Een grote doelgroep bereiken en daar geen kosten voor maken? Het klinkt welhaast te mooi om waar te zijn. Tóch is het mogelijk. Vergeet marketingtermen als SEO en conversieoptimalisatie. Denk even niet aan het inkopen van een advertorial of het betalen voor advertentieruimte. Nee, het persbericht staat vandaag centraal. Een sterk staaltje free publicity. Mét nieuwswaarde!
Coen van den Broek / Leestijd: 2 minuten
Met een goed geschreven persbericht, en, niet onbelangrijk, een waardevolle inhoud, kun je héél veel mensen bereiken. Weet wel: de nieuwswaarde van jouw persbericht is van groot belang om kans te maken op publicatie. Van zeer groot belang, durf ik wel te stellen.
Nieuwsredacties zijn – logisch – happig op nieuwtjes. Maar wordt het te commercieel, dan haken journalisten af. Een klik op het prullenbak-icoontje en het is gedaan met de pret. Zo snel kan het gaan. Commerciële prietpraat verpakt als redactionele content: menig verslaggever trapt daar niet in.
Denk dus goed na over welke boodschap je over wilt brengen. Wat is er nieuwswaardig, noemenswaardig en actueel aan? De vijf w’s en de h staan daarin centraal: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Die vragen beantwoorden is essentieel.
Iedereen die weleens een dagblad openslaat of het journaal bekijkt, weet dat het gros van de nieuwsberichten- en verhalen ongewoon zijn. Opvallende feiten of gebeurtenissen, daarom is het nieuws. Dus bedenk goed: wát maakt mijn nieuwtje speciaal? Waarom zou een krant hier redactionele aandacht aan besteden?
Mocht jouw bericht het nieuws halen, dan bereik je héél veel mensen. Kosteloos, voor 0 euro. In dat opzicht wegen de kosten voor het inkopen van een blok advertentieruimte ineens wel heel zwaar, vind je niet?
Ook adverteren op social media, maar geen idee waar te beginnen? Wij denken graag mee!