Ik neem je mee in de wereld van adverteren op TikTok. En ik geeft je inzicht hoe jij je klant op dit platform kan bereiken.
Coen van den Broek / Leestijd: 2 minuten
Je kent TikTok vooral waarschijnlijk vanwege zijn virale filmpjes met dansjes en herkenbare soundtracks. Maar inmiddels vinden ook inhoudelijke berichten hun weg op TikTok. TikTok heeft de wereld veroverd: mensen van alle leeftijden gebruiken de app om korte video's te maken en te delen. Maar hoeveel mensen gebruiken TikTok? In 2023 had TikTok wereldwijd ongeveer 1 miljard actieve gebruikers per maand.
De betrokkenheid op TikTok stories is hoog. Dit is vergelijkbaar als op Facebook en Instagram. Door het delen van stories krijg je het gevoel dat je deel uitmaakt van het merk en op allerlei manieren betrokken wordt.
Naast de mogelijkheid om te adverteren op TikTok, spelen influencers een belangrijke rol. Zij hebben al een connectie met jouw doelgroep. Het past dus prima in je marketingstrategie om hier dus gebruikt van te gaan maken.
Het is essentieel om TikToks te creëren die eruitzien als normale content, zonder dat het duidelijk is dat het om advertenties gaat. De content moet niet als promotie aanvoelen. Terwijl branding video's en productgerichte video's prima werken op Facebook en Instagram, werkt dit niet goed op TikTok. Het is veel effectiever om iemand je product te laten gebruiken, een eerlijke review te geven, een dansje te laten doen of iets geks te laten doen. Daarnaast is het van belang dat de video qua stijl goed aansluit bij de influencer zelf, dit versterkt de geloofwaardigheid nog meer.
Je ultieme doel is natuurlijk het opbouwen van een sterke band tussen je bedrijf of merk en je doelgroep. De gemiddelde customer journey op TikTok duur slechts 3 minuten! Hierbij worden de fases Awareness, Consideration en Decision doorlopen. Vanaf het moment dat een gebruiker een video ziet, wordt hij zich bewust van het merk, begint na te denken over mogelijke acties, en neemt uiteindelijk de beslissing om verder te gaan of niet.
Het is van cruciaal belang om je TikTok-promotie zorgvuldig te plannen!
Vooral omdat de beste TikTok-video's tussen de 21 en 34 seconden duren. In die korte tijd moet je niet alleen het vertrouwen in jouw merk opbouwen, maar ook de kijker aanzetten tot actie.
TikTok video's worden beter onthouden dan op andere videoplatformen. TikTok beweert dat TikTok-video's 13% beter worden onthouden dan digitale video's en zelfs 23% beter dan tv-commercials. Dit zijn natuurlijk cijfers van TikTok.
Betekent dit dat TikTok het nieuwe platform is waar je meer aan de slag moet?
Zeker niet. In samenwerking met Ipsos heeft Google onderzoek gedaan waaruit blijkt dat 90% van de kijkers aangeeft dat ze nieuwe merken of producten hebben ontdekt op YouTube. Bovendien geeft 40% van de wereldwijde kopers aan dat ze een product hebben gekocht omdat ze het op YouTube hebben gezien.
Video, inclusief TikTok, blijft een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Het ene platform hoeft het andere niet uit te sluiten, maar juist een combinatie van beide kan zeer effectief zijn daarom kijken we bij PostAds altijd wat de meest geschikte platformen zijn om jouw merk of bedrijf online zichtbaar te maken. Conclusie: Op TikTok adverteren kan dus heel interessant zijn.
Ook adverteren op social media, maar geen idee waar te beginnen? Wij denken graag mee!