekt kan worden wanneer mensen op een bepaalde plaats zoeken.
Gebruik je Instagram zakelijk? Schakel over naar een bedrijfsprofiel. Zo heb je inzicht in welke berichten goed presteren, wanneer jouw volgers online zijn en advertentieprestaties. Daarnaast is het mogelijk om een ‘contact’ knop aan je profiel toe te voegen waar je een routebeschrijving, telefoonnummer en e-mail aan kan koppelen. Zo weten mensen op Instagram jouw bedrijf te vinden en hoe ze contact met je op kunnen nemen.
Instagram is en blijft een fotoplatform vanuit zijn oorsprong, ook al wordt het steeds zakelijker. Een goede foto posten is dan ook één van de redenen dat je meer likes, volgers en exposure krijgt op dit platform. PostAds verzorgt alle fotografie voor bijvoorbeeld Fons, Unwrapp, Pure32, Best Buy Fitness en Cereal Benelux.
Maak gebruik van mooie scherpe afbeeldingen, of je ze nu zelf vormgeeft met Photoshop of zelf fotografeert. Gebruik je Instagram als bedrijf? Zorg dat je zakelijke afbeeldingen afwisselt met de vrijdagmiddagborrel, jullie gezamenlijke lunch of andere ontwikkelingen die een kijkje achter de schermen geven. Hierdoor kom je benaderbaar over en kunnen volgers zich beter inleven en verplaatsen in de bedrijfscultuur.
Misschien wel één van de belangrijkste Instagram tips voor zowel bedrijven als privé: wees actief. Jouw activiteit bepaalt veel voor de vindbaarheid van jouw Instagram-pagina, jouw positie in het algoritme en de betrokkenheid van je volgers. Het doel van je Instagram en wat voor soort account je hebt beïnvloeden natuurlijk ook hoe vaak je gaat posten. Probeer in ieder geval iedere week te posten zodat jouw Instagram feed altijd relevant is en nieuwe bezoekers zien dat je Instagram of bedrijf leeft.
Of je Instagram nu zakelijk of persoonlijk gebruikt, betrokkenheid bij je volgers is altijd belangrijk. Dit heeft veel voordelen: naast dat je een community opbouwt zullen je volgers ook vaker naar jouw pagina kijken. Hierdoor zien hun volgers jouw reactie in hun overzicht en bereik je nieuwe mensen.
Instagram tips voor betrokkenheid:
Maak gebruik van hashtags. Met hashtags kan je je doelgroep beter bereiken en presteert jouw afbeelding beter - veel beter. Voeg de hashtags nooit toe aan je caption, maar reageer onder je eigen afbeelding. Zo ziet niemand direct de hashtags en dit staat een stuk mooier.
Dit is per bedrijf of persoon verschillend. Naast dat je een eigen hashtag claimt (zoals je bedrijfsnaam of een slogan) moet je de andere hashtags afstemmen op de foto die je gaat posten:
Cheatsheet met betrekking tot een goede Instagram post. We raden je aan om dit altijd toe te passen, op iedere post!
Ook adverteren op social media, maar geen idee waar te beginnen? Wij denken graag mee!